Den opstandelse du ønsker skal du få:
Renæssancen fra år 1400 til 1600
Vi er som faste medlemmer af lytteklubben ved nået til renæssancemusikken som jeg kort har beskrevet andetsteds i tråden. Her vil jeg bare sige at det er en tid præget af stigende internationalisering, øget musikalsk kompleksitet og sammenblanding af kirkelig og verdslig musik, hvor kirkelige musikformer bliver indoptaget, forvansket, videreudviklet og redefineret til verdsligt brug og omvendt. En vigtig nyskabelse er imitation (her er en definition). For et overblik se nedenstående oversigt:
Vi er mere præcist nået til den burgundiske skole (cirka 1420-1450), som lidt forvirrende er første generation i den fransk-flamske skole. Den er påvirket af italiensk trecento, fransk ars nova og engelsk countenance anglois.
Vi lægger ud med den vigtigste komponist indenfor den her skole, Guillaume Dufay (læs mere om Dufay her):
Gothic Voices - The Dufay Spectacle (spotify)
Dagens komposition(spotify):
Beskrivelse
Som sagt lyder det ikke så forskelligt igen fra italiensk Trecento og måske især Ars Nova, hvor Dufays arbejde indenfor f.eks. motetten ses som en videreførelse og forfinelse af Machaut. Pladens udvalg af kompositioner er organiseret som en fantasibryllupsbanket: Velkomst, reflektion, kirkelig fejring og verdslig fejring. Dagens komposition er fra den kirkelige del af festlighederne. Der bliver brugt et væld af forskellige instrumenter bl.a. vihuela d'arco, psalter og dulcian (forgængeren til fagotten).
Vurdering
Jeg synes sgu det er meget fedt. Jeg har svært ved at høre forskel på det her og så Machaut eller Da Bologna, men måske er det en anelse mere avanceret.