Track for track: Under Byen - Kyst

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
fabriz
Indlæg: 8413
Tilmeldt: 13 jul 2005 18:30

Re: Track for track: Under Byen - Kyst

#71 Indlæg af fabriz » 08 feb 2023 10:36

En tekst som ikke engang Nephew kunne have skrevet bedre.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Track for track: Under Byen - Kyst

#72 Indlæg af andreassyr » 08 feb 2023 10:39

secondtoughestintheinfant skrev:
08 feb 2023 07:42
Her nærmer inspirationen fra den islandske skrigeballon sig pastiche i en grad, så kæden hopper af for mit vedkommende. Et af pladens svagere numre, synes jeg. Også lidt for mange "Tom Waits filtreret gennem Kaizers Orchestra og tilbage igen"-vibes. Jo mere folkemusikalsk Under Byens udtryk bliver, jo værre, imho.
En anden læsning kunne være at de har trukket direkte på hvad der i 1999 må have været et seriøst dybt deep cut med forbilledet, nemlig jazzpladen Gling-Gló.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
satirejohn
Indlæg: 9427
Tilmeldt: 18 okt 2006 15:46
Kontakt:

Re: Track for track: Under Byen - Kyst

#73 Indlæg af satirejohn » 08 feb 2023 10:53

Kan ihvertfald bekræfte at den plade var populær blandt de mest dedikerede UB fans jeg kendte dengang.

Om det her er et udtryk jeg får så meget ud af idag ved jeg sgu ikke rigtig, men jeg er ihvertfald meget enig med dem i tråden, der hylder Under Byen for i den grad at have deres egen sensibilitet. Vildt nok (og synd, egentlig) at vokalstilen stadig fremstår så skoledanende som den gør.

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7291
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: Track for track: Under Byen - Kyst

#74 Indlæg af yossarian » 08 feb 2023 15:38

Ali Pilfinger skrev:
07 feb 2023 14:10
Jeg synes i øvrigt Stina Nordenstam er en oplagt reference, sammen med Spirit of Eden-Talk Talk og Mark Hollis (lilletrommen med seidingen slået fra), som satirejohn nævner. Jeg kan ikke rigtig høre noget triphop. Er det ikke alt for akustisk til triphop?

Vild wiki-artikel (med to blå links til hhv. Danmark og en anden Morten Larsen end dén Morten Larsen). Under Byen er længe siden.
Iflg LSDiddies fanside, som stadig er oppe, er det Manne Von Ahn-Öberg der er producer på pladen (selvom det ikke fremgår noget sted på pladens artwork eller Discogs), og han var også med til at lave et par Stina Nordenstam-plader. Jeg synes også, de nogle steder lyder lidt hen ad Fläskkvartetten, men jeg har ikke kunnet finde noget personsammenfald dér.
PeterEllermann skrev:
06 feb 2023 20:04
Flydende Bol i musikform!
Ja, der var på et tidspunkt en snak om at spille fisse - i betydningen den omtrentlige kvindelige ækvivalent til pik-rock - og jeg tror måske nok, det meget godt rammer, hvad det er for et område, Kyst bevæger sig i. Det er sådan et intimt, følsomt, sitrende felt, hvor det meste sker under overfladen.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Ællington
Indlæg: 10979
Tilmeldt: 26 maj 2010 17:17
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: Track for track: Under Byen - Kyst

#75 Indlæg af Ællington » 08 feb 2023 15:45

:crazy: :balloons: :shock: :?
- du godeste!
"Un guardiano arrivò correndo e mi porse la cima della guglia del drago."

Brugeravatar
Josti
Indlæg: 4150
Tilmeldt: 27 mar 2004 17:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Track for track: Under Byen - Kyst

#76 Indlæg af Josti » 08 feb 2023 19:17

Sløjt nummer i dag. Kan ikke forestille mig, at det er sjovt at spille fisse til vindeltrappe.
Den persona, I lige har oplevet, er en karakter ved navn The Goddess of Justice.

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7350
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: Track for track: Under Byen - Kyst

#77 Indlæg af haile lassie » 09 feb 2023 07:49

4. Gå ind i lyset.



SPOTIFY
Hun sagde til mig
Det bliver bedre dag for dag
Og hun sagde til mig
Tag min hånd og kom med
Gå ind i lyset
Som myggesværmen
bud count: 0

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23274
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Track for track: Under Byen - Kyst

#78 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 09 feb 2023 10:08

Et af de bedste Under Byen-numre. Koncist og på en gang storslået og slæbende. Synes også, #Henriettes vokal fungerer fremragende her. Måske faktisk mit yndlingsnummer med dem, det får vi at se over de næste dage. I forhold til, hvor meget det her nummer er going for it, synes jeg, det fremstår utroligt delikat.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Josti
Indlæg: 4150
Tilmeldt: 27 mar 2004 17:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Track for track: Under Byen - Kyst

#79 Indlæg af Josti » 09 feb 2023 14:14

I forhold til hvor gode de to første sange var, så går det godt nok hurtigt ned ad bakke. Føler slet ikke denne her.
Den persona, I lige har oplevet, er en karakter ved navn The Goddess of Justice.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9530
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: EMDRUP

Re: Track for track: Under Byen - Kyst

#80 Indlæg af eini » 09 feb 2023 14:26

Jeg føler den, dog ikke så meget som de numre jeg føler mest på pladen, men synes den lykkes med den lille ting den vil og tjener pladen som helhed. Men allerede i næste nummer løfter det sig.

Er ved at lave en top ti over favorit Under Byen-numre, og finder det svært at begrænse mig. Har ikke hørt det her musik i 10+ år, men er virkelig glad for at have fået kontakt til det igen, nu hvor jeg er kommet over genlytningens indledende defensive skepsis.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst