Lytteklub: Klassisk musik fra år 500 til år 2000

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Re: Lytteklub: Klassisk musik fra år 500 til år 2000

#161 Indlæg af O' R'lyeh » 02 mar 2023 14:30

Billede
Johannes Ockeghem - The Clerks' Group, Edward WickhamRequiem / Missa Fors Seulement (spotify)

Dagens komposition (spotify):


Beskrivelse

Den flamske komponist Johannes Ockeghem (1410-1497) var den vigtigste skikkelse i den anden generation af den fransk-nederlandske skole. Han blev født i Antwerpen og brugte meget af sit liv i tjeneste hos det franske hof, hvor han var kapelmester. Han var berømt i hele Europa for sin udtryksfulde musik og tekniske kunnen. Hans anseelse i samtiden kan ses på de mange deplorations, klagesange, der blev skrevet ved hans død bl.a. et af hans elev Josquin des Prez. Dagens komposition er en tractus fra hans requiem, der også er det ældste bevarede polyfone requiem.

Vurdering

Jeg har glædet mig til vi kom til Ockeghem for jeg synes det er vidunderlig musik. Især begyndelsen og slutningen på Tractus er meget smuk. Vi kommer til at bruge en del tid sammen med ham.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2282
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: Lytteklub: Klassisk musik fra år 500 til år 2000

#162 Indlæg af Senekat » 21 jun 2023 10:00

Fabelagtigt koncert i Helligåndskirken i går af Bo Holten og Musica Ficta. De spillede musik af Machaut og Landini, og den kan høres på P2: https://www.dr.dk/lyd/p2/p2-koncerten/p ... storstroem

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Poste og 3 gæster