Soul singles

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
burdette
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 29 okt 2006 19:35
Geografisk sted: Århus

Re: Soul singles

#81 Indlæg af burdette » 27 jan 2023 08:29

Endnu en soulsangerinde har lige rundet de 80; Jean Knight. Mest kendt for monsterhittet Mr. Big Stuff fra '71.

Billede

Én af de allerbedste skateboardvideoer imo, Zoo York's Peep This, havde en sekvens med det her nummer, Do Me. Har set det videobånd mere end 100 gange, tror jeg. Der var ingen credits i videoen, så der gik lang tid før jeg fandt ud af, hvem der havde lavet den. De trommer! Den akustiske guitar! Senere kom den på soundtracket til filmen Superbad. Og først nu, hvor jeg skal til at poste den, opdager jeg, at den er skrevet og produceret af ingen ringere end Wardell Quezergue aka The Creole Beethoven. Wardell har åbenbart også produceret Mr. Big Stuff, samme session som King Floyds Groove Me. Der blev tjent nogle millioner den dag.



Trommebreaksne (med koklokke!) midt i er så sindssygt fede (1:20 og 2:13). Tilsyndeladende spillet af James Stroud, som jeg ikke kendte. Wiki fortæller om overraskende forbindelser:
Stroud began playing drums at local bar bands in Texas and Louisiana... He was also a session musician working with the band, Sparks which he provided guitar, drums and keyboards. He also started playing drums and synthesizer with Paul Davis, taking influences from rock and R&B artists. In the early-1980s, he began playing for Eddie Rabbitt. From there, Stroud had become a prolific session drummer in Nashville, Tennessee, backing Ronnie Milsap, K.T. Oslin and others. He was also a member of the Marshall Tucker Band. He is noted for discovering Taylor Swift.

Brugeravatar
burdette
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 29 okt 2006 19:35
Geografisk sted: Århus

Re: Soul singles

#82 Indlæg af burdette » 02 mar 2023 08:18

Efter Huey “Piano” Smiths død for nyligt fik jeg lyst til at dykke dybere i gryden, og det er overvældende, hvor mange bangers og vilde typer, der kom ud af hans skiftende entourage. Jeg har tidligere postet lidt Raymond Lewis, Gerri Hall (den hypnotiske Who Can I Run To) og Curly Moore (Don’t Pity Me, Soul Train fx), men der er selvfølgelig langt mere guld i gumboen.

Billede
“Scarface” John Williams var prominent medlem af The Clowns i deres heyday og primær sanger på flere af de store hits, derudover chief i The Apache Hunters, en gruppe af Mardi Gras Indians. Han forsøgte sig også med sit eget lille band, The Tick Tocks, og de blev produceret af de lokale bykonger Allen Toussaint og Cosimo Matassa. Han blev fundet myrdet i 1972, samme år som Dr. Johns album Gumbo, hvorpå en hyldest til Huey “Piano” Smith skabte lidt fornyet opmærksomhed. Scarface og hans bidrag forblev dog ukendt og overset som vigtigt medlem, hvor fx Bobby Marchan nød langt større anerkendelse som sanger i Clowns. Helt konkret blev denne banger krediteret til Bobby Marchan, men det er Williams, der synger. Det skete også for Huey selv, hvor hans sange blev udgivet med “Eddie Bo” på labelen, fordi ejeren af Ace Records, Johnny Vincent, mente det skabte bedre business.
Spoiler:
De her to Tick Tocks-numre taler helt for sig selv :crown:


Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13481
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: Soul singles

#83 Indlæg af Antimatter » 11 apr 2023 10:16

Hvis man vil starte en deep soul samling uden at bruge mange penge kan man passende starte her. Orgeldreven deepsoul der går for under en halvtresser på Discogs:



Dyrk det horn-arrangement der rammer Hi Records lyden perfekt.
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
burdette
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 29 okt 2006 19:35
Geografisk sted: Århus

Re: Soul singles

#84 Indlæg af burdette » 11 sep 2023 18:08

Faldt over en lp med det her monster som titelnummeret, holy moly;



I den her tråd vil jeg også lige anbefale forrige uges "Downtown Soulville" på WFMU; https://wfmu.org/playlists/shows/131425
Sendt live fra People's Records i Detroit, hvor flere gode gæster kigger forbi, bl.a. Carolyn Crawford (Motown Recording Artist, debuteret 1964 med sang indspillet på hendes 14-års fødselsdag!) og Dan Kroha fra The Gories.

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7894
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Soul singles

#85 Indlæg af Kong Louie » 30 okt 2023 11:46

burdette skrev:
01 dec 2021 21:04
Men en anden ultrastærk fuldlænge, igen produceret af Swamp Dogg, er Irma Thomas' "In Between Tears".
Irma Thomas er Dronning! :crown:



Rigelig smør!
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
burdette
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 29 okt 2006 19:35
Geografisk sted: Århus

Re: Soul singles

#86 Indlæg af burdette » 20 nov 2023 22:02

Hun er så overdrevet fantastisk. Allen Toussaint, som har produceret og skrevet det meste af hendes tidlige (og nok også bedste) musik, krediterede sin sangskrivning til Naomi Neville (hans mor) i begyndelsen af 60'erne, vist noget med at slippe for at betale skat. Neville-navnet slipper man ikke sådan udenom, og jeg hører meget af det tidlige Neville Brothers for tiden (ved ikke om de er beslægtede med Allens mor dog). Art og Aaron har to helt vildt stærke vokaler. Særligt balladerne gør én helt blød i knæene.



Den her swinger lidt mere, med masser af lårklask og fuzzguitar anno '56:


Lillebror Aaron er ikke kun flødetenor sammen med Linda Ronstadt i start 90erne, men har et vildt fedt bagkatalog også, heriblandt gigahittet "Tell It Like It Is". Desuden har han fået tatoveret en sabel på den ene kind, nok i en knarkkoger, han har vist levet lidt hårdt. I dag er han 82 år og ser stadig ret hakket ud, og jeg har altid tænkt denne her ekstremt tilbagelænede jam som et lille selvportræt:



Stærk ballade her også;

Brugeravatar
burdette
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 29 okt 2006 19:35
Geografisk sted: Århus

Re: Soul singles

#87 Indlæg af burdette » 28 dec 2023 13:35

En smuk ballade, jeg ikke kan få nok af:


Brugeravatar
burdette
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 29 okt 2006 19:35
Geografisk sted: Århus

Re: Soul singles

#88 Indlæg af burdette » 01 feb 2024 12:25



:shock:

Brugeravatar
burdette
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 29 okt 2006 19:35
Geografisk sted: Århus

Re: Soul singles

#89 Indlæg af burdette » 03 apr 2024 14:12

Var på den bedste løbetur i påsken ved Tange Sø i Agger. En lokal på gåtur med hunden stoppede mig og overbeviste mig om, at jeg skulle tage en lille detour ud på en bestemt udsigtspost. Det gjorde jeg så, og samtidig med, at det brede vue over Vesterhavet ramte, så flænsede Curtis King dette nummer i mine in-ears, 00:21. Ud af kroppen. Se bort fra den grimme thumbnail og nyd den her deep, deep soulballade.


Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13481
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: Soul singles

#90 Indlæg af Antimatter » 11 maj 2024 20:48

Den her går ud til Burdette:

Le nouveau jeune couchon

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: andreassyr og 2 gæster