Den Store Techno-Tråd!!!

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11775
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Den Store Techno-Tråd!!!

#1 Indlæg af andreassyr » 10 jun 2009 18:57

Ja, der bliver selvfølgelig hvisket om det i krogene, men det er vel egentlig en af de få ting hvor svingninger halter lidt.
Personligt synes jeg at det er en scene der er pissesvær at finde rundt i, hvilket selvfølgelig kan skyldes at album-formatet ikke er særlig anvendt. Men de er der jo, de vilde og uomgængelige ting.
Så nu er den her, tråden hvor vi opfordrer hinanden til at nævne alt det gode, fra acidhouse og minimal til breakcore, fra gabber og drum'n'bass til dubstep. Med lidt held kommer tråden til at bugne af gode tips til blogs, pladekøb og DJs.

Emil-k-s' hype af mnml ssg, og efterfølgende Surgeon, er det bedste der er sket for mig i en genre, hvor jeg aldrig rigtig er kommet meget længere end gammel Chemical Brothers og Underworld. Jeg har også forsøgt mig med Ricardo Villalobos, men jeg er sgu aldrig faldet totalt på røven over det. Måske er det fordi minimalscenen har lidt for nemt ved at glide mod det house'ede til min smag. Hvad er det jeg ikke helt fatter?

Jeg starter lige tråden ud med maner, og hylder en plade som de fleste herinde garanteret hader af rent princip.
Som jeg selv skrev:
Billede

Til gengæld er den her intet mindre end et mesterværk! Og ganske anderledes end resten af deres produktion. Den er simpelthen et overflødighedshorn af vanvittige breakbeats, heliumstemmer, computerspils-melodier og svævende synths. Der er ofte flere (gode!) ideer på et enkelt nummer her, end der er på resten af deres udgivelser til sammen. Noget af det mest originale, sindssyge og rykkende jungle-rave nogensinde! En top-50'er.
Skriv om hvad i vil (det gør i jo alligevel), men tråden handler altså ikke om glitch eller andre Dronekræmmer-approved electronica-affarter.
Rave on.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8599
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Den Store Techno-Tråd

#2 Indlæg af makrel » 10 jun 2009 19:03

Prodigy er altid lækkert!

Jeg hører lidt elektronisk også.. Der kommer namedrop, tror jeg..

Ulver er der jo altid. Deres senere udgivelser er jo ren elektronisk.
Ellers, hvis det skal være mere trippet, skal man vel over i noget Infected Mushroom. Slagsmålsklubben findes også, det er vist lidt en guilty pleasure. Ligesom Fever Ray.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
Ox
Indlæg: 514
Tilmeldt: 11 jul 2006 01:54

Re: Den Store Techno-Tråd!!!

#3 Indlæg af Ox » 10 jun 2009 19:05

Sleeparchive gør den for mig. Det er også temmelig minimalistisk, men giv det en chance. Jeg synes, det er iørefaldende som bare pokker.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11775
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Den Store Techno-Tråd!!!

#4 Indlæg af andreassyr » 10 jun 2009 19:22

Nå ja, personligt synes jeg at al (i hvert fald nyere) electro burde dø i helvede. Jeg er simpelthen så træt af den lyd. Hvis nogen smider noget gammel Gigolo Records på, kan det lige slæbe an, men jeg vil hellere fri. Lige i øjeblikket har jeg rigtig meget lyst til at dykke ned i acidhouse og jungle/breakbeat, men 808 State og Remarc er de eneste to jeg lige kan komme i tanke om. Hvad er ellers essentielt?
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Emil k-s
Indlæg: 4839
Tilmeldt: 26 mar 2003 15:44

Re: Den Store Techno-Tråd!!!

#5 Indlæg af Emil k-s » 10 jun 2009 19:41

I min verden har Levon Vincent været bedre end alle andre (ikke bare indenfor house/techno) i hele '09. Man kan downloade hans mix for Resident Advisor her:

http://www.residentadvisor.net/podcast- ... spx?id=158

Levon Vincent - Games Dub - Underground Quality
Steve Tang - Lowjack - Emphasis
Levon Vincent - Six Figures - Novel Sound
Housemaster Baldwin Feat. Paris Grey - Don't Lead Me (Medusa Mix) - Future Sound
M Pittman - Chicago Nights - Unirhythm
Bruce Ivery - B1 - Stilove4music
JC Freaks - Source - Wandering
Marcel Dettmann - Let's Do It - MDR
DJ Qu - Party People Clap They Hands (Levon Vincent RMX) - Deconstruct
House of Gypsies - Sume Sigh - Freeze
Levon Vincent - WKO - Unreleased
DJ Pierre - ??? - Power Music
Round One feat. Andy Caine - I'm Your Brother (Prescription mix) - Main Street
Jus-Ed - Don't Stop The Da Dah Da! - Underground Quality


I det hele taget har folkene omkring Strength Music og Underground Quality, dvs. Vincent, Jus-Ed, Dj Qu og Anton Zap, lavet sindsygt mange spændende ting i lang tid. Og når man alligevel er på RA-sitet, skal man også downloade Louderbachs mix. De har lavet et virkelig god plade, og når han er bedst, er Troy Pierce en af verdens mest mindbending djs overhoved. Og så er der masser af svingerfavoritter, som Cluster, Spacemen 3, SoTL, Silver Apples, Bauhaus og Arthur Russel i mixet iøvrigt.

Udover det kan jeg ikke hype Marcel Dettmann og MDR nok: http://www.svingninger.dk/viewtopic.php ... nn#p703391

Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Re: Den Store Techno-Tråd!!!

#6 Indlæg af O' R'lyeh » 10 jun 2009 20:25

Jeg tror Emil vil give mig ret når jeg siger, at Armando ikke er til at komme udenom når det gælder acid house. Jeg har tiltusket mig et helt eminent radiomiks fra engang i firserne, hvor han styrer det lort helt uhæmmet. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg fandt det, men interesserede kan sende mig en pm.

Indenfor jungle er det, så vidt jeg ved, primært enkeltnumre, hvor guldet er. Det var jo meget singler til dansegulvet og EP'er her og der. Det er ikke så svært med senere atmosfærisk drum'n'bass med navne som Photek, Roni Size, Goldie, Ltj Bukem, 4 Hero og så videre, de gutter lavede regulære albums. Men jeg kan f.eks. sige at Krome & Times Ganja Man er fremragende. Dilinja er også sej.

Af minimal techno er jeg vild med Rose & Ulysses EP'er. Deres tracks er vanvittigt veldisponerede og slet ikke så minimalt at det gør noget. Vi snakker ikke Studio 1 spartaneri, men houset techno med et lækkert "dystopisk" lydbillede og enkle virkemidler.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Brugeravatar
Jon A
Indlæg: 14767
Tilmeldt: 15 jul 2006 10:31
Kontakt:

Re: Den Store Techno-Tråd!!!

#7 Indlæg af Jon A » 11 jun 2009 10:42

andreassyr skrev:Jeg starter lige tråden ud med maner, og hylder en plade som de fleste herinde garanteret hader af rent princip.
Den hørte jeg faktisk sammen med en ven fra gymnasiet fornylig, mens vores koner var ude og drikke drinks. Den er fornøjelig, det var Music for the Jilted Generation osse. Alec Empires suEcide EP'er ligger i samme stil, bare bedre. "Hetzjagd auf Nazis", mand!

Broedre
Indlæg: 120
Tilmeldt: 23 jan 2009 11:38

Re: Den Store Techno-Tråd!!!

#8 Indlæg af Broedre » 11 jun 2009 11:00

I den mere ambiente del kan Burial vist godt anbefales, med to gode albums på bagen og en super god anmeldelse i det nyeste geiger så er han for midt vedkommende den mest relevante dupstep kunstner lige pt. Ellers hører folk som puzzleweasel og Carsten pflum, vist også indunder denne tråd. Det går i hvert fald stærkt!

http://www.myspace.com/burialuk" target="_blank
http://www.myspace.com/puzzleweasel" target="_blank
http://www.myspace.com/pflum" target="_blank

Brugeravatar
not_batman
Indlæg: 6981
Tilmeldt: 20 jul 2004 00:21
Geografisk sted: det første hus i rækken...

Re: Den Store Techno-Tråd!!!

#9 Indlæg af not_batman » 11 jun 2009 22:16

ikke for at være en genreknepper, men techno og burial... techno og slagsmålsklubben? techno er techno, techno er ikke dubstep eller bitpop... techno og prodigy? techno og drum 'n' bass? forvirrende, saml hele skidtet i en "elektronisk tråd" så. eller hold det til techno
#livet er en prøvelse

Brugeravatar
Viskarne
Indlæg: 14063
Tilmeldt: 18 feb 2004 21:09
Kontakt:

Re: Den Store Techno-Tråd!!!

#10 Indlæg af Viskarne » 11 jun 2009 22:40

Billede
det her er den allerbedste technoplade som jeg nogensinde har hørt. Det er A Collection of Short Stories med Reload, og Reload er Tom Middelton og Mark Pritchard, som flere kender under navnet Global Communication.

Det er en lille smule klogt og IDM-agtigt, men det er først og fremmest Detroit-inspireret dybhavstechno med runde hjørner og indbygget blodpumpe. Pladen kom i starten af halvfemserne på Creations technoselskab Infonet, der aldrig rigtig blev til noget (det var stort set kun Reload og Bandulu, der nåede at lave albums), og det må være årsagen til at den er så overset. Var den udkommet på Warp ville alle hylde den som et uomgængeligt mesterværk. Jeg elsker den plade.
spent pride arms talking yellow age.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Enola Gay og 1 gæst