Musikpolitiet

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Broder Salsa
Indlæg: 5696
Tilmeldt: 19 feb 2006 22:05
Geografisk sted: Dodge City

#21 Indlæg af Broder Salsa » 25 apr 2006 13:10

Da jeg hørte Sort Sol for nogle dage siden slog det mig, at "Rhinestone" tyvstjæler al guitar og rytme fra "Kvinde Min"! Man kan stort set skråle kvinde min- teksten hen over melodien til Rhinestone... Nok til stor undren for mine naboer :wink:

Onkel Tuca
Indlæg: 6265
Tilmeldt: 18 maj 2005 22:43
Geografisk sted: kåbehå ve

#22 Indlæg af Onkel Tuca » 25 apr 2006 20:25

Nephew...ok et helt kapitel for sig. Men movie klip og den der Dandy warhols samg Get Off er ret slemt.

okker
Indlæg: 7892
Tilmeldt: 14 mar 2005 12:51

#23 Indlæg af okker » 26 apr 2006 02:02

Shania Twain har hugget starten af Tori Amos' Raspberry Swirl til en af sine sange.

Brugeravatar
SuperMathias
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2006 23:19

#24 Indlæg af SuperMathias » 26 apr 2006 18:00

Kom til at tænde for radioen og der var et nummer med Niarn og jeg syntes bestemt at kunne høre introen til PF - high Hopes i baggrunden.

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7291
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

#25 Indlæg af yossarian » 11 maj 2006 09:45

R.E.M. // Manchild vs. Eels // Everybody Hurts
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Subgenius_beta
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16 feb 2006 11:37

#26 Indlæg af Subgenius_beta » 11 maj 2006 10:03

det er en gennemgående tendens i musikhistorien, og der var en gang at det ikke var noget problem. det er en fejl at betragte det som et problem. kun de "kunstnere" der af en eller anden grund er hoppet med på den verdensomspændende "everythingformyself"-epidemi, nægter at se i øjnene hvor positiv en effekt tyveriprocessen har. i de fleste tilfælde er det pladeselskaberne der går imod denne tendens og ikke de kunstnere, der bliver bestjålet.

den blinde accept af at melodier og tekster kan privatejes har udryddet folkemusik i sin egentlige forstand. det er sgu da ret fucked op.

jeg kan ikke se, at nogen har nævnt noget hip-hop? det er ellers her, det meste af den slags foregår. kulturforskelle gør det åbenbart okay. prins henrik spiser hunde ligesom i kina. måske vi har brug for en ny kultur.

er det mere okay at sample, hvis man derefter laver det om, voldtager lydklippet til uigenkendelighed og derefter genbruger det? er det uigenkendeligheden, der gør at ens eget præg på det man har stjålet er stærkt nok? Nine Inch Nails-manden (ja, jeg er så dum) indrømmer åbent at han stjæler med arme og ben og kun i de sjældne tilfælde hvor fragmenter er genkendelige spørger han om lov. Hvis man skal tro på de aggressive pladeselskaber er denne praksis ulovlig.

og ja, jeg ved godt at sampling og tyveri af melodier er to forskellige ting. men de hører ofte til i samme kategori, både moralsk og juridisk.
"of course i'm right. that is, unless we are all mistaken." monty cantsin, copenhagen 2006
"if what we believe is not true then we are surely the most wretched of creatures" somewhere in the bible, possibly violated by neoism?!

Leif Erektion

#27 Indlæg af Leif Erektion » 11 maj 2006 10:23

[quote="Broder Salsa"]Da jeg hørte Sort Sol for nogle dage siden slog det mig, at "Rhinestone" tyvstjæler al guitar og rytme fra "Kvinde Min"! Man kan stort set skråle kvinde min- teksten hen over melodien til Rhinestone... Nok til stor undren for mine naboer :wink:[/quote
Den troede jeg alle havde fanget, da den skodplade kom. De første to-tre sekunder kan man heller ikke høre forskel på de to.

Brugeravatar
TueØst
Indlæg: 265
Tilmeldt: 06 dec 2005 14:58
Geografisk sted: Et værelse med indsigt

#28 Indlæg af TueØst » 11 maj 2006 11:51

Joy Zipper (eller er det Joyce Ibber?) har med garanti hørt en hel del Summer In The City (The Lovin' Spoonful), dengang de skrev Anything You Sent. "Everyone who look like you, I love you so much that I love them too" har i hvertfald en slående melodimæssig lighed med
"But at night it's a different world, go out and find a girl - come-on come-on and dance all night, despite the heat it'll be alright"
Men hæj, når musikken den spiller, så er jeg højere end på piller. Så jeg er da ligeglad.
23:25 Speedway: Letlands Grand Prix
Sæsonens 9. Grand Prix fra Daugavpils.

Brugeravatar
syreballon
Indlæg: 229
Tilmeldt: 26 maj 2004 12:51
Geografisk sted: frederiksberg have
Kontakt:

#29 Indlæg af syreballon » 11 maj 2006 12:06

Sort Sol: shaheeba bay - The Troggs: Night Of The Long Grass.
dødsensfarligtlangtoglamt...mere echo nu!!

scapaflow

#30 Indlæg af scapaflow » 11 maj 2006 12:10

shakira nakkede noget fra eternal flame til en sang, der vistnok hed underneath my clothes. mindst indie indlæg ever. til arto med mig.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst