Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11843
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

#441 Indlæg af andreassyr » 10 okt 2023 16:44

Half_Noise skrev:
10 okt 2023 16:01
Den sagnomspundne plade med Enrique Villegas og Ara Tokatlian...

næsten med fusionsvibes.
Det er dét jeg er bange for, ellers havde jeg fluks bestilt den. Er det en egentlig anbefaling?
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Half_Noise
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 03 maj 2008 14:50
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

#442 Indlæg af Half_Noise » 10 okt 2023 17:07

andreassyr skrev:
10 okt 2023 16:44
Half_Noise skrev:
10 okt 2023 16:01
Den sagnomspundne plade med Enrique Villegas og Ara Tokatlian...

næsten med fusionsvibes.
Det er dét jeg er bange for, ellers havde jeg fluks bestilt den. Er det en egentlig anbefaling?
Det er ikke en plade for mig, men hvis man er nede sådan en chill hippie ting i sin jazz, så tror jeg bestemt at den kan noget. Ene og alene på baggrund af dit forhold til Cherry så ville jeg slå til, men tjek da lydklip på Soundohm, de er meget repræsentative for lyden.
#IMPROVISATION>KOMPOSITION

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11843
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

#443 Indlæg af andreassyr » 10 okt 2023 17:22

Half_Noise skrev:
10 okt 2023 17:07
andreassyr skrev:
10 okt 2023 16:44
Half_Noise skrev:
10 okt 2023 16:01
Den sagnomspundne plade med Enrique Villegas og Ara Tokatlian...

næsten med fusionsvibes.
Det er dét jeg er bange for, ellers havde jeg fluks bestilt den. Er det en egentlig anbefaling?
Det er ikke en plade for mig, men hvis man er nede sådan en chill hippie ting i sin jazz, så tror jeg bestemt at den kan noget. Ene og alene på baggrund af dit forhold til Cherry så ville jeg slå til, men tjek da lydklip på Soundohm, de er meget repræsentative for lyden.
På papiret trykker den jo i hvert fald på ganske mange knapper, det er sandt. Jeg kan også godt lide Arco Iris.

Noget helt andet som jeg ikke ved hvor skulle høre til, en eller anden jazztråd: Er der nogen herinde (jeg kigger i din eller tlahouns retning) som har et forhold til finske Ultraääti? Spændende label, de par ting jeg har hørt har været fine, omend måske ikke mindblowing. Hvad skal man høre?
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Half_Noise
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 03 maj 2008 14:50
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

#444 Indlæg af Half_Noise » 10 okt 2023 17:38

Hvis du er til Arco Iris så tror jeg bare du skal købe.

Jeg har ikke hørt så forfærdeligt meget ny jazz på det seneste, men jeg holder mig opdateret med et par venner og Sami Pekkolas Ho Chi Moon kunne jeg rigtigt godt lide. Ville Lähteenmäki Trio har også en god plade ude derpå. Men jeg er bange for at jeg ikke kan komme det meget dybere.
#IMPROVISATION>KOMPOSITION

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11843
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

#445 Indlæg af andreassyr » 11 okt 2023 12:25

Half_Noise skrev:
10 okt 2023 17:07
andreassyr skrev:
10 okt 2023 16:44
Half_Noise skrev:
10 okt 2023 16:01
Den sagnomspundne plade med Enrique Villegas og Ara Tokatlian...

næsten med fusionsvibes.
Det er dét jeg er bange for, ellers havde jeg fluks bestilt den. Er det en egentlig anbefaling?
Det er ikke en plade for mig, men hvis man er nede sådan en chill hippie ting i sin jazz, så tror jeg bestemt at den kan noget. Ene og alene på baggrund af dit forhold til Cherry så ville jeg slå til, men tjek da lydklip på Soundohm, de er meget repræsentative for lyden.
Den synes jeg sgu er kedelig. Som en af de middelmådige Sanders-introer strukket til pladelængde.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Half_Noise
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 03 maj 2008 14:50
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

#446 Indlæg af Half_Noise » 11 okt 2023 17:13

andreassyr skrev:
11 okt 2023 12:25
Half_Noise skrev:
10 okt 2023 17:07
andreassyr skrev:
10 okt 2023 16:44
Half_Noise skrev:
10 okt 2023 16:01
Den sagnomspundne plade med Enrique Villegas og Ara Tokatlian...

næsten med fusionsvibes.
Det er dét jeg er bange for, ellers havde jeg fluks bestilt den. Er det en egentlig anbefaling?
Det er ikke en plade for mig, men hvis man er nede sådan en chill hippie ting i sin jazz, så tror jeg bestemt at den kan noget. Ene og alene på baggrund af dit forhold til Cherry så ville jeg slå til, men tjek da lydklip på Soundohm, de er meget repræsentative for lyden.
Den synes jeg sgu er kedelig. Som en af de middelmådige Sanders-introer strukket til pladelængde.
Jeg finder den også kedelig, men den har unægteligt et spirituelt element til sig, så måske andre har mere succes med den. Jeg har brug for mere ild end hvad der er til stede her. Den arkiveres som kuriøsitet i det interne kartotek.
#IMPROVISATION>KOMPOSITION

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11843
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

#447 Indlæg af andreassyr » 11 okt 2023 20:54

Saxofonisten er ikke voldsomt fed, og så er det (sammenlignet med fx Cherry) slet ikke hverken kogt eller ekspansivt nok. Det cykler lidt ærindeløst rundt, som sagt synes jeg lidt at det lyder som en meget lang intro.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Half_Noise
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 03 maj 2008 14:50
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

#448 Indlæg af Half_Noise » 11 okt 2023 23:04

Ja, det kan sagtens være dér den er, jeg har ikke tænkt mig at genlytte. In other news, så skal folk selvfølgelig sørge for at købe Bäbi, In Concert at Yale University og Nommo med Milford Graves, som også bliver genudgivet af Superior Viaduct lige om lidt. Apropos Superior Viaduct så har de gang i et godt program, de genudgiver også en del La Monte Young for tiden, som selvfølgelig også er helt sygt fedt, omend ikke skide relevant for denne tråd.
#IMPROVISATION>KOMPOSITION

Brugeravatar
tlahoun
Indlæg: 593
Tilmeldt: 07 jul 2005 02:42
Kontakt:

Re: Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

#449 Indlæg af tlahoun » 14 okt 2023 11:07

Jeg er desværre ikke et leksikon i viden angående Ultraääni, men jeg syntes de er ret seje og de har da heller ikke eksisteret så længe. Køber alle udgivelser med Oiro pena, fordi han er "hjemmelavet" og en sej jazzmusiker. Ikke alle hans udgivelser er lige gode, men selv de dårlige har et højt niveau. Er måske ligeså meget fan af den gode kunster Arsi Keva, som laver mange super flotte covers til netop Ultraääni og lignenede andre finske undergrundsbands. Hylder Finland for deres mange næsten ufrivillige obskure bands, som jo ikke behøver andet end et weird navn på et sprog man ikke forstår og lidt trutten eller noget psykedelisk tema. Det er Homegrown på den fedeste måde! Specielt fordi at musikken sjældent fejler noget. Har pt optur over Kaukolampi (primitiv techno), som tidligere spillede bas i Larry and the lefthanded.
Men altså har da købt de seneste 2 udgivekser fra Ultraääni, som er en liveplade med Oiro Pena og noget spirituel jazz...
Så andreassyr du skal starte med Oiro Pena. Den første 10" er klart den bedste!

Brugeravatar
not_batman
Indlæg: 7014
Tilmeldt: 20 jul 2004 00:21
Geografisk sted: det første hus i rækken...

Re: Lytteklub: Spiritual Jazz 1957-1981

#450 Indlæg af not_batman » 22 mar 2024 13:34

andreassyr skrev:
02 mar 2021 14:52
Dialingleft skrev:
02 mar 2021 14:07
Kan man spørge hvad der sådan karakteriserer og afgrænser genren ?
Forhåbentlig er det noget vi allesammen bliver klogere på når tråden kommer i omdrejninger. Men, hvis jeg kun måtte nævne en enkelt ting, så ville jeg sige transcendens. En ekstatisk søgen efter en spirituel opstigen eller forbindelse gennem musik. Hvis jeg måtte uddybe lidt ville jeg pege på den dobbelte betydning af consciousness, som i den spirituelle jazz både handler om at udvide sin bevidsthed for de højere sfærer, men lige så meget om en politisk og social bevidsthed...
nu får tråden lige et bump, da det her er en totalt nice tråd at finde, når man ligger blæst væk af feber, piller og den sporadiske øl til at holde humøret højt med. jeg håber ikke, det anses som 'helligbrøde' at drage denne parallel, men det syr beskriver kunne i og for sig beskrive det en stor del af #postrocksumpen. i må gerne angribe og kalde grimme navne, men jeg har i al fald lige købt 4 jazz-plader, tror det bliver ret dyrt det her :wtf: :drinkingcheers:

hn - horace silver quintet - 6 pieces of silver
Senest rettet af not_batman 22 mar 2024 14:03, rettet i alt 1 gang.
#livet er en prøvelse

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster