Track for track: Metallica - ...And Justice For All

Generel musiksnak
besked
Forfatter
Brugeravatar
Tonic Satan
Indlæg: 14744
Tilmeldt: 03 jun 2009 22:48
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

Re: Track for track: Metallica - ...And Justice For All

#31 Indlæg af Tonic Satan » 04 maj 2023 13:18

Jeg tror sgu stadig, jeg kan huske første gang, jeg nåede til det der riff/blastbeat-miks efter 4 et halvt minut. Mine underbukser blev aldrig det samme igen. Jeg kan til gengæld ikke huske at have set videoen før. Den må Newsted selvfølgelig heller ikke rigtig være med i. :roll: Selvfølgelig uforfalsket konge. Især live med fuld skid på flammekasterne.
Alle billeder af Newsted kandiderer i øvrigt til "heavymusikere, der ser ud som om, de har slået en kæmpe fis"-tråden.

Billede
Billede
æsmet skrev:
13 feb 2021 17:33
Hundertwasser kan man jo mene om, hvad man vil, men det kan man sgu da også om kirkesang og kondisko.

Brugeravatar
satirejohn
Indlæg: 9427
Tilmeldt: 18 okt 2006 15:46
Kontakt:

Re: Track for track: Metallica - ...And Justice For All

#32 Indlæg af satirejohn » 04 maj 2023 13:25

Breakdownet er ikonisk og sindssygt skoledannende, introen er også temmelig klassisk må man sige. Derudover holder jeg klart mindre af One end de foregående ballader, Fade to Black og Sanitarium. Lidt unødvendigt lang og vers og omkvæd er lidt akavet fortænkte - selvom jeg faktisk synes at produktionen fungerer på netop dét her nummer, med de der ultra clean jazz chorus-guitarer helt oppe i smasken og mærkelige trommer. Man kan godt forstå at KoRn lavede cover af det nummer, der er rigtig mange elementer der peger frem mod nu metal.

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8634
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Track for track: Metallica - ...And Justice For All

#33 Indlæg af makrel » 04 maj 2023 13:29

Trykker de usynligedobbeltpedaler i bund hvér gang jeg hører det nummer!
Tom D. Warrior

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Indlæg: 6214
Tilmeldt: 27 aug 2009 14:30
Geografisk sted: Nbro

Re: Track for track: Metallica - ...And Justice For All

#34 Indlæg af Jimmi Jazz » 04 maj 2023 13:38

Havde haft og skamlyttet kassettebåndet i flere år uden at fatte teksterne og så pludselig en dag - kan stadigvæk huske hvor VILDT det var pludselig at fatte det dær med LANDMINEN?! :o
svingningers realpolitiske kobbel

Brugeravatar
Kongen af Danmark
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 24 jul 2014 20:14
Kontakt:

Re: Track for track: Metallica - ...And Justice For All

#35 Indlæg af Kongen af Danmark » 05 maj 2023 07:21

Så blev det store bededag og det vil sige at turen er kommet til:



Suspicion is your name, your honesty to blame, put dignity to shame, dishonor
Witchhunt modern day, determining decay, the blatant disarray, disfigure
The public eyes’ disgrace, defying common place, unending paper chase, unending
Deafening, painstaking, reckoning, this vertigo it doth bring

Shortest straw, challenge liberty, downed by law
Live in infamy, rub you raw
Witchhunt riding through, shortest straw
This shortest straw has been pulled for you

Pulled for you (Shortest straw)
Pulled for you (Shortest straw)
Pulled for you (Shortest straw)
Shortest straw has been pulled for you

The accusations fly, discrimination, why? Your inner self to die, intruding
Doubt sunk itself in you , it’s teeth and talons through, your living catch 22, deluding
A mass hysteria, a megalomania, reveal dementia, reveal
Secretly, silently, certainly, in vertigo you will be

Shortest straw, challenge liberty, downed by law
Live in infamy, rub you raw
Witchhunt riding through, shortest straw
This shortest straw has been pulled for you

Pulled for you (Shortest straw)
Pulled for you (Shortest straw)
Pulled for you (Shortest straw)
Shortest straw has been pulled for you

(Shortest straw) Pulled for you
(Shortest straw) Pulled for you
(Shortest straw) Pulled for you
(Shortest straw) Shortest straw has been pulled for you

Behind you, hands are tied, your being, ostracized, your hell is multiplied, upending
The fallout has begun, oppressive damage done, your many turned to none, to nothing
You’re reaching your nadir, your will has disappeared, the lie is crystal clear, defending
Channels red, one word said, blacklisted, with vertigo make you dead

Shortest straw, challenge liberty, downed by law
Live in infamy, rub you raw
Witchhunt riding through, shortest straw
This shortest straw has been pulled for you


Hvis man skulle være fræk kunne man sige at "doth" ikke var det mest naturlige ord at bruge i sådan en tekst, men det er lidt i småtingsafdelingen.
Jeg synes nummeret lider ret meget under produktionen. Måske er det bare efter at have hørt enkeltnumre fra pladen så mange gange de sidste par dage, at irritationen over produktionen lige rammer i dag. Men man tænker lidt at en MOP/RTL produktion ville have løftet dette nummer gevaldigt.
Forbundne, forpligtet, for metallen

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7898
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Track for track: Metallica - ...And Justice For All

#36 Indlæg af Kong Louie » 05 maj 2023 08:24

Myten, da jeg var dreng, lød på, at de havde trukket lod om den dårlige soveplads i bussen, og Cliff Burton havde trukket det korte strå. At det var dét, den handlede om. Men det er det vist ikke.

Det er selvfølgelig en filler på albummet, men prøv at forestille jer hvis f.eks. fucking Megadeth havde The Shortest Straw på en plade. Det ville være deres absolut største banger nogensinde.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Kongen af Danmark
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 24 jul 2014 20:14
Kontakt:

Re: Track for track: Metallica - ...And Justice For All

#37 Indlæg af Kongen af Danmark » 05 maj 2023 09:02

Jeg har altid ratet Shortest Straw ret højt. Men kan godt se at den på sin vis ikke er noget standout track. Det siger så selvfølgelig også lidt om pladens niveau.
Jeg synes den viser Hetterens vokal fra den bedste side og så er den jo bare en banger, sådan helt generelt.

Jeg "snyder" jo lidt i denne t4t, i og med at jeg reelt kommer til at høre den samme pladeside et par dage i træk (og så ellers youtube dagens track i toget osv.). Da jeg i dag stod og løb tracklisten igennem slog det mig, at jeg egentlig nok kun kan pege på lyden, balladen og instrumentalen, som årsager til at jeg ikke synes det her er den bedste af de fire første. Alle sangene er som minimum rigtigt gode, hvor der er lidt flere skønhedsfejl på de tidligere. Det kan selvfølgelig også være en del af charmen ved de tidligere; albummet her virker jo over én kam noget mindre spontant end de andre (selvom de selvfølgelig også er ret gennemkomponerede). I kombination med den uskønne produktion kan det godt få albummet til at fremstå mere poleret og fortænkt, men sang for sang synes jeg ikke man får det indtryk. Der tænker man bare "så for pokker, den var sgu også god, den her sang".

One synes jeg, den dag i dag, er lidt lang at komme igennem. Men det har jeg jo ikke syntes de første par hundrede gange jeg har hørt den, så jeg tænker det er almindelig hit-vægring, der er på spil. Men foretrækker stadig de to første ballader (og måske endda Unforgiven :o ).
Det er nok at foregribe begivenhedernes gang lidt, men To Live is to Die har jeg altid syntes var lidt en ørkenvandring. Bliver spændende om det ændrer sig, men den vipper næppe Ktulu og Orion af pinden. Pulling Teeth kan jeg godt lide og vil da nok altid foretrække den fremfor TLITD, men den er samtidig ret meget noget andet end de andre instrumentalnumre. Men det snakker vi om på mandag, hvor jeg måske/måske ikke æder mine ord i mig :)
Forbundne, forpligtet, for metallen

Brugeravatar
æsmet
Indlæg: 9127
Tilmeldt: 18 mar 2004 21:59

Re: Track for track: Metallica - ...And Justice For All

#38 Indlæg af æsmet » 05 maj 2023 09:25

Jeg havde en T-shirt med Shortest Straw, da jeg gik i 5. klasse. Så valgte jeg vel det nummer som en favorit, og det var klogt, for det er da lige heromkring, oven på One, det bliver lidt svært for pladen at holde sig gående.

Jeg havde denne plade på dobbelt-lp. Købt i HMV i Frederiksgade i det daværende Århus. Den første skive slutter således med One. Den anden afdeling starter altså med Sjårtes Strå. Lytteoplevelsen er ikke så god for denne plade på Spotify, for det bliver lidt for svært med den lange afsluttende fornemmelse fra One og så direkte til Shortest Straw. Det gør pladen det godt at være delt op i to kapitler, om man så må sige.
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
Tonic Satan
Indlæg: 14744
Tilmeldt: 03 jun 2009 22:48
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

Re: Track for track: Metallica - ...And Justice For All

#39 Indlæg af Tonic Satan » 05 maj 2023 14:56

Jeg kom lige til at tænke på Roskilde-koncerten i 2003. Det må sgu egentlig være en af de bedste koncerter, jeg nogensinde har set. Apropos toppede den nok, da Hetten under Blackened lige afbrød riffhænderne, pegede et sted hen på scenen, råbte "FIRE", og så steg der ellers en kæmpe ildsøjle til vejrs. Hvis jeg havde haft en hat på, var den da røget op fra hovedet. "Kan han også DET udover at være verdens sejeste rytmeguitarist". Fuldkommen genial koncert. "IT IS A GOOD DAY TO BE ALIVE!". Så op til Rom & Cigar-boden for at købe en rom og en cigar og fejre livet.
æsmet skrev:
13 feb 2021 17:33
Hundertwasser kan man jo mene om, hvad man vil, men det kan man sgu da også om kirkesang og kondisko.

Brugeravatar
fabriz
Indlæg: 8413
Tilmeldt: 13 jul 2005 18:30

Re: Track for track: Metallica - ...And Justice For All

#40 Indlæg af fabriz » 05 maj 2023 15:11

Meget enig med tonic. Helt af krogen fed koncert.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Poste, Senekat og 2 gæster