Lou Reed 1979-1986: Fra The Bells til Mistrial. En kaotisk lytteklub med et vilkårligt nedslag

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7432
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Lou Reed 1979-1986: Fra The Bells til Mistrial. En kaotisk lytteklub med et vilkårligt nedslag

#131 Indlæg af dayan » 18 mar 2024 23:00

Fed linje, enig, og der er massevis af dem på hele pladen. Det er måske Reeds mest tydelige aftryk, at pladen til tider er sjov. Cale er utvivlsomt et af de største genier i rockhistorien, men han er helt sikkert ikke sjov. Det grundlæggende koncept for Songs for Drella er klart calesk: to instrumenter (ad gangen) og intet yderligere akkompagnement. Og stringens i det hele taget, mest åbenlyst tematisk. Det har, som tydeliggjort i denne tråd, aldrig været Reeds styrke. Havde det være et rigtigt Reed-album, ville halvdelen af sangene være plastret til med skinger blues rock, der havde været mindst to irriterende genreparodier, og Forever Changed havde lydt som Dirty Boulevard.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14718
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Lou Reed 1979-1986: Fra The Bells til Mistrial. En kaotisk lytteklub med et vilkårligt nedslag

#132 Indlæg af Pete Rock » 18 mar 2024 23:51

Fuck jeg hører den nu den ret jo dybt rørende. Cale der synger lige nu.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Lou Reed 1979-1986: Fra The Bells til Mistrial. En kaotisk lytteklub med et vilkårligt nedslag

#133 Indlæg af Fisker Thomas » 19 mar 2024 07:40

Det er og bliver en virkelig god plade. Jeg har slet ikke samme voksenambivalens som på The Blue Mask. Tak til min ekstremt kiksede (og rare) engelsklærer med hentehår og dejansigt for at åbne døren til dette album i 2002.


Jeg synes ikke altid, at ‘rørende’ er så positivt, men dette album er rørende på en meget vellykket måde. Jeg vil også påstå, at det mestrer den sjældne kunst at være smagfuldt på en ikke anmassende måde.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7891
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Lou Reed 1979-1986: Fra The Bells til Mistrial. En kaotisk lytteklub med et vilkårligt nedslag

#134 Indlæg af Kong Louie » 19 mar 2024 08:48

Den er da meget sød, men den er også røvkedelig, ik?
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Hansen
Indlæg: 5274
Tilmeldt: 10 apr 2006 17:23

Re: Lou Reed 1979-1986: Fra The Bells til Mistrial. En kaotisk lytteklub med et vilkårligt nedslag

#135 Indlæg af Hansen » 19 mar 2024 09:05

En detalje jeg vist aldrig har fortalt nogen: Næsten alle lyde på mit Mjöd Sacrifice-album er samplet fra Song For Drella: https://slagskygge.bandcamp.com/album/m ... lking-bone
Fandme også et fedt album at blive inspireret af.
https://www.facebook.com/pages/Navy-Bru ... 7670829460
https://www.youtube.com/channel/UCDOaJy ... _4xc-rVj3Q
https://slagskygge.bandcamp.com/album/blinding-light
What would we do without television? Live I suppose, and sometimes you are just not in the mood for that

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7891
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Lou Reed 1979-1986: Fra The Bells til Mistrial. En kaotisk lytteklub med et vilkårligt nedslag

#136 Indlæg af Kong Louie » 19 mar 2024 09:45

Hæ, ingen trommer. Jeg kan se det, det giver god mening.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Jon A
Indlæg: 14794
Tilmeldt: 15 jul 2006 10:31
Kontakt:

Re: Lou Reed 1979-1986: Fra The Bells til Mistrial. En kaotisk lytteklub med et vilkårligt nedslag

#137 Indlæg af Jon A » 19 mar 2024 10:32

dayan skrev:
18 mar 2024 23:00
Det grundlæggende koncept for Songs for Drella er klart calesk: to instrumenter (ad gangen) og intet yderligere akkompagnement. Og stringens i det hele taget, mest åbenlyst tematisk. Det har, som tydeliggjort i denne tråd, aldrig været Reeds styrke. Havde det være et rigtigt Reed-album, ville halvdelen af sangene være plastret til med skinger blues rock, der havde været mindst to irriterende genreparodier, og Forever Changed havde lydt som Dirty Boulevard.
Ikke hvis Hermes' biografi står til troende: Cale ville gerne have strygere og instrumentale sange på pladen, men Reed nægtede. Officielt fordi han ville tilbage til udgangspunktet med Cale og ham som duo, der lagde grundlaget for VU - men Hermes mener, at det lisså meget skyldtes, at Reed ville bevare fuld kunstnerisk kontrol og ikke lade Cale få en fod til jorden.

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7432
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Lou Reed 1979-1986: Fra The Bells til Mistrial. En kaotisk lytteklub med et vilkårligt nedslag

#138 Indlæg af dayan » 19 mar 2024 20:51

Meget Reed at lave sin første ikke-rodebunke af en plade i godt et årti, fordi ham den anden ikke skulle have lov til at bestemme.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster