Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
EHG
Indlæg: 2768
Tilmeldt: 24 jul 2012 17:52
Geografisk sted: 4623
Kontakt:

Re: Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

#1171 Indlæg af EHG » 03 apr 2024 13:17

FEDT at progklubben er tilbage, men jeg er ikke imponeret over Mantis. Den starter med en stor banger, hvor man når at drømme om både Rush og Ashbury (altså det protometallede), men så går der alt for meget balle i den. 1 god sang pr. 2 stinkere. Fred kan også et eller andet. Den er vel faktisk lidt irriterende, men udvikler sig alligevel på en ret fed måde. Lukkeren er ganske rigtigt helt hysterisk episk. Gid hele pladen havde været sådan.

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8599
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

#1172 Indlæg af makrel » 03 apr 2024 13:31

EHG skrev:
03 apr 2024 13:17
FEDT at progklubben er tilbage, men jeg er ikke imponeret over Mantis. Den starter med en stor banger, hvor man når at drømme om både Rush og Ashbury (altså det protometallede), men så går der alt for meget balle i den. 1 god sang pr. 2 stinkere. Fred kan også et eller andet. Den er vel faktisk lidt irriterende, men udvikler sig alligevel på en ret fed måde. Lukkeren er ganske rigtigt helt hysterisk episk. Gid hele pladen havde været sådan.
Jeg er meget enig i din dom, det er nogenlunde samme kritikpunkter jeg sidder med. Især Fred stikker helt af, men som du siger, så er der alligevel noget at komme efter. Tror jeg vil bedømme pladen som en jævn 3/6'er, trukket gevaldigt op af åbner og især lukker. Kæmpe, kæmpe lukker.

Må lige se hvordan proggeløjseren udvikler sig. Nu har jeg jo fået arbejde (for en måned siden), så nu er der endelig tid! Det bliver nok meget korte beskrivelser i denne omgang. Men der ligger da i hvert fald 34-40 albums i en slags bruttoliste. Tænker også at frekvensen bliver meget løst defineret. Så bed endelig om en ny, hvis der går for længe imellem, så vælger jeg noget fra listen - der både har albumønsker fra board, men også min gamle bruttoliste. Ellers regner jeg med at smide en plade op hver/hver anden uge, eller hvis jeg lige sidder med en brændende lyst.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8599
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

#1173 Indlæg af makrel » 10 apr 2024 08:59


Egg - Egg (Deram, 1970)

Udgivet 13. marts 1970. Produceret af Egg selv. Spilletid: 40:30. Fra London, England

På albummet spiller:
- Dave Stewart / organ, piano, tone generator
- Mont Campbell / bass, vocals
- Clive Brook / drums

Lad os tage en orgelbasker med med hvad Arzachel udviklede sig til - altså. Arzachel hed først Uriel, blev til Arzachel og efterfølgende Egg. Nåh, men det er en orgelplade, ikke helt samme udmaxning som Arzachel, men alligevel lidt. Det er bare meget mere stringent og slet ikke så hashtåget. Det er stadigvæk ret knaldet, men det er jo sådan prog er. Vi har ikke Steve Hillage med her længere, han fortsatte med Khan (som vi også lige besøger lidt senere) og samlede inspiration ved at jamme og spille lidt med Caravan og Spirogyra (som jeg ikke kender).

Det er også et album hvor der hentes inspiration fra det klassiske - Fugue in D Minor af Johann Sebastian Bach og Gustav Holst's suite The Planets (Neptun). Fancy, fancy.

Ligesom Arzachel, er der også her skæven til Canterbury. Faktisk er det nærmest fullblown, men de er jo Londoners i Egg, men ProgArchives har kategoriseret dem herunder.

Hvad siger I?

PLAYLISTEN PÅ SPOTIFY ER OPDATERET!

Tom D. Warrior

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8599
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

#1174 Indlæg af makrel » 10 apr 2024 14:35

Det svinger da meget godt, hva'? Er ikke helt oppe og støde over den, men synes helt bestemt at #denkannoget. Der er lidt Soft Machine fra '68 over flere steder. Vokalmæssigt og orgelmæssigt rammer det rimelig meget den samme vibe, og den er af og til ligeså kompromisløs og strid. Det er altså meget fedt. Men vil nu hellere høre Soft Machine... Edit: Og der er da også lidt Emerson, Lake & Palmer over pladen med de klassiske indfald og wreckless tilgang til orgelet.

Til orientering har jeg kigget lidt på playlistens mangler og til glædelig overraskelse opdaget at Gong - Magick Brother og Captain Beyond - S/t findes på Spotten alligevel. De er derfor tilføjet til playlisten på de rigtige pladser som registret i første indløg/trådstart dikterer. Pisse fedt! Så mangler der kun Fleur De Lis, men der går nok lidt længere tid.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8599
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

#1175 Indlæg af makrel » 15 apr 2024 12:43

Billede
Drago Mlinarec - Rođenje (Jugoton, 1975)

Udgivet i 1975. Produceret af Drago Mlinarec selv. Spilletid: 35:13. Fra Zagreb, Kroatien - tidligere Jugoslavien

På albummet spiller:
- Drago Mlinarec / vocals, guitar, harmonica, synth (7), producer

Med:
- Davor Rodik / steel guitar
- Neven Franges / piano, Hammond organ, synth, arrangements (2)
- Davor Rocco / bass
- Dragan Brcic / drums
- Bero Puhlovski / percussion
- Pipo Miletic / guitar (3)
- Jurica Paden / guitar (7)
- Husein Hasanefendic / guitar (7)
- Nenad Zubak / bass (7)
- Ivan Stancic / drums (7)

Vi trænger til lidt diversitet og tager et smut til Jugoslavien, eller Kroatien. Zagreb i hvert fald. Jeg kan ikke huske hvornår og hvordan jeg stødte på Drago Mlinarec, men jeg har skimtelyttet og krydstjekket med ProgArchives, og dagens album får da en fin karakter på 4,40 ud af 5 (20 ratings). Drago bliver også nævnt som prog folk. Det er på papiret nok for mig.

Kan ikke se at Drago er nævnt herinde, er der nogen som kender mere til ham, har hørt noget med ham før osv.? Jeg kan ikke lige overskue oversættelsen fra den kroatiske Wiki-side, men kan da se at “rođenje” betyder “fødsel” og at tredje nummer på albummet "Jur nijedna na svit vila" er baseret på teksten af den kroatiske digter og dramatiker Hanibal Lucić.

Glæder mig til den her plade og til hvad I siger til den.

PLAYLISTEN PÅ SPOTIFY ER OPDATERET!

Tom D. Warrior

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7854
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

#1176 Indlæg af Kong Louie » 15 apr 2024 13:05

Spændende!
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6633
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

#1177 Indlæg af Hr. Fugl » 15 apr 2024 13:23

Det er mega fedt, dét der! Har svært ved at forestille mig særligt mange andre steder, hvor man kan finde den slags anbefalinger :yellowheart:
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13454
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

#1178 Indlæg af Antimatter » 15 apr 2024 13:32

https://ihatemusic.noquam.com/ brugte jeg meget en overgang. En international og mere autistisk udgave af svingninger. Desværre dødt nu
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7854
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

#1179 Indlæg af Kong Louie » 15 apr 2024 13:38

Jugoslavisk prog. Kun på svingninger, helt sikkert. Progtråden peaker.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7854
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Lytteklub: Progrock, klassisk æra; 1967-1975

#1180 Indlæg af Kong Louie » 15 apr 2024 17:19

Det er et virkelig godt album. Velkomponeret, velspillet.
Now I'm the king of the swingers

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: makrel og 1 gæst