Lytteklub: Muslimgauze

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
naunyn
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 15 nov 2007 15:15

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#31 Indlæg af naunyn » 19 nov 2022 11:30

Blinded Horses 1985

Billede

Med et cover af, hvad der ligner en collage med Yasser Arafat, der laver et peace tegn, samt den detalje, at nogle kopier kom med et stort sort/hvidt billede af Ayatollah Khomeini, hvor der stod ”Ayatollah Khomeini returns from Exile”, begynder Muslimgauze at ligne det projekt vi kender det som. Lydbilledet af Blinded Horses har stadig sit afsæt i industrial, men lyder mere og mere som klassisk Muslimgauze. Her er klokker og den karakteristiske håndspillede percussion bliver endelig introduceret rigtigt på denne plade. Blinded Horses er overraskende ambient, set i forhold til den plade vi netop har hørt i går. Lydbilledet er et sted mellem en imaginær field recording af et ritual, måske en Deutsch Nepal plade og så, ja, selvfølgelig de senere Muslimgauze plader.

Inlay med Ayatollah Khomeini

Billede


Syme
Indlæg: 3479
Tilmeldt: 20 jul 2007 21:04

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#32 Indlæg af Syme » 19 nov 2022 12:33

naunyn skrev:
19 nov 2022 11:30
Inlay med Ayatollah Khomeini

Billede
Det skulle have været på ydersiden.

Brugeravatar
æsmet
Indlæg: 9127
Tilmeldt: 18 mar 2004 21:59

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#33 Indlæg af æsmet » 19 nov 2022 14:56

Elsker den der plastikmarch i første nummer. Eller strukket skind. Hvis jeg spiller noget lignende på elastik for min kat, vil den først være med, og dernæst gemme sig i en skuffe.
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#34 Indlæg af andreassyr » 19 nov 2022 15:12

Gad vide hvad den lokale printbutik troede han var for en fyr. Konstant nede for at få scannet og printet billeder af Khomeini, Arafat, torturofre og hvad har vi.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
æsmet
Indlæg: 9127
Tilmeldt: 18 mar 2004 21:59

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#35 Indlæg af æsmet » 19 nov 2022 15:16

Kristian Poulsen? (Joke!)

Tænker da, at Insula og særligt Mayhem har lagt rum til krads i en eller anden dur.

Forstår godt, du tænker artwork. Bare bliv ved med det, Syr, også selvom du har et svedfremkaldende print en dag. Mon ikke printeren er fucking ligeglad. Hvis der er sådan en. "Det er DIY - vi ruller".

Jeg ville gerne have to kyssende tennispiger ved en stige op at hænge i et større format. Printeren ville selv have et tryk med. Så gad jeg da ikke.
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14735
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#36 Indlæg af Pete Rock » 19 nov 2022 15:35

Lol
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
æsmet
Indlæg: 9127
Tilmeldt: 18 mar 2004 21:59

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#37 Indlæg af æsmet » 19 nov 2022 17:43

Må jeg komme med en kontroversiel bemærkning til, så er det næsten pinligt som første nummer strækker sig mod noget og skriger: "Hør mig". Jeg prøver at lytte lidt mere. Det er ikke fremmed for mig med det pinlige. Jeg tænker, det er en del.

Jeg kan ret godt lide hesteslagtningen. Den kunne godt have været længere for mig. Der er noget med klokken, der vækker mig fra det brutale blodbad, det må være, igen og igen.

Hmm, er det ikke lidt en stinker? Forstår godt hvor I vil hen med det dansable, men det er sgu da lidt søgt her. Er I sikre på, I ikke har hørt 23 Skidoo?
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
naunyn
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 15 nov 2007 15:15

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#38 Indlæg af naunyn » 20 nov 2022 10:32

Syme skrev:
19 nov 2022 12:33
Det skulle have været på ydersiden.
Bryn Jones har nok været enig, da Ayatollah Khomeini er på coveret af Hajj, som bliver mandagens plade.
æsmet skrev:
19 nov 2022 17:43
Må jeg komme med en kontroversiel bemærkning til, så er det næsten pinligt som første nummer strækker sig mod noget og skriger: "Hør mig". Jeg prøver at lytte lidt mere. Det er ikke fremmed for mig med det pinlige. Jeg tænker, det er en del.

Jeg kan ret godt lide hesteslagtningen. Den kunne godt have været længere for mig. Der er noget med klokken, der vækker mig fra det brutale blodbad, det må være, igen og igen.

Hmm, er det ikke lidt en stinker? Forstår godt hvor I vil hen med det dansable, men det er sgu da lidt søgt her. Er I sikre på, I ikke har hørt 23 Skidoo?
Mit umiddelbare svar er al musik siger ”Hør mig”, da det er lyd.

Vi er langt fra de stærkeste plader i diskografien, som først rigtig dukker op i løbet af 90’erne, men personligt synes jeg det er interessant, at se udviklingen hen mod en lyd og mod et defineret projekt, fordi det er let at tænke Muslimgauze så fast. Jeg vil sige at Blinded Horses er interessant, fordi udtrykket mere og mere falder på plads. Elementer af pladen er ret fede, men det er ikke fordi det er et mesterværk i diskografien. På den front er Buddhist on Fire nok en bedre plade, men samtidig en mindre karektaristisk Muslimgauze plade.

I forhold til 23 Skidoo og Muslimgauze er det vel interessant, at se forskellige måder hvorpå lignende inspirationer trækker forskellige projekter i forskellige retninger.

Brugeravatar
naunyn
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 15 nov 2007 15:15

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#39 Indlæg af naunyn » 20 nov 2022 10:35

Flajelata 1986

Billede

Flajelata har en dedikation:
side one is dedicated to the Occupied Lands of Afghanistan and Palestine
side two is dedicated to all dissidents from the Soviet Union.
Det har overrasket mig en del med denne dissident sympati og kritik af Sovjetunionen fra Muslimgauze projektet. Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men det har måske skyldtes en forestilling, om at en del lande i Mellemøsten var allieret med Sovjetunionen og en ide om projektet som et anti-vestligt projekt. Derfor overrasker det mig også at se Muslimgauze dedikere et nummer til den katolske præst Jerzy Popiełuszko, der blev dræbt af det hemmelige politi i Polen for sine systemkritiske messer og sin involvering med Solidarność. Morderne blev i øvrigt dømt for drabet kort efter.

Med de tidligere plader har der hele tiden været en bevægelse mod at blive bedre og bedre, så er det som om det momentum lidt går i tomgang med Flajelata. Blinded Horses var på sin vis lyden af hvor Muslimgauze ender, mens Flajelata på sin vis virker som en overgangsplade, der havde givet bedre mening at udgive før Blinded Horses.

Til trods for den irriterende synthesizer lyd i Sjamboks, er nummeret dog interessant og måden hvordan percussion driver lydbilledet frem er enormt effektfuldt. Mujahideen forsætter det ambiente territorie, men ender næsten som et meget stemningsmættet martial industrial nummer. Hezbollah har potentielt det dårligste synth melodistykke (hvis det kan kaldes det) i diskografien indtil videre. Homily to Popieluszko kunne være et nummer fra Les Joyaux de la Princesse og Death in Junes album Ostenbraun. Cahcot kommer ikke rigtig nogen vejne og Samizdat besvarer spørgsmålet: Hvordan havde Sovietgauze lyt?

I forhold til de andre plader vi har hørt, så forekommer Flajelata måske som den mest rodede, men på trods af det, så er den stadig interessant, om end ikke på samme niveau, som de forrige plader.

Senest rettet af naunyn 20 nov 2022 11:39, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
æsmet
Indlæg: 9127
Tilmeldt: 18 mar 2004 21:59

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#40 Indlæg af æsmet » 20 nov 2022 11:19

naunyn skrev:
20 nov 2022 10:32
Vi er langt fra de stærkeste plader i diskografien, som først rigtig dukker op i løbet af 90’erne, men personligt synes jeg det er interessant, at se udviklingen hen mod en lyd og mod et defineret projekt, fordi det er let at tænke Muslimgauze så fast. Jeg vil sige at Blinded Horses er interessant, fordi udtrykket mere og mere falder på plads. Elementer af pladen er ret fede, men det er ikke fordi det er et mesterværk i diskografien. På den front er Buddhist on Fire nok en bedre plade, men samtidig en mindre karektaristisk Muslimgauze plade.

I forhold til 23 Skidoo og Muslimgauze er det vel interessant, at se forskellige måder hvorpå lignende inspirationer trækker forskellige projekter i forskellige retninger.
Helt klart!

Glæder mig til at høre dagens plade lidt senere.
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst