Lang skrev:Edelweiss fulgte manualen men gik kun nr 2 - men point taken.
Det er klart noget med, at hvis man som pop acts ser sin ting som en art psykisk guerilla virksomhed, så er det noget særligt tillokkende ved de mest trashede genrer. Malcom Maclaren og Army of Lovers er der jo osse noget pop prankster over
I serbien blev det til dødelig alvor fordi en del af den serbiske krigsmaksine var den såkaldte tubo-folk som er eurodance på et balkan beat og med stærkt nationalistiske tekster om fædreland og ofre osv.
Den serbiske krigsherre Arkan giftede sig med tubofolk stjernen Ceca -
http://vesti.serbiancafe.ws/images/ceca_1_.jpg - han blev senere skudt og hun er i dag sigtet for krigsforbrydelser
Her en forrygende skildring af deres bryllup. der er fandme seriøs eurotrash:
http://www.scc.rutgers.edu/serbian_dige ... 178-12.htm
@Bleach: Jeg trop på, at det underlødige skal man generelt behandle lødigt og det lødige skal man generelt behandle underlødigt
Modsætninger spiller sammen. Det er jo det hele handler om. Det bitter søde er meget mere end det søde og det bitre hver for sig, det tragi-komiske er meget stærkere end det tragiske og det komiske er hver for sig og den hårde satire er meget skarpere end den selvhøjtidlige politiske alvor.
I formidlingssammenhæng betyder det, at det er sjovest at læse om kommunalreformer hvis der er en humoristisk skæv vinkel og det er er mest interessant at læse om pop musik hvis det bliver taget dødligt seriøst . Det er helt basal kommunikation. sjov for sjov og alvor for alvor osv.
EDIT: du skriver f.eks. nogle ret seriøse indlæg men har en utrolig fjollet avatar - den muligvis har affektionsværdi, men fjollet ikke desto mindre. Og det virker jo fint!
Frankie GTH var defineret af Trevor Horn fra Art of Noise som helt sikkert har haft stor indflydelse på elektronisk musik generelt - men at kalde ham - og KLF -for Eurodance er meningsløs udvanding af begreberne. KLF er jo ikke "dance" for søren da.
Trevor Horn/ KLF var pioneerer indenfor elektronisk musik og tidlig UK house, og derfor har de selvfølgelig haft indflydelse ligesom folk som Larry Heard, Juan Atkins, Kevin Saunderson, Little Louis Vega, Frankie Knuckels, Larry Levan, Kraftwerk, Africa Bambaata og mange andre har haft indflydelse - men derfor kalder man jo f.eks. ikke Inner City for eurodance, men derimod for US house, fordi det er mere præcist, fordi blev lavet af en house producer i usa. Og euro dance, bliver kaldt "euro" fordi det blev lavet af en bestemt bølge af europæriske producere som generelt var mere interesset i at blive spillet på charter diskoteker end at være cool i storby klubberne.
Jeg vil gå med til at KLF havde sidste krampetrækninger på hitlisterne samtidig med euro producerne havde deres storhedstid - før Euro producerne blev forvist til Løkken og Diskotek In. . men derudover er de fra 5-10 år før, fra england, "rigtige" bands, der ikke var skabt af en meget produktiv producer, meget langsommere, blev ikke spillet eller hørt af det samme miljø den gang etc etc
fordi den indfanger nogle fælletræk ved det man normalt forstår ved eurodance - herunder at det meste blev lavet af en håndfuld meget chart fokuserede producere, som via den nye billige teknologi, kunne skabe sig en karriere i deres kældre i antwerben, dusseldorf, rom mv. som hidtil havde været forbeholdt pladeselskabs moguler (eller DJs på klubber i London og NY) - og de var generelt ikke interesset i være nede med de fede og lave langsigtet karriere, men mere i at lave noget med "den store volumen" som vi siger i marketingbranchen
Det kan jo osse være at det her slet ikke handler om eurodance, men mere generelt om populær elektronisk dansemusik fra starten af 90erne?
Jes Brinch og Mads Steen elsker iørvigt alt sådan plastic knald, og yndede f.eks. at spillede indiske dance udgave af barbie girl og lign eksotisk trash på stereo bar iført selvlysende inder tøj.