Soul singles

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jallan
Indlæg: 15445
Tilmeldt: 04 jun 2006 20:48
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

Soul singles

#1 Indlæg af Jallan » 10 jun 2020 14:30

Inspireret af posts i HN, så mangler vi en tråd til soul singler. Tidligere diskussioner har handlet en del om albums og kunstnere. Men alle de her singler er for mig en totalt utappet guldgruppe, hvor jeg ved at der ligger tusindvis af kongenumre, som jeg aldrig lærer at kende, hvis jeg ikke bliver guidet i den rigtige retning. Hvad soul er kan vi diskutere et andet sted, så man pøser altså bare på med singler som man selv mener falder indenfor kategorier. Jeg tror ikke rigtig jeg har noget at bidrage med, som de fleste ikke allerede kender, så jeg overlader scenen til eksperterne og gør mig klar til at :worship: .

Og, selvfølgelig må man poste albums og opsamlinger og skrive fede guides til kunstnere. Oplægget handler om singler, fordi det ofte kommer til at handle om det andet.
Løbet var kørt, da Jallan besluttede sig for, at at parcellisme og fast white collar-arbejde var meningen med livet. Så var det pludselig uundgåeligt, at han ville implodere i en beigefarvet sky af normiehed.

RIP kongen

Brugeravatar
Morten
Indlæg: 5817
Tilmeldt: 19 jul 2002 10:10
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

Re: Soul singles

#2 Indlæg af Morten » 10 jun 2020 14:37

Bobby Hebb - Sunny, 1966
Simplify

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Soul singles

#3 Indlæg af andreassyr » 10 jun 2020 14:39

Fedt fedt fedt. Så kan nogen jo lave nogle lister på et tidspunkt.

Jeg starter lige med at være en idiot og poste et track der på stort set alle måde skiller sig ud fra klassiske soul-hits og dermed pointen med tråden. Det er Exuma (fra Bahamas, der er vist skrevet en del om ham herinde) som nogle år efter sine mest klassiske plader med trippet voodoo-soul lige smed denne koloenorme basker i røven af en svært opstøvelig plade. Det er altså ikke engang en single og den er næsten 8 minutter lang. MEN hvis det man leder efter når det kommer til konge soul-singler er noget med fucking ild i, så kender jeg meget få numre der kommer i nærheden. Han brænder, meget passende, lortet fuldstændig ned.

En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Soul singles

#4 Indlæg af andreassyr » 10 jun 2020 14:55

Ikke ligefrem obskurt, men eddermame :crown:

En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
burdette
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 29 okt 2006 19:35
Geografisk sted: Århus

Re: Soul singles

#5 Indlæg af burdette » 10 jun 2020 15:01

Billede

James Black var en urørlig, men desværre lidt ukendt trommeslager fra New Orleans, som har spillet på en række forskellige singler og han er næsten altid garant for ren ild. I lang tid troede jeg, at det var Zigaboo Modeliste fra The Meters, som spillede på alle de her tracks, men det har vist sig at være James Black. Han spiller på en helt særlig måde - både all-over-the-place uforudsigeligt (check introen på Hook'n'Sling) og samtidig ekstremt laidback (fx. på Riverboat). De her numre er måske tættere på funk, men synes godt de kan være med i den her sammenhæng også - de tre første er singler, men det sidste nummer er fra Lee Dorseys mesterværk "Yes We Can".


Betty Harris - There's A Break In The Road


Inell Young - The Next Ball Game


Eddie Bo - Hook and Sling Pt. 1+2


Lee Dorsey - Riverboat
Senest rettet af burdette 13 jun 2020 21:15, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6694
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Soul singles

#6 Indlæg af Hr. Fugl » 10 jun 2020 15:14

Jeg bliver altid lidt bange for at skyde helt forbi, når der kommer de her genre-ting på Svingz :D men er det her ikke soul? Det er i hvert fald fuldstændig godt. Eunice Collins - 'At the Hotel'.
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
dreambydream
Indlæg: 1055
Tilmeldt: 18 maj 2010 01:02

Re: Soul singles

#7 Indlæg af dreambydream » 10 jun 2020 20:40

Jeg ved intet om soul. Men her er et bidrag.


Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Soul singles

#8 Indlæg af andreassyr » 10 jun 2020 20:57



Åh.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Badutten
Indlæg: 1528
Tilmeldt: 02 jun 2007 23:52

Re: Soul singles

#9 Indlæg af Badutten » 10 jun 2020 21:07


Brugeravatar
feldman.
Indlæg: 504
Tilmeldt: 29 dec 2015 13:50

Re: Soul singles

#10 Indlæg af feldman. » 11 jun 2020 12:48


og Majoren fra Norden

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Dronekræmmeren og 2 gæster