Den gode 3/6'er

Generel musiksnak
besked
Forfatter
Brugeravatar
Glostrup Center
Indlæg: 42
Tilmeldt: 12 nov 2021 15:21

Re: Den gode 3/6'er

#11 Indlæg af Glostrup Center » 05 apr 2023 14:24

En bekendt, som er af lidt ældre dato end mig, fortalte om, hvordan metallerne i hans omgangskreds engang i 80'erne tyede til at høre Van Halen i de perioder, hvor de løb tør for rigtig metal-musik. Så måtte man ligesom nøjes, mens man ventede på de næste udgivelser. Jeg ved ikke om det giver Van Halen en 3/6'er-energi eller 4/6'er-energi, men jeg synes det er meget hyggeligt at tænke på Van Halen som en slags omvendt nikotinplaster.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28339
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Den gode 3/6'er

#12 Indlæg af Fisker Thomas » 05 apr 2023 15:01

Glostrup Center kan vist ikke rigtig embrace den fede 3/6'er, men det er lige før, jeg vil sige, at Balance med Van Halen har denne kvalitet. (Et rigtigt 3/6'er deep cut).
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
foxtrot
Indlæg: 8267
Tilmeldt: 23 okt 2003 22:48
Geografisk sted: Grosse Pointe

Re: Den gode 3/6'er

#13 Indlæg af foxtrot » 05 apr 2023 15:22

Nogle gode 3/6 fra min verden er:

Gin Blossoms - Congratulations, I’m Sorry
Counting Crows - Hard Candy
Teenage Fanclub - Shadows
You got a new Tattoo/Of an old Tattoo

Brugeravatar
Kongen af Danmark
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 24 jul 2014 20:14
Kontakt:

Re: Den gode 3/6'er

#14 Indlæg af Kongen af Danmark » 05 apr 2023 15:30

makrel skrev:
05 apr 2023 13:22
Kendetegnet er jo bare, at det hverken er helt eller halvt skidt, bare middel, men med et schwung, der bare tilfredsstiller på den der måde. Og så skal man huske at den fede 3/6'er, er bedre end den dårlige 4/6'er.
Det er også min forståelse af #begrebet

Hvis man skulle være pedantisk måtte man vel sige at det reelt bare er lidt begrebsforvirring, hvor den fede 3/6er og dårlige/kedelige 4/6er jo bare skulle karaktergives omvendt. Men selvom jeg da bestemt har mine pedantiske sider, så synes jeg alligevel begrebet har en vis berettigelse for plader, der på en eller anden måde formår at føles bedre end de egentlig burde være.
Forbundne, forpligtet, for metallen

Brugeravatar
Kongen af Danmark
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 24 jul 2014 20:14
Kontakt:

Re: Den gode 3/6'er

#15 Indlæg af Kongen af Danmark » 05 apr 2023 15:34

Tonic Satan skrev:
05 apr 2023 14:16
Gaffa giver altså kun 4/6, deraf Gaffa-OleFireSejs.
Fisker Thomas skrev:
05 apr 2023 14:15
Er Use Your Illusion-pladerne egentlig 3/6'ere?
Tja, halvdelen er numrene er vel næsten 6/6 og de fleste af resten ca. 2/6, så det er nok deromkring.

Edit: Arj, det er lige gavmildt nok...
Ja. Og derfor er de netop ikke den fede 3/6er, ville jeg sige. De er bare ekstremt ujævne og med for få fede sange.

Jeg tænker (også) at det netop hører med til den fede 3/6er at det er en helhedsoplevelse af albummet og ikke et spørgsmål om en plade med et par virkelig gode numre og så en masse man skipper.
Forbundne, forpligtet, for metallen

Brugeravatar
Kongen af Danmark
Indlæg: 1697
Tilmeldt: 24 jul 2014 20:14
Kontakt:

Re: Den gode 3/6'er

#16 Indlæg af Kongen af Danmark » 05 apr 2023 15:36

Min indre provokatør er stærkt fristet til at kategorisere Led Zeppelin IV som den fede 3/6er, men det må vi vist hellere lade være med at fremture med.

Til gengæld kan jeg jo så (måske) konholle med at Van Halen som hovedregel bare er straight up 3/6 uden at være specielt fedt. Skulle fandeme have hørt mine metalplader mange gange før Van Allan ville komme på som substitut.

Addendum: Jeg gjorde mig til talsmand for det synspunkt at Ramones måske var et den fede 3/6er band. Det vil jeg ved nærmere eftertanke gerne trække i mig igen. Bands som Motörhead og Ramones er som regel den fede 4/6er bands, men har afstikkere til de fede 5/6 og 3/6 i løbet af diskografien.

Men AC/DC kunne godt være et den fede 3/6er band. Altså det er jo på mange måder ikke sååå genialt igen, men det er alligevel meget sjældent at det ikke er langt federe at sidde og suge en pilsner og vippe med foden til, end noget der formelt set er bedre.
Forbundne, forpligtet, for metallen

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23273
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Den gode 3/6'er

#17 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 05 apr 2023 16:09

Rigtig meget Aerosmith har også fed 3/6'er-vibe.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28339
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Den gode 3/6'er

#18 Indlæg af Fisker Thomas » 05 apr 2023 16:12

En del af 70'er-pladerne er til mere, men de #store plader, der gjorde dem til et af #verdensstørsterockbands fra Permanent Vacation og frem, viber virkelig #fed3/6'er. Har aldrig rigtig kunnet lide Get a Grip (et par bangers + numre, man ikke skænker en tanke), men førnævnte + Pump + Nine Lives er den slags plader, begrebet om den fede 3/6'er blev opfundet for.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23273
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Den gode 3/6'er

#19 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 05 apr 2023 16:18

Pump er klart en kandidat til den bedste 3/6'er nogensinde.

Aerosmith er også bedre, når de er et 3/6'er-band, end når de er et 4-5/6'er-band.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28339
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Den gode 3/6'er

#20 Indlæg af Fisker Thomas » 05 apr 2023 16:25

Er selv mere en Permantent Vacation-mand og kan nok bedre lide 'smith, når de er RIGTIG gode, men har da skamhørt deres 3/6'er-plader i ekstrem grad.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster