Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

#1 Indlæg af haile lassie » 19 feb 2021 14:38

ARRRRRRRE YOOOOUUUUU READYYYYYYYYYYYYYYYYYY???

Billede

Nu er det nu. Verdens grimmeste, mest udskældte, fordømte, forhadte og i sin hey day ufatteligt populære musikgenre - nu-metallen - skal tages under kærlig behandling af svingninger.dk. Det bliver ikke nemt. Det bliver heller ikke særlig fedt. Der er meget lidt reelt god-god musik at finde i denne suppedas af bøvsebas, flad rappen og brede shorts. Derfor håber jeg, at I vil gå til det med åbent sind, så vi alle kommer igennem the gauntlet nogenlunde helskindet. Og i modsætning til progtråden, hvor vi ved, at der er virkelig gode ting i vente, når vi først er kommet igennem proto-proggen, så, øh, forholder det sig anderledes her. I kommer til at savne første del af denne tråd, det garanterer jer.

Der er et før KoЯns selvbetitlede, og der er et efter. Den er helt central; står som en space odyssey-obelisk, hvorfra den suger indflydelse fra fortiden og spyer det ud i fremtiden, (bedre kendt som slut90erne/start00erne). Hvordan kommer vi så hen til obelisken? Jeg kan sige så meget, at der er længere vej, end man skulle tro, fordi jeg har forsøgt at komme så langt rundt om, hvad nu-metal er som muligt. I min optik er der i skildringen af nu-metal lagt for meget vægt på regnestykket "hiphop + metal = nu-metal"; genren trækker i lige så høj grad på industrial, grunge og funk. Her er der plads til både Ministry og Beastie Boys.

Jeg har også forsøgt at finde plader, der udstråler nu-metallens feeling; den ultra-bøvede forstadsnihilisme, som senere blev nu-metallens kendetegn, og her håber jeg virkelig, at I kan waxe nostalgic. For mange af os var nu-metallens storhedstid samtidig den periode, hvor vi var unge, spillede pik og gik på gym; også selvom vi var for fede til at lytte til nu-metal. Kan I huske super-pscyhhovedet Magnus? Genial profil; dyrkede den obskure psych og delte flittigt ud af sin viden; vanvittig god smag - og så havde han Chocolate Starfish & the Hotdog Flavored Water stående i samlingen, fordi ellers følte han sig ikke hjemme på gym. Det har jeg tit tænkt på. Med andre ord: Nu-metallen kunne ikke have levet så stærkt i andre årtier; det tror jeg simpelthen ikke. Så hvad var det ved den periode, der gødede jorden for KoЯn & co.? Det håber jeg, at I kan hjælpe mig med at svare på.

I dag kommer der ingen plader. Vi lægger stille og roligt ud i morgen, og så følger det ellers de andre lytteklubber med nye plader hver anden-tredje dag.

Jeg håber, I er klar.
bud count: 0

Brugeravatar
fabriz
Indlæg: 8411
Tilmeldt: 13 jul 2005 18:30

Re: Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

#2 Indlæg af fabriz » 19 feb 2021 14:44

:shock: :shock: :o :listening: :rockout: :crown: :worship: :drinkingcheers: :ugeek: :ugeek: :ugeek: :ugeek: :crazy:

First like.

Brugeravatar
Morten
Indlæg: 5817
Tilmeldt: 19 jul 2002 10:10
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

Re: Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

#3 Indlæg af Morten » 19 feb 2021 14:49

Jeg bliver utryg.
Simplify

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

#4 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 19 feb 2021 14:50

Sååååååå sindssygt klar. Fremragende oplæg, MOT.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Dialingleft
Indlæg: 5057
Tilmeldt: 10 dec 2019 21:45
Geografisk sted: Psykopatsamfundet

Re: Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

#5 Indlæg af Dialingleft » 19 feb 2021 14:52

HVORDAN VENDER MAN SIT R? :o :o :o :o :o :o :o

Genialt. Er så klar på det her.
Kongen af Danmark skrev:
14 mar 2023 10:25
Så guder vi den sgu bare for resten, drenge

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14717
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

#6 Indlæg af Pete Rock » 19 feb 2021 14:56

sakset fra en nu-metal side jeg lige googlede mig frem til, og måske et godt slogan til tråden:
You can’t look away from this insane album, but then again, why would you want to?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6678
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

#7 Indlæg af Hr. Fugl » 19 feb 2021 15:25

Skal I så lytte til et helt album med P.O.D.? Fx.
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

#8 Indlæg af haile lassie » 19 feb 2021 15:34

Vi skal lytte til to hele albums med P. O. D.
bud count: 0

Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6678
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

#9 Indlæg af Hr. Fugl » 19 feb 2021 15:47

That, my friend, is FÅKD ÅP!! :D jeg kan nok godt rocke enkelte numre uden at skamme mig, men et helt album med P.O.D. eller Papa Roach eller sådan noget.. det er simpelthen for sindssygt. To af mine allerbedste venner i folkeskolen, den ene er stadig blandt mine bedste venner, elskede alt det pis. Især KoRn. Staind var den anden helt store ting hos dem, men jeg fattede det seriøst aldrig. Ét nummer, ok. To numre, SKYD MIN KLAMME HJERNE UD. Jeg prøvede at påvirke dem til at høre Beastie Boys, så vi havde et eller andet sammen. Nu jeg tænker over det, kunne jeg faktisk gode lide System of a Down, det er vel også nu metal? Dem kan jeg stadig godt lide.
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7891
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Lytteklub: The Яise and Fall of Nu-metal

#10 Indlæg af Kong Louie » 19 feb 2021 15:49

haile lassie skrev:
19 feb 2021 14:38
ARRRRRRRE YOOOOUUUUU READYYYYYYYYYYYYYYYYYY???
Kæmpe kæmpe lol. Som Tonic skriver andesteds, så var Losing My Religion rigtig nok begyndelsen på noget dengang. Og første gange man hørte Jonathan Davies brøle det der var begyndelsen på noget andet.

JEG ER KLAR!
Now I'm the king of the swingers

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst