Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#221 Indlæg af O' R'lyeh » 23 mar 2022 16:51

Fedt at I er friske.

Angående Gamelan: For min skyld gerne, men jeg har vel hørt tre-fire gamelanplader i mit liv, så jeg er ikke oplagt som tovholder.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7287
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#222 Indlæg af yossarian » 02 apr 2022 16:16

Var det noget med en rock-opera-lytteklub? Jeg har kigget lidt på fænomenet, og hvis man skærer lidt til og sorterer ting fra, som primært er lavet til at blive opført som musicals (fx Andrew Lloyd Webbers ting) så kan man nå en bruttoliste på omkring 40 værker spredt ud over ca lige så mange år. Alternativt kan man gå mere i dybden, men det inkluderer at lytte til adskillige værker fra nogle af de folk som har lavet mange at den type projekter (fx Kinks, Pete Townshend) og/eller inkludere ting der er lavet til scenen først (JC superstar, Rocky Horror, Hedwig, Rent, Black Rider/Alice/Blood Money osv.).
Der er lidt arbejde med det, fordi man for hver plade både skal præsentere pladen og synopsis'en og de væsentligste temaer, men det går jo nok.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8627
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#223 Indlæg af makrel » 02 apr 2022 17:05

Den var der tale om, og synes det lyder som en fed, og hård idé!

Ville gerne om det var muligt at kunne køre med The Lambs Lies Down on Broadway. I progklubben var der vel en 3-4 indløg til den, i min optik, fuldstændig guddommelige plade. Ingen pres, det er jo din idé, yossi, og jeg støtter den!
Tom D. Warrior

Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#224 Indlæg af O' R'lyeh » 12 apr 2022 16:23

Er der nogen der interesseret i de her forslag til lytteklubber:

1. Døde hvide klassiske mænd

En gennemgang af den klassiske musikhistorie med afsæt i den her liste, der dækker det hele fra middelalderen, startende med Perotin og sluttende i halvfjerdserne med Melnyk. Det kan også være en anden liste, men jeg faldt bare over den her og syntes den så nogenlunde legit ud. Jeg er novice, så jeg tænker vi kommer til at høre alle klassikerne, men jeg vil bestræbe mig på også at inkludere mindre kendte komponister. Jeg hørte f.eks. Pergolesis Stabat Mater den anden dag og det var fedt.

2.Funky Africa

En afsøgning af alskens funky musik fra Afrika fra 60'erne og frem til firserne, muligvis med perspektiverende nedslag helt op i nutiden. Jeg tænker det bliver centret omkring Vestafrika (afrobeat, makossa, highlife, sato, ting der trækker på cubansk musik etc.), men med afstikkere til andre lande på kontinentet (Congo, Sydafrika, Etiopien, Sudan etc.). Der kommer nok til at være en del opsamlinger, men jeg vil at prøve at fokusere på plader med de enkelte kunstnere og grupper.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Brugeravatar
Amos
Indlæg: 1775
Tilmeldt: 11 maj 2016 14:41
Geografisk sted: Konstitueret mellemleder på Samos

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#225 Indlæg af Amos » 12 apr 2022 19:32

Nogen der kan kuratere en lieder lytteklub? Jeg sidder fast i Winterreise…
#forstårogstøtter
#mindørståraltidåben

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9523
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#226 Indlæg af eini » 12 apr 2022 21:23

O' R'lyeh skrev:
12 apr 2022 16:23
Er der nogen der interesseret i de her forslag til lytteklubber:

1. Døde hvide klassiske mænd

En gennemgang af den klassiske musikhistorie med afsæt i den her liste, der dækker det hele fra middelalderen, startende med Perotin og sluttende i halvfjerdserne med Melnyk. Det kan også være en anden liste, men jeg faldt bare over den her og syntes den så nogenlunde legit ud. Jeg er novice, så jeg tænker vi kommer til at høre alle klassikerne, men jeg vil bestræbe mig på også at inkludere mindre kendte komponister. Jeg hørte f.eks. Pergolesis Stabat Mater den anden dag og det var fedt.

2.Funky Africa

En afsøgning af alskens funky musik fra Afrika fra 60'erne og frem til firserne, muligvis med perspektiverende nedslag helt op i nutiden. Jeg tænker det bliver centret omkring Vestafrika (afrobeat, makossa, highlife, sato, ting der trækker på cubansk musik etc.), men med afstikkere til andre lande på kontinentet (Congo, Sydafrika, Etiopien, Sudan etc.). Der kommer nok til at være en del opsamlinger, men jeg vil at prøve at fokusere på plader med de enkelte kunstnere og grupper.

Jeg er klar på begge, men har gået og dagdrømt om en lytteklub for klassisk. Eklektikerens final frontier.

Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#227 Indlæg af O' R'lyeh » 16 apr 2022 10:05

Fedt. Ja, jeg har i hvert fald hørt meget lidt klassisk musik og har ingen føling for det (lidt på samme måde har jeg det med jazz). Det jeg lægger op til er en lang lytteklub i stil med Makrels prog extravaganza. 100 plader eller mere. Det ville være nødvendigt især hvis vi ved de vigtige komponister hører mere end en plade (som man jo næsten er nødt til når det gælder f.eks. Bach) og hvis vi også skal høre de mere obskure ting. Det kunne dog også være en mindre en for at gøre det overkommeligt, hvor vi fokuserer på en æra f.eks. renæssancen og hører eksempelvis tyve plader.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#228 Indlæg af O' R'lyeh » 09 jun 2022 13:55

Som opfølgning på kongecup: hvad med en Kate Bush lytteklub, hvor vi lytter til hele diskografien? Jeg er måske ikke oplagt til at stå for den fordi jeg først nu er begyndt at høre andet end "Wuthering Heights", men jeg tænker der er masser at tale om.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Brugeravatar
Ællington
Indlæg: 10952
Tilmeldt: 26 maj 2010 17:17
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#229 Indlæg af Ællington » 09 jun 2022 14:21

Yassss til dette samt også til forslag fra Eini omkring klassisk lytteklub.

Jeg kan ikke bidrage med noget, men @forslag1 kan vi jo åbne en tråd og smække en plade op.

Jeg skulle have lavet den Joni Mitchell tråd.
Nu er jeg bare stadigvæk sur over at hun ikke gik videre i Kongecuppen selv efter min 3 A4-sider lange foredrag... + hun er væk fra Spotify.
"Un guardiano arrivò correndo e mi porse la cima della guglia del drago."

Brugeravatar
Dialingleft
Indlæg: 5057
Tilmeldt: 10 dec 2019 21:45
Geografisk sted: Psykopatsamfundet

Re: Lytteklubber: En samtale- og opsamlingstråd

#230 Indlæg af Dialingleft » 09 jun 2022 16:12

Jeg vil gerne være med på den der klassiske lytteklub, især hvis den går historisk frem som rylles artikel foreslår.
Kongen af Danmark skrev:
14 mar 2023 10:25
Så guder vi den sgu bare for resten, drenge

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst