Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8459
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

#71 Indlæg af 00Void » 05 jun 2022 10:46

Nå trods historisk dårlig deltagelse i en lytteklub fortsætter jeg, for jeg har skrevet alle tingene, og det kan jo være nogen engang kan få glæde af det :listening: :lol:

Billede

Kresten Osgood Quintet Plays Jazz

Søndag 3/7 kl. 14:30
Kresten Osgood Kvintet
Jazzcup, København K


Line up:
Erik Kimestad (tp),
Mads Egetoft (sax),
Jeppe Zeeberg (p),
Mathias Petri (b),
Kresten Osgood (dr)
From the already vibrant scene of Copenhagen rises a group extraordinaire! A quintet led by Kresten Osgood, one of the busiest and finest European improvising drummers, featuring hand picked selection of the most prolific younger generation improvisers from the local scene. The outcome is ballistic! Their album is as straight forward as it's name suggests, Kresten Osgood Quintet indeed plays jazz, interpreting a wide selection of less known tunes from Dolphy, Monk, Mingus, Ellington, Davis, Jerome Cooper, Elmo Hope, and a few Osgood's originals. And they play jazz in the truest spirit of the legends mentioned above - full of the forward pointing character, taking a lot of chances, balancing with the perfect taste between what these tunes are (tradition) and the individual qualities of the performers' personal voices (future). Here's an album for fans of standard jazz and avant-garde aficionados alike. Here's a new direction, a fresh rendition of and for jazz.
Det her var sådan en plade jeg med det samme vidste, at vi skulle omkring. Delvist fordi Kresten Osgood er uomgåelig når man snakker om den kontemporære danske jazzscene. De sidste 25 år har han spillet alt og med alle, fra forvrøvlet hiphop på Orange Scene til swing Tirsdag aften på Hvide Lam med Tom McEwan, og så lige alt imellem. Fuldstændig kompromisløs, utrættelig og med i alt.

Mangt en aldrende svinger husker nok Musketerfestival dengang i de sene 00'ere, hvor Osgood og Jazz Club Loco satte indiestjerner i stævne med de helt udknaldede improfolk, og så skete der velsagtens det, at det blev noget lort. Og derfra, og frem til cirka 2018, og med udgivelsen af denne plade, man kan vist rolig sige, at Osgood har været meget optaget af at udforske musikkens yderkroge, med det ene enten komiske eller svært tilgængelige projekt efter det andet. Og ikke mindst som initiativtager og primus motor bag den ugentlige Mandagsklub på 5e (2014-2029), hvor vilde eksperimenter, bonghoveder, helt unge konservatoriejazzere, noisefolk og garvede koryfæer skabte en jazzklub hvor kvaliteten sjældent var helt i top, men friheden og det legesyge altid var i centrum.
Personligt var jeg ualmindeligt færdig med Osgood i disse år. Det blev for åndssvagt og gakket, og der skulle altid rodes rundt med et eller andet lort oppe på den scene, eller rappes eller pilles med dimser for... ja.. Weirdhedens skyld. Derfor var det også et kæmpe wtf da jeg så nærværende kvintet, som blæste mig helt ned af stolen med rimeligt potente og vilde udgaver af real-bogens gennemtærskede standarder. Den samme højpotente energi kommer måske ikke helt til sin ret på pladen her der udkom et par måneder senere, men jeg synes sagtens man kan høre, at her er tale om ny energi i et relativt mainstream repetoire (bortset de 3 af Osgoods egne kompositioner). Og ja, altså, efter det her, og under corona, der begyndte Osgood pludselig at spille i time igen. Det var som om ophøret af Mandagsklubben sendte ham tilbage ud på et spor, hvor drive og swing også er en kvalitet, og i øvrigt noget han er virkelig god til - Ja, måske landets bedste. Pladen er klubbens mest straight indslag, og her kan alle vist være med.

Med sig har han Jeppe Zeeberg, som vi desværre ikke ser mere til i klubben, men som er en vidunderlig pianist - Teknisk uovertruffen men med fuldstændig vild indlevelse, Erik Kimestad på trompet, som også spiller med Jeppe Zeeberg i Horse Orchestra (anbefaling), Mads Egetofte fra Indienoisejazzerne Baujillaud (møder vi senere) og Mathias Petri som er en dedikeret bebop-bassist.

Man kunne skrive rigtig meget om Kresten Osgood og alt det, han har lavet. Jeg synes nedenstående minidokumentar er en rimelig god introduktion til den exentriske vestjyde, så den synes jeg bare man skal se, og så synes jeg man sal overveje at bruge sin søndag eftermiddag i Jazzcup den 3. juli.

SPOTIFY

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8459
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

#72 Indlæg af 00Void » 05 jun 2022 10:51

Jeg tænker i øvrigt, at det er en fremragende plade til at slentre en tur i det her konge vejr..

Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6694
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

#73 Indlæg af Hr. Fugl » 06 jun 2022 10:01

Lige nøjagtig den plade dér fik jeg købt, da jeg var inde og høre dem på Alice under lockdown med siddepladser og ansigtsmaske og hele molevitten. Super fed koncert, og ja han er rigtig nok vild ham Jeppe Zeeberg. Forstod ikke helt det der fjolleri skulle til på scenen af og til, men det er nok bare umuligt for Kresten Osgood at lade være.

Den første du lagde op, havde jeg en smule svært ved at koncentrere mig om at høre, kunne dog godt forestille mig, at det er ret fedt live.
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
nap nap.
Indlæg: 4127
Tilmeldt: 03 aug 2004 21:04

Re: Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

#74 Indlæg af nap nap. » 06 jun 2022 10:49

Jeg har haft det svært med Kresten Osgood siden en duo-koncert med Wadada Leo Smith. Måske var det bare en dårlig aften, og måske var det fordi, de slet ikke forstod hinanden, men er du vimmer, hvor spillede Osgood dårligt.
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8459
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

#75 Indlæg af 00Void » 06 jun 2022 11:12

Imellem praisen skal helt sikkert også indskydes, at jeg har set betragteligt flere dårlige koncerter med ham end gode. Værst var engang med Jørgen Teller og TS Høeg.. forestil jer et cirkus. Men når han er god, er han en af de vildeste.

Brugeravatar
Dialingleft
Indlæg: 5064
Tilmeldt: 10 dec 2019 21:45
Geografisk sted: Psykopatsamfundet

Re: Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

#76 Indlæg af Dialingleft » 13 jun 2022 09:50

Jeg melder lige ind i klubben.

Jeg følger skam med, men undskyld manglende tilbagemelding. Jeg synes Polyb var rigtig fed. Meget perfekt til en doven eftermiddag på et gulv med legende børn ved siden af. Nu glæder jeg mig til at høre Osgood i dag mens jeg arbejder. Kunne være en mulighed den koncert. Men Jazzcup. Bliver det ikke fuldstændigt sindssygt crowdet. Osgood mand. Shit. Gik på efterskole da IchselTaschsel kom frem, og det var allestedsnærværende blandt de jyske friskole-funkdyrkere og bonghovederne. Var godt nok ikke den store fan dengang, men var også på mange måder en kretiner hvad angik musik uden distortion eller scratch dengang.
Kongen af Danmark skrev:
14 mar 2023 10:25
Så guder vi den sgu bare for resten, drenge

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8459
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

#77 Indlæg af 00Void » 13 jun 2022 19:18

Jeg havde ikke lige taget højde for, at jeg skulle på en uges cykeltur midt i klubben, så der går lige indtil søndag før der kommer ny plade 🫣 men så kan eventuelt nyankomne jo lige lytte op på de tre første.

IchelTaschel var rigtig nok noget værre efterskolemusik, men måske også meget typisk der i 03-04-05, eller hvad?
Jeg husker et rigtigt tyndt crowded orange scene da de åbnede festivalen i 2005. Det var til gengæld den første koncert jeg nogensinde så på Roskilde, så også på den måde vil han altid have en særlig plads i mit hjerte.

Brugeravatar
Dialingleft
Indlæg: 5064
Tilmeldt: 10 dec 2019 21:45
Geografisk sted: Psykopatsamfundet

Re: Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

#78 Indlæg af Dialingleft » 13 jun 2022 20:00

Jo altså 01-02 men ens storebror kendte en som kendte en der kendte ham så deres første demo blev kopieret ret meget. Havde en hel flok jyder boende i sommerferien efter, hvor vi så tog ind og hørte dem til jazzfestival 02 oppe på loftet i Magstræde. Må have været et ret ømt syn mellem alle de ældre jazzfestival gående hipstere, sådan fem hættetrøje og freeman t porter klædte 16 årige.
Kongen af Danmark skrev:
14 mar 2023 10:25
Så guder vi den sgu bare for resten, drenge

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8459
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

#79 Indlæg af 00Void » 19 jun 2022 17:53

Billede

Lotte Anker - Floating Islands

Mandag 4/7 2022, kl. 20:00
Lotte Anker/Magda Mayas/Tony Buck (DK/DE/AU)
KoncertKirken, København N


Line up:
Saxophones – Lotte Anker
Drums – Gerald Cleaver
Piano – Craig Taborn
Floating Islands is the third CD from trio Anker, Taborn, Cleaver.
The album is a live concert recording from Copenhagen Jazzfestival 2008 and can be seen and heard as second chapter in a series of live recordings with the trio after the highly acclaimed Live at the Loft (ILK148CD) which was released January 2009.

Floating Islands adds new facets to the musical adventures of Anker, Taborn, Cleaver: ritual patterns, chaotic beauty, deep attentiveness and vibrating poetic statements are further emphasized and explored on this record.

Anker, Taborn, Cleaver took shape in 2003 and has since then performed at numerous festivals and concertspaces in Europe, USA and Canada.
The trio is recognized for their strong, present and dynamic expression as well as their deeply intuitive and exploring communication.
Nå, men når man snakker dansker-free, så er det fuldstændig uomgåeligt at fremhæve Lotte Anker. Hun har spillet med Fred Frith, Evan Parker, Marilyn Crispell, Herb Robertson, Ikue Mori osv, osv, osv, været leder af Copenhagen Art Ensemble og spillet i hele verden siden engang i slutfirserne. Første gang hun optræder på en plade er på Marilun Mazurs Primi Band's eneste udspil, Primi (som senere har givet navn til den ugentlige klub for fri improvisation og eksperimenterende musik, på H15 i Kødbyen) - et band, som, forud for sin tid, bestod af udelukkende kvinder, og havde til formål at afsøge hvad der opstår når der ikke er mænd med i ligningen.

Det er ikke nemt at fremhæve en udgivelse af de godt 100 som Anker Medvirker på. Jeg valgte Floating Islands fordi, den er med samme instrumentering som koncerten i Koncertkirken - Sax, trommer og piano -, og så tror jeg der er nogenlunde enighed om, at det er et godt sted at starte med Lotte Anker. Den er noget mere spirituel og tilgængelig end mange af de andre ret så harske ting hun har lavet.

Til koncerten i Koncertkirken spiller hun med Tony Buck (The Necks) og Magda Mayas, og jeg tror, det bliver rimelig god fed ild. Jeg elsker at se Anker spille, for hun er altid skide god.

Se dokumentaren Frie Improvisationer om Lotte Anker på Filmstriben her

SPOTIFY

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9530
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: EMDRUP

Re: Lytteklub: Den Idiosynkratiske Jazzlytteklub

#80 Indlæg af eini » 19 jun 2022 19:44

Fedt! Tak for den, Void!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst