Vote Hezbollah 1993
Vote Hezbollah er det første af fem albums, som Muslimgauze udgiver i 1993. Pladen er dedikeret til Palæstinas frihed.
Vote Hezbollah forsætter det ambiente techno feel fra Zul’m, men skærer fedtet fra. Her er ingen hyggelige jams, derimod er det en dyster technoplade med et relativt sparsomt lydbillede. Med pladens 70 minutter er den desværre også lidt lang i det, hvilket gør at albummet ikke holder kvaliteten hele vejen igennem. Det er dog stadig en god plade og en plade, der lyder typisk Muslimgauze-agtig. I forhold til hvor vildt et år 1993 er fra Bryn Jones, har vi dog i lytteklubben endnu ikke nået til den bedste Muslimgauze plade fra 1993.
I henhold til pladen, har jeg været lidt fascineret af ordvalget i Soleilmoons pressemeddelse. Soleilmoon skrev følgende om pladen dengang.
Soleilmoons pressemeddelelse skrev:Vote Hezbollah' marks the return of Muslimgauze to Soleilmoon and Staalplaat. This CD is a departure from 1992's Zul'm (Extreme), with a rougher, more human feel to the music. Comprising just over 70 minutes of music, 'Vote Hezbollah' carries the listener on a journey into one of the world's most politically unstable regions: The Middle-East.
As ever, the principal influence behind Muslimgauze is the political situation in the Middle-East. There are no musical influences, only political facts and figureheads, for example Arafat, Gadaffi, Bhutto, etc. Such things are the starting point from which Muslimgauze music is taken. The recent events in Iraq and Kuwait have made this area the most important in the world. Quite soon every country is going to have to choose which side it is on: either to help free the people of Palestine, or to help Israel oppress them even further. The struggle for Palestinian freedom can be heard throughout the music of Muslimgauze. Indeed, there is a lot more to Muslimgauze than just a few pieces of music on a CD.
Det der slår mig er Vote Hezbollah skulle have et ”mere human feel” end Zul’m, hvilket jeg er dybt uenig med. Derudover er det et interessant narrativ omkring Muslimgauze som værende en, der ikke blev inspireret af andet musik, men derimod var det kun politik, som inspirerede Bryn Jones’ musiske virke. Uden at være stor kender af ”regionen Mellemøsten”, så er jeg dog også lidt fascineret af hvordan Soleilmoon forstår og konstruer ”regionen Mellemøsten”. Yderligere er det også interessant at se hvor rodet et ”politisk” udtryk tidlig Muslimgauze havde, til at det via pressemeddelelser som dette bliver gjort meget stringent, end det nødvendigvis er på dette tidspunkt.
YouTube playliste
her (hvor der er gået et eller andet galt med coverartet til albummet)
PS: Jeg beklager at der er gået så langtid siden sidst.