Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

besked
Forfatter
Brugeravatar
decemberhunting
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2024 16:08
Geografisk sted: in memories

Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

#1 Indlæg af decemberhunting » 12 feb 2024 19:27

hej svingninger, jeg er en halvdansk mand fra NY, og kommer jeg med et spørgsmål har jeg haft i årevis nu

kender man her af nogle dansk indie pop musik fra 00'erne der lød som pladeselskaberne Morr Music eller Darla? Jeg forventer det ikke, men var der overhovedet et enkelt band, der lød som Friendly Noise og Sincerely Yours fra Stockholm, eller Kalligrammofon fra Malmö? Jeg er besat af den hedengangne ​​band Most Valuable Players. Der er et par vildfarne omtaler på denne forum af koncerter, hvor de spillede, inklusive jeg tror Roskilde festival i 2006. Men egentlig var de fra en stockholm lo-fi scene, der imploderede omkring det tidspunkt, hvor NYC bands begyndte at lave lorte fransk-inspireret electro-pop (~Bloghouse~)

det nærmeste jeg ved er "Speaker Bite Me," hvem der spillede en eksperimenterende stil af indierock. Signe Høirup Wille-Jørgensen er .. en lidt for klog for mig, hvis jeg kan siger dette .. men Speaker Bite Me var lidt twee til tider ("Neon" for eksampel).. jeg kender dem fra Ragnarok museet nær Roskilde btw

mange tak for noget :yellowheart:
undskyld mig for lorte dansk
'I feel like I'm a messenger .. sent here by someone .. my mom, probably.'
Fred Moten

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11787
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

#2 Indlæg af andreassyr » 12 feb 2024 20:00

Jeg ved ikke om de lød som de bands du der beskriver (som jeg ikke kender) men Limp (med den famøse og nu hedengange svinger Brandon) udgav jo faktisk på Morr Music, så det var da et oplagt sted at starte. Udover deres ene plade, var de også med på selskabets cover tribute til Slowdive, Blue Skied And Clear.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7855
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

#3 Indlæg af Kong Louie » 12 feb 2024 21:09

Der var i hvert fald masser af dansk indie i 00erne. Epo-555, Traening, moi Caprice. Du kan jo bare grave løs på spotify.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Tonic Satan
Indlæg: 14696
Tilmeldt: 03 jun 2009 22:48
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

Re: Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

#4 Indlæg af Tonic Satan » 12 feb 2024 21:52

Noget som bandet Luksus (jeg ved ikke, hvor svært det er at finde nu om dage), samt udløberne af det, Mikael Simpson og Lise Westzynthius, kunne måske være noget af det.
æsmet skrev:
13 feb 2021 17:33
Hundertwasser kan man jo mene om, hvad man vil, men det kan man sgu da også om kirkesang og kondisko.

Brugeravatar
fabriz
Indlæg: 8396
Tilmeldt: 13 jul 2005 18:30

Re: Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

#5 Indlæg af fabriz » 12 feb 2024 22:00

Luksus er lige kommet på vinylos og er på Spotify.

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7855
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

#6 Indlæg af Kong Louie » 12 feb 2024 22:19

Og en ny single?

Edit - nå, det er gammel indspilning.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
decemberhunting
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2024 16:08
Geografisk sted: in memories

Re: Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

#7 Indlæg af decemberhunting » 12 feb 2024 22:55

andreassyr skrev:
12 feb 2024 20:00
Jeg ved ikke om de lød som de bands du der beskriver (som jeg ikke kender) men Limp (med den famøse og nu hedengange svinger Brandon) udgav jo faktisk på Morr Music, så det var da et oplagt sted at starte. Udover deres ene plade, var de også med på selskabets cover tribute til Slowdive, Blue Skied And Clear.
ja, tak, jeg kan lide denne her Limp plade, vidste jeg allerede af Munk som Manual, i Rumskib, etc.
(jeg hav hørt af hver enkelt kunstner i tråden indtil nu :ugeek: haha)

det virker som om alle her har anbefalinger for indie, men ikke så meget indie pop eller twee. Mikael Simpson har faktisk en spændende indietronica stil, jeg glemt ham og vil jeg bruge mere tid sammen med ham!! ja, tusen tak for det :D

ingenman skal være bange for at sige "OP, det der er en svenske ting".. jeg bare håber for den sammen med dansk lyrics for jeg prøver at lytte til dansk musik hele tiden for at forbedre min dansk.

at tale om dansk indie, tror jeg ​​at mange her må bliver bange for at lære, hvor mange sætninger jeg lærte af Nikolaj Nørlund og Søn :whistle: (både af dem er indie pop, stadig, men også ikke så twee..)
'I feel like I'm a messenger .. sent here by someone .. my mom, probably.'
Fred Moten

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23181
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

#8 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 feb 2024 06:25

Homie, du skal høre noget Tiger Tunes. Og Moon Gringo.

Prøv også at lytte til Pluto (selvom de vist ikke er på streaming), hvis det skal være danske tekster. De er på ingen måde twee, men de lyder "indie", og de er et af 00ernes bedste danske bands.
Det er tekst, og det er spændende.

Brugeravatar
satirejohn
Indlæg: 9387
Tilmeldt: 18 okt 2006 15:46
Kontakt:

Re: Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

#9 Indlæg af satirejohn » 13 feb 2024 09:53

Dansk twee er desværre ikke noget der er ret meget af, så vidt jeg ved. Et lidt anderledes bud kunne være at tjekke denne udsendelse ud med Appleseeds. Det er to musikere, der har spillet indie pop/twee i en del år og i en del forskellige konstellationer. Det går muligvis ikke helt så langt tilbage, som det du efterspørger (og de ligger sig måske mere i en 80er/90er-orienteret tradition), men måske synes du alligevel det er interessant? https://www.mixcloud.com/Modstroemmen/appleseeds/

Jeg går næsten ud fra, at du kender de første album med Mew og Superheroes? Bestemt heller ikke 100% det du efterspørger, men det er desværre nok noget af det nærmeste. Luksus er også et godt bud.

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7855
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Dansk indie pop og indietronica fra 00'erne?

#10 Indlæg af Kong Louie » 13 feb 2024 12:12

N00llernes bedste danske tekst

Now I'm the king of the swingers

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst