Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8634
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#1 Indlæg af makrel » 29 jan 2021 13:13

Min tanke med tråden her er dels at samle alle lytteklubberne med links i løbet af det første post her.

Derudover tænkte jeg at de nuværende lytteklubber har sat tanker i gang omkring formatet/formalia, men også at det har sået korn til spiring af nye lytteklubber.

Derfor tænkte jeg at man her i tråden kunne fortælle om sine tanker og planer. Også for at give plads til de igangværende lytteklubber, sådan at det ikke bare eksploderer i 5 på én gang. Hvis nu flere gerne vil kunne nå flere på én gang.

Igangværende klubber
Vokalharmonier Jamaican Style. Kurateret af Jimmi Jazz
Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub. Kurateret af 00Void og andreassyr
Progrock, klassisk æra; 1967-1975. Kurateret af makrel
Sly & Robbie. Kurateret af Hansen
1991 - ANNUS DEATH METALLUM. Kurateret af haile lassie
Musik fra hele verden. Kurateret af O' R'lyeh

Klubber på ferie


Klubber i hi
The Яise and Fall of Nu-metal. Kurateret af haile lassie
Spiritual Jazz 1957-1981. Kurateret af 00Void og andreassyr
AOR - When Guitar Rebels drifted into Adulthood 1974-1986. Kurateret af martinmosh

På tegnebrættet
Dansk gaderap. Kurateret af Dialingleft
Tropicáli. Kurateret af andreassyr
Old timey - Stringbands, blues, hot jazz, gospel, western swing, hillbilly og C & W. Kurateret af Antimatter
Industrial. Kurateret af Hansen
Xian (kristen psych-, acid-, prog- folk/rock ca. '65-'75). Kurateret af stilhed
Rock-opera. Kurateret af yossarian
Døde hvide klassiske mænd. Kurateret af O' R'lyeh
Funky Africa. Kurateret af O' R'lyeh

Afsluttede klubber
Black metal i 2010'erne. Kurateret af hotler og morten - LISTEMAGERI ER DØDT
Dennis Brown. Kurateret af Jimmi Jazz
British Folk Revival & Folk Rock. Kurateret af andreassyr - samlet op af syme/soledad/langley
Symfonier af Gustav Mahler. Kurateret af PeterEllermann - samlet op af Langley
Flying Nun, Dunedin and Beyond. NZ-Rock 1979-2000. Kurateret af dreambydream
Den Tunge Tidsmaskine: 1980. Kurateret af Peter Metalli - samlet op af FOLKET - død ved manglende engagement
NO AUTHORITY BUT YOURSELF, anarkopunk 1979-1985. Kurateret af dayan
Senest rettet af makrel 25 apr 2022 08:47, rettet i alt 31 gange.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8634
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#2 Indlæg af makrel » 29 jan 2021 13:14

Jeg har fx. tænkt på noget. Jeg barsler med en lytteklub deluxe.

Min tanke er at lave en klub til classic era progrock, 1967-1975, med mulighed for at nominere 5 boblere/honorable mentions som kæmper på lige fod i en svingz-top 50 med 5-10 boblere/honorable mentions.

Men det kræver at nogen gider hjælpe. Det kræver også at vi eksempelvis får afviklet 1-2 af de nuværende lytteklubber, for med 3 nu, så bliver det for meget, synes jeg.

Hvem vil hjælpe? Er der overhovedet nogen der er interesseret?

Det er vigtigt, det her. Der er musik for jazzhovederne, der er musik for rockerne og dem der hører metal. Det er mindst en tripple win.

Proggen fra den tid er meget britisk, men der skete også ting i Italien, USA og Tyskland.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
hotler
- inaktiv -
Indlæg: 3380
Tilmeldt: 30 maj 2011 16:47

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#3 Indlæg af hotler » 29 jan 2021 13:17

:worship:
🌸 Springtime for hotler 🌸

Brugeravatar
Tonic Satan
Indlæg: 14741
Tilmeldt: 03 jun 2009 22:48
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#4 Indlæg af Tonic Satan » 29 jan 2021 13:20

Jeg er i den grad på.
æsmet skrev:
13 feb 2021 17:33
Hundertwasser kan man jo mene om, hvad man vil, men det kan man sgu da også om kirkesang og kondisko.

Brugeravatar
Hansen
Indlæg: 5275
Tilmeldt: 10 apr 2006 17:23

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#5 Indlæg af Hansen » 29 jan 2021 13:37

Jeg har en idé angående lytteklubber, som jeg også praktiserer på facebook. Jeg vil bare hellere gøre det med jer :yellowheart:
Der aftaler vi et par dage før hvilket tidspunkt man sætter pladen på, og så chatter vi undervejs. Der bliver en fed ping-pong der minder en lille bitte smule om at stå i baren og spille herreklog. Nogen ved noget, andre er nysgerrige og nogle er bare begejstrede. Jeg ved ikke om formatet vil fungere her, da et forum trods alt har en lidt mere blivende karakter end en facebook tråd har.
https://www.facebook.com/pages/Navy-Bru ... 7670829460
https://www.youtube.com/channel/UCDOaJy ... _4xc-rVj3Q
https://slagskygge.bandcamp.com/album/blinding-light
What would we do without television? Live I suppose, and sometimes you are just not in the mood for that

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#6 Indlæg af andreassyr » 29 jan 2021 13:47

Ja, jeg håber sgutte lige at den tredje lytteklub var den der væltede læsset. Forestillede mig at de fleste ikke fulgte tæt med i alle tre (jeg lytter for eksempel ikke med i BM-klubben). Prog er en fed idé og et kæmpe hul i min egen viden - men der skal man vel næsten sætte 2 dage af per plade, da ingen vel har lavet mindre end dobbeltalbum?
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7350
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#7 Indlæg af haile lassie » 29 jan 2021 13:57

"Lytteklubben - Svingningers it-boble?"
bud count: 0

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8634
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#8 Indlæg af makrel » 29 jan 2021 14:04

andreassyr skrev:
29 jan 2021 13:47
Ja, jeg håber sgutte lige at den tredje lytteklub var den der væltede læsset. Forestillede mig at de fleste ikke fulgte tæt med i alle tre (jeg lytter for eksempel ikke med i BM-klubben). Prog er en fed idé og et kæmpe hul i min egen viden - men der skal man vel næsten sætte 2 dage af per plade, da ingen vel har lavet mindre end dobbeltalbum?
Syntes bare at der var mange af de samme hoveder i alle tre tråde, så ville skyde en bold i luften inden jeg selv startede deluxe-udgaven med proggen.

Der er faktisk ikke så mange dobbeltplader fra dengang. På stående fod er der The Lambs Lies Down on Broadway som dobbelt fra den klassiske tid. Ellers er vi oppe i max 55 minutter. 2 dage er en god idé, men det gør også lytteklubber dobbelt så lang.
Men måske man også kunne køre med flere plader fredag-søndag for at intensivere lidt?
Tom D. Warrior

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23273
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#9 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 29 jan 2021 14:11

Jazzen (altså, Jimmy) skrev til mig om #lytteklubberne, og det er jo så fedt, og viben lader til at være god på boardet efter den forgangne uges scorched earth-vibe. Kunne være genialt, hvis man virkelig kunne få knækket den nød, det er at indflette dyberegående, kontinuerlig musikdiskussion på Svingninger i #dissestreamingtider.

En prog-lytteklub er noget af det, jeg er allermest klar på lige nu. klar. Jeg er ikke velbevandret, genren er frygtindgydende, og jeg er vild med meget af det lidt, jeg hidtil har hørt.

Men: Jeg synes, tempoet skal sættes en smule ned (og ikke bare i forhold til omfanget af parallelt kørende lyttetråde). Jeg ville slet, slet ikke kunne følge med det tempo, der diverteres med i Black-tråden (ved godt det høje lyttetempo er en del af konceptet der), så ja, et par dage til hvert #værk, hvorefter man så kan formulere et floromvundet indtryk. Rigtigt god, gammeldags rockistisk lytning.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
simonvt
Indlæg: 2371
Tilmeldt: 18 jan 2011 22:10

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#10 Indlæg af simonvt » 29 jan 2021 14:52

Jeg synes 3 lytteklubber er meget, så ville klart foretrække at man ventede med at starte flere. Og hvis prog-lytning bliver med et andet pace er det også helt fint med mig (selvom Hotlers hårde black regime også kan noget, men det er jo så heller ikke når så kanon/rockistisk et udvalg vi lytter til der + jeg har nok væsentligt nemmere ved det tempo i en genre hvor jeg er velbevandret).
I øvrigt dejligt at second har ombestemt sig! Jeg snart færdig med Edward Yang lektierne og har snart brug for ny kyndig guidens. Vil altid gerne schooles i film af second.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster