Lytteklub: Muslimgauze

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
simonvt
Indlæg: 2371
Tilmeldt: 18 jan 2011 22:10

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#21 Indlæg af simonvt » 17 nov 2022 09:32

Voldsomt projekt! Synes gårsdagens plade var noget tung i røven, men dagens plade lægger stærkt ud. Selvom jeg på ingen måde har dyrket Muslimgauze, må jeg have hørt begge plader før, da jeg mest bare har lyttet rundt i det box set som udkom i 2014 (Chasing The Shadow Of Bryn Jones 1983-1988), husker det som om jeg var meget intrigued, men trods alt lod være med at investere i bogen.
Senest rettet af simonvt 17 nov 2022 09:43, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
feldman.
Indlæg: 504
Tilmeldt: 29 dec 2015 13:50

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#22 Indlæg af feldman. » 17 nov 2022 09:35

andreassyr skrev:
17 nov 2022 09:13
Okay, vi starter ud med et rigtigt synthriff denne gang. Fedt.

Naunyn, ved du hvad hans tekniske setup bestod af? En sampler, en trommemaskine og en eller anden billig synth eller to?
Han brugte ikke samplere ifølge dette interview på internetarkivet
You use a fair number of samples (I believe that in your case you actually use tape segments.) in recording your projects. You must spend a great deal of time locating segments you wish to use? Where do you find all of these pieces?

Muslimgauze have never touched a computer/sampler. I use old equipment in a rough way. You use the same equipment as all the other; you all sound the same. Good luck with you. I don't want to sound like all the others. I use old cassettes/reel tapes/old equipment and I hope Muslimgauze sound unique. A Muslimgauze piece of music usually takes 3 hours to record/mix. It's written before, then worked in.

...

You must have quite an array of instruments. What all are the instruments that you generally use on a recording?

The main instruments are Arabic percussion, also found objects used in a different way. (e.g. clay pots, metal things, other objects) Making rhythm loops, working over them, adding, taking things away, whatever. I hope all Muslimgauze releases are worthwhile.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#23 Indlæg af andreassyr » 17 nov 2022 09:52

Fedt at vide. Han har virkelig brugt al sin tid på det.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
naunyn
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 15 nov 2007 15:15

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#24 Indlæg af naunyn » 17 nov 2022 09:57

andreassyr skrev:
17 nov 2022 09:07
Fedt at vide at vi skal det her til og med 29. marts næste år.
Jeg tror endda godt vi kan trække den lidt længere, da vi jo også har helligdage og ferie, samt 33 ep’er vi kan høre bagefter. Så der er masser af spændende i vente. Sikkert også en del kedeligt, når vi kommer til at høre hans genbrug af fede samples i løbet af 90’erne.
andreassyr skrev:
17 nov 2022 09:13
Naunyn, ved du hvad hans tekniske setup bestod af? En sampler, en trommemaskine og en eller anden billig synth eller to?
Angående hans tekniske setup, så prøver jeg at finde ud af det. Bryn Jones’ udtalelser om grej og om at lave musik er på en måde konsekvente igennem hele karrieren, men jeg forstår simpelthen ikke hvordan hans proces ser ud, fordi den lyder modsat af hvad han beskriver.

I 1984 beskriver han dog sit forhold til grej således
What instruments/equipment do you use?
Well as I've said I own no equipment, it seems if you buy a piece of equipment it's out of date the next day. I use the equipment in the studio a synth, drum machines, tapes, I do take in bits of metal, glass, plastics what ever.
I forhold til trommemaskine, så tager Jones underligt afstand til trommemaskine senere i karrieren, når han bliver spurgt om dem. Her fra et interview i 1992.
How do you actually record in the studio? You use drum machines as well as hand instruments, cymbals etc.
We don't really use drum machines now. Everything's done by hand. We tend to do things like that, you just get a better feel I think.
Jeg må indrømme, at trommerne på et track som Mullah Said lyder så meget som en trommemaskine. Om han trykker hver tromme beat, hvilket jeg godt kunne forestille mig efterhånden, så er det stadig en trommemaskine, der laver hovedbeatet.

Som Feldman. netop nævner, så tager han netop ret meget afstand fra de mere moderne ting. Jeg forestiller mig, at Jones har haft sin helt egen arbejdsmåde, der må have været sindssyg irriterende, hvis man har skulle arbejde sammen med ham. Nachmann beskriver også, at Jones har arbejdet i sine forældreskælder, men jeg ved ikke, om det blot er et billede Nachmann vil skabe i sin artikel, eller om der rent faktisk er hold i det.

Angående grej, så er der dog kommet en ret fed lille optagelse op youtube fra Muslimgauze koncerten på M/S Stubnitz, som han spillede på, da den både var i Rostock i 1997 og i 1998 i Stockholm. Her er klippet.
dayan skrev:
17 nov 2022 09:20
Det er spøjst. Jeg har aldrig overvejet, at der var noget decideret antisemitisk ude at gå hos Muslimgauze (men jeg har heller ikke hørt eller tænkt på det i måske 10 år), snarere noget generisk antizionisme. De lidt fladpandede titler minder mig mest på et soundtrack fra en vestlig film om Mellemøsten (hvilket måske er grunden til, at jeg altid har opfattet projektets "pointe" som tematisering mere end stillingtagen):

Jeg tænkte godt på det efter, at jeg skrev det, om det i virkeligheden var mere antizionistisk. Det jeg reagerede på, er det med at trække Milena Jesenka ind i en Muslimgauze kontekst. Spørgsmålet er dog, hvor meget det politiske aspekt af Muslimgauze egentligt har taget form her, fordi han ikke rigtig trækker på det sæt referencer igen senere i karrieren. Jeg skal lige have genlæst en del af hans interviews, da jeg selv husker det mere ”politiske” element af Muslimgauze, som bedre formuleret end det rent faktisk (jeg har vel sidst læst det i 2009) er og jeg ærlig talt havde glemt, hvor verdensfjernt dele af projektet egentligt er.
dayan skrev:
17 nov 2022 09:20
Jeg har idé om, at han topper i midten af 90'erne, men det må tiden vise.
90’erne er helt sikkert toppen af karrieren. Særligt 1993-1998 er der nogle virkelig fede plader i blandt. Der er desværre også virkelig mange af dem, så niveauet holdes ikke helt.

Brugeravatar
naunyn
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 15 nov 2007 15:15

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#25 Indlæg af naunyn » 17 nov 2022 10:15

simonvt skrev:
17 nov 2022 09:32
Voldsomt projekt! Synes gårsdagens plade var noget tung i røven, men dagens plade lægger stærkt ud. Selvom jeg på ingen måde har dyrket Muslimgauze, må jeg have hørt begge plader før, da jeg mest bare har lyttet rundt i det box set som udkom i 2014 (Chasing The Shadow Of Bryn Jones 1983-1988), husker det som om jeg var meget intrigued, men trods alt lod være med at investere i bogen.
Jeg havde fuldkommen glemt, der var kommet en bog. Tak for at minde mig om det. Den skal jeg lige se, om jeg kan opstøve. Jeg kan se at Cultures of Resistance Films har lavet en lille introducerende video om ham her, som så inkluderer det her totalt fede track fra Lahore & Marseilles EP'en. Jeg tror vi bliver nødt til at komme igennem ep'erne også.

Brugeravatar
simonvt
Indlæg: 2371
Tilmeldt: 18 jan 2011 22:10

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#26 Indlæg af simonvt » 17 nov 2022 11:24

naunyn skrev:
17 nov 2022 10:15
simonvt skrev:
17 nov 2022 09:32
Voldsomt projekt! Synes gårsdagens plade var noget tung i røven, men dagens plade lægger stærkt ud. Selvom jeg på ingen måde har dyrket Muslimgauze, må jeg have hørt begge plader før, da jeg mest bare har lyttet rundt i det box set som udkom i 2014 (Chasing The Shadow Of Bryn Jones 1983-1988), husker det som om jeg var meget intrigued, men trods alt lod være med at investere i bogen.
Jeg havde fuldkommen glemt, der var kommet en bog. Tak for at minde mig om det. Den skal jeg lige se, om jeg kan opstøve. Jeg kan se at Cultures of Resistance Films har lavet en lille introducerende video om ham her, som så inkluderer det her totalt fede track fra Lahore & Marseilles EP'en. Jeg tror vi bliver nødt til at komme igennem ep'erne også.
Bogen var selvfølgelig en del af boxen, men blev også solgt seperat tror dog ikke der blev udgivet et særligt stort oplag af bogen, men måske kan man finde en pdf?

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2291
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#27 Indlæg af Senekat » 17 nov 2022 13:15

Det sidste track "Taoist" føles som et langsomt møde med angsten. Et repeterende møde med virkelighedens undergang.

Brugeravatar
naunyn
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 15 nov 2007 15:15

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#28 Indlæg af naunyn » 18 nov 2022 07:22

Buddhist on Fire (1984)



Noget af det mest interessante ved denne periode er i min optik, at Muslimgauze ikke helt er defineret som projekt. Dette ses til dels i dette interview fra 1984., som jeg har citeret før.
What ideas, ambitions do you have for the future?

Ideas for the future are political
• freedom to Afghanistan from Soviet oppression
• unity of the two German lands, the destruction of the Berlin wall
• freedom to Poland and all occupied lands by Russia, a total return to democracy
• the Gulf war to end
Interessen i områder udenfor Mellemøsten virker, når hele Jones værk ses i en sammenhæng, nærmest atypisk, for hvor han bevæger sig hen. På Buddhist on Fire ses dette allerede i titlen på første nummer Soviet Occupied Territories. Måske vender vi lidt tilbage til samtalen om hvad har en eller anden gut, der sidder og laver en milliard plader om politik i Mellemøsten egentligt at sige om det. Derfor er det interessant med valget af områder, hvor Bryn Jones så eksplicit nævner både et forenet Tyskland og sågar Polen – Solidarność har haft succes med at få sat Polen på kortet i denne periode.

Det store ryk der sker fra Kabul til Opaques gentages her. Det groove som kendetegner senere Muslimgauze begynder allerede at dukke tidligt op på et nummer som Turkish Falalka, mens slutnummeret Dissidents in Exile er en decideret banger. Priest er ekstremt atmosfærisk og kunne næsten være en glemt instrumental demo fra Scatology albummet med Coil, da den til dels minder om At the Heart of it All eller som et glemt segment fra The Angelic Conversation, om end med et insisterende beat. Med Soviet Occupied Territories som første nummer er det tydeligt at høre, hvor meget bedre Bryn Jones er blevet på ret kort tid. Breakdownet i Reuters er et andet godt eksempel på, hvor effektiv Jones er blevet i sin virkemidler.

Kort fortalt: Muslimgauze har fået et sygt fedt groove.

EDIT: Apropos snakken om grej, så skriver Boomkat følgende om Dissidents in Exile.
Boomkat skrev:This one is most notable for the 13 minute mix of his hardcore Linn drum stepper Dissidents In Exile

Brugeravatar
Jon A
Indlæg: 14799
Tilmeldt: 15 jul 2006 10:31
Kontakt:

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#29 Indlæg af Jon A » 18 nov 2022 10:40

Helt kort herfra er det her en glimrende anledning for mig til at begynde at høre noget Muslimgauze. Tak for det!

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#30 Indlæg af andreassyr » 18 nov 2022 11:01

Tydeligt bedre plade den her, og lige pludselig også noget man kunne se for sig i et nogenlunde dansabelt DJ-set med Cabaret Voltaire og Front 242 og den slags. Tættere på EBM og længere fra NWW.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster