Ny københavnsk techno

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13455
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: Ny københavnsk techno

#21 Indlæg af Antimatter » 23 feb 2018 02:32

Gangbang med Cartoons var et meme på Et Andet Sted i flere måneder. Du er gået glip af de gladeste aftener derude.
Le nouveau jeune couchon


Rex Mundi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 mar 2018 14:47

Re: Ny københavnsk techno

#23 Indlæg af Rex Mundi » 10 mar 2018 15:04

Der er naturligvis også Københardcore, som lydmæssigt spænder fra Hardcore Techno, Drum'n'Bass over Electro (ikke EBM), New Beat Acid, Rave til Hård Techno.
Vi forener kort og godt Københavns mere intense, elektroniske musik under en fælles paraply.

https://www.facebook.com/kbhardcore/

https://www.mixcloud.com/K%C3%B8benhardcore/

Rex Mundi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 mar 2018 14:47

Re: Ny københavnsk techno

#24 Indlæg af Rex Mundi » 10 mar 2018 15:53

Vi må heller ikke glemme den dygtige Anastasia Kristensen, som må siges at have ubetinget succés i udlandet.

https://www.facebook.com/anastasiakristensen3/

Euromantic
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10 nov 2017 12:21

Re: Ny københavnsk techno

#25 Indlæg af Euromantic » 21 mar 2018 13:03



Brugeravatar
Hr. Oberheim
Indlæg: 874
Tilmeldt: 21 jul 2010 23:05
Geografisk sted: Rygerstuen

Re: Ny københavnsk techno

#27 Indlæg af Hr. Oberheim » 19 apr 2018 11:42

breidahl skrev:
12 jan 2018 20:51
Hvis techno og house er to forskellige genrer, er techno og trance ikke også det?
Jo, bestemt.

Den klassiske techno er beskidt Detroit. Hør fx tidlig Jeff Mills for at få et indblik. Klare referencer til James Browns mest hårde funknumre (se min post i Brown-tråden andetsteds). Technoen er amerikansk.



(Tjek James Brown-samplet v. minut 2:20)

Den største nuværende scene er Berlin-scenen, men jeg synes generelt der kommer alt for meget kold, mørk, humorforladt techno fra den kant. Tyskerne har generelt været på forkant med det elektroniske, men det er generelt ufunky og koldt (altså generelt).

Det er ikke originalt, ej heller beskidt, men her er et meget fedt tech-house nummer fra den scene:


Problemet med 'trance'-begrebet er, at det betyder forskellige ting for forskellige mennesker.

Trance-pop (nok desværre den mest udbredte forståelse af ordet nu): Prol-trance med Buffalo-sko og neon-lys. Pop-sange klædt i 'trance' elementer, fx Tiesto. Kom for alvor frem i slut-90'erne, hvor trance-fester gik fra at være psykedeliske post-hippie fester til at være fyldt med pumpe-drenge i hvid tank-top og piger i fuld glitter og patterne fremme. Trance-poppen blev dog udviklet allerede i slutningen af firserne, mest af nordtyske/hollandske bands fra de gamle industrielle områder. Lyder derefter..

Goa-Trance (den 'ultimative' trance imo): Bandet over dem alle er ubetinget Astral Projection. De er aldrig overgået. Goa-Trance er for mig = disco-punk med brug af orientalsk lydende skalaer. Meget få 'breakdowns', det skal bare køre, og det er derfor det reelt set er tranceskabende/hypnotisk. Som sagt, den ultimative trance-skabende musik.



Psychedelic Trance (også en 'ægte' vare): Danske Koxbox er et af de bedste, måske de bedste. Hvor Goa'en dybest set bare kører i konstant 4/4 (bom bom bom bom), kører psychedelic trance mere som bom bada-bom bada-bom bada-bom, et hoppende beat, som jeg ikke finder så tranceskabende. Har overtaget fra Goa som den mest populære form, men jeg synes personligt det er for mørkt og humorforladt. Koxbox er netop så gode fordi de er rimelig crazy/ide-rige og har humor med.

Fælles for trance-genrerne er, at man skal vade igennem meget lort for at finde noget som lyder marginalt personligt og originalt. Start med Astral Projection og Koxbox. Man kan såmænd også finde finde pop-trance numre fra de helt tidlige dage, men det holder sjældent mere end et eller et halvt nummer.
breidahl skrev:
07 feb 2018 16:12
..
Men jeg har det med trance, som jeg har det med new age musik. Ligesom new age musik på en eller anden måde kan spores tilbage til Brian Eno, så kan trance musik på en eller anden måde også spores tilbage til Kraftwerk. ..
Kraftwerk er Elektro, det har ikke meget med trance at gøre. Elektroen kan til gengæld også høres i den tidlige hip-hop (Sugarhill Gang fx) og Laid Back's White Horse.

Superb nyere electro med direkte tråde til Kraftwerk:


Elektronisk musik skal primært kategoriseres efter rytmen, hvad der lægges ovenpå beatet er rimelig åbent. Mange ikke-elektroniske lyttere er ikke vant til at fokusere så meget på rytme, tror det er derfor at begreberne ofte bruges i flæng af de fleste rock/indie-lyttere.

Euromantic
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10 nov 2017 12:21

Re: Ny københavnsk techno

#28 Indlæg af Euromantic » 28 jun 2018 19:08

Ny artikel oppe på Resident Advisor: https://www.residentadvisor.net/features/3262

Brugeravatar
breidahl
Indlæg: 194
Tilmeldt: 04 feb 2012 14:12
Geografisk sted: denmark

Re: Ny københavnsk techno

#29 Indlæg af breidahl » 22 okt 2018 11:24

Hr. Oberheim skrev:
19 apr 2018 11:42
breidahl skrev:
12 jan 2018 20:51
Hvis techno og house er to forskellige genrer, er techno og trance ikke også det?
Jo, bestemt.

Den klassiske techno er beskidt Detroit. Hør fx tidlig Jeff Mills for at få et indblik. Klare referencer til James Browns mest hårde funknumre (se min post i Brown-tråden andetsteds). Technoen er amerikansk.



(Tjek James Brown-samplet v. minut 2:20)

Den største nuværende scene er Berlin-scenen, men jeg synes generelt der kommer alt for meget kold, mørk, humorforladt techno fra den kant. Tyskerne har generelt været på forkant med det elektroniske, men det er generelt ufunky og koldt (altså generelt).

Det er ikke originalt, ej heller beskidt, men her er et meget fedt tech-house nummer fra den scene:


Problemet med 'trance'-begrebet er, at det betyder forskellige ting for forskellige mennesker.

Trance-pop (nok desværre den mest udbredte forståelse af ordet nu): Prol-trance med Buffalo-sko og neon-lys. Pop-sange klædt i 'trance' elementer, fx Tiesto. Kom for alvor frem i slut-90'erne, hvor trance-fester gik fra at være psykedeliske post-hippie fester til at være fyldt med pumpe-drenge i hvid tank-top og piger i fuld glitter og patterne fremme. Trance-poppen blev dog udviklet allerede i slutningen af firserne, mest af nordtyske/hollandske bands fra de gamle industrielle områder. Lyder derefter..

Goa-Trance (den 'ultimative' trance imo): Bandet over dem alle er ubetinget Astral Projection. De er aldrig overgået. Goa-Trance er for mig = disco-punk med brug af orientalsk lydende skalaer. Meget få 'breakdowns', det skal bare køre, og det er derfor det reelt set er tranceskabende/hypnotisk. Som sagt, den ultimative trance-skabende musik.



Psychedelic Trance (også en 'ægte' vare): Danske Koxbox er et af de bedste, måske de bedste. Hvor Goa'en dybest set bare kører i konstant 4/4 (bom bom bom bom), kører psychedelic trance mere som bom bada-bom bada-bom bada-bom, et hoppende beat, som jeg ikke finder så tranceskabende. Har overtaget fra Goa som den mest populære form, men jeg synes personligt det er for mørkt og humorforladt. Koxbox er netop så gode fordi de er rimelig crazy/ide-rige og har humor med.

Fælles for trance-genrerne er, at man skal vade igennem meget lort for at finde noget som lyder marginalt personligt og originalt. Start med Astral Projection og Koxbox. Man kan såmænd også finde finde pop-trance numre fra de helt tidlige dage, men det holder sjældent mere end et eller et halvt nummer.
breidahl skrev:
07 feb 2018 16:12
..
Men jeg har det med trance, som jeg har det med new age musik. Ligesom new age musik på en eller anden måde kan spores tilbage til Brian Eno, så kan trance musik på en eller anden måde også spores tilbage til Kraftwerk. ..
Kraftwerk er Elektro, det har ikke meget med trance at gøre. Elektroen kan til gengæld også høres i den tidlige hip-hop (Sugarhill Gang fx) og Laid Back's White Horse.

Superb nyere electro med direkte tråde til Kraftwerk:


Elektronisk musik skal primært kategoriseres efter rytmen, hvad der lægges ovenpå beatet er rimelig åbent. Mange ikke-elektroniske lyttere er ikke vant til at fokusere så meget på rytme, tror det er derfor at begreberne ofte bruges i flæng af de fleste rock/indie-lyttere.
Den "nye danske techno" er i hvert fald ret trance-agtig. Det har de selv skrevet om på internettet. Fx her: http://www.fluxmusic.net/kulor-kulor-001/ Så er det ikke en falsk varebetegnelse, at nogle prøver at markedsføre sig selv som "techno" ala en masse fede ting, når man regner med noget andet?

Brugeravatar
Hr. Oberheim
Indlæg: 874
Tilmeldt: 21 jul 2010 23:05
Geografisk sted: Rygerstuen

Re: Ny københavnsk techno

#30 Indlæg af Hr. Oberheim » 24 okt 2018 16:54

breidahl skrev:
22 okt 2018 11:24
..
Den "nye danske techno" er i hvert fald ret trance-agtig. Det har de selv skrevet om på internettet. Fx her: http://www.fluxmusic.net/kulor-kulor-001/ Så er det ikke en falsk varebetegnelse, at nogle prøver at markedsføre sig selv som "techno" ala en masse fede ting, når man regner med noget andet?
Ved første lyt minder nummeret Automated Lover mig om fx Deadmau5s Bot , som ofte kaldes tech-house. Men nummeret udvikler sig, beatet vender og det hele ender i en straight 4/4 af synthwavet karakter. Synthwave-delen kan godt give minder om pop-trance, men det synes jeg ikke det bliver til her.

Næste nummer starter med et rimelig klassisk techno-kick af den rullende type (se fx Richard Bartz' Subway Part 2 fra '98, eller Part 5). Part 2 fra min 4:13



Synthfladerne tilføjer dog den kølige og paranoide stemning. Burial-style lydflader, paranoia. Ved ikke hvad de propper i halsen nu om dage (k?), i gamle dage var det jo e, der dyrkede man ikke det dystre så meget. (Vil mene at pladeselskabet TIP var med til at popularisere den dystre lyd, dog primært inden for Psychedelic Trance og tildels Goa.)

Så umiddelbart tænker jeg ikke trance når jeg hører de første par numre, nærmere moderne nordeuropæisk techno.

Tredie nummer (EBON..) lyder til gengæld som psychedelic trance, og ja, den truer fra starten med noget epic-style, pga den gatede leadsynth på toppen. Senere igen noia-fladerne. Og så vandrer det faktisk lidt over i noget Robert Miles epic trance/dance fra min 4. Synes ikke det er særligt godt, men genren er ikke lige mig. Det undgår dog at blive rigtig käse, heldigvis.

Det er sådan set et meget fint pladekoncept, nogle musikere som leger med genrernes ambivalente udkanter. Numrene starter et sted og ender et andet, men relateret sted.

Fjerde nummer (Repro..) lyder umiddelbart som klassisk euro-techno, starten kunne være fra Bjørn Svins Kan Tropisk, men der kommer 70'er-style strings i stedet for banjo-samples. Og mere Mol. Nummeret ender med det rullende kick, loko-motivet, men det er rimelig straight techno hele vejen. Det samme er tilfældet for det 5. Får ikke lige hørt mere nu.

Så, jeg synes det lyder af techno det meste af vejen, men lidt House og Psych og Epic ind over hist og her også. Ingen ærlige musikere er så genre-specikke som deres PR og 'scene'-bladene ønsker at foregive, og der er for mig intet falsk i at markedsføre pladen eller et 'band' som techno, selvom man også spiller alle mulige andre ting også. Det primære feel er i hvert fald techno, og det lader til at de efterfølgende numre også er det, No Sleep er faktisk ret Goa-orienteret, fedt, æv, så kom strygerne ved min 2:40 og så er det pludselig lidt cheesy epic igen ;) Under alle omstændigheder, jeg ville umiddelbart kalde det en techno-plade. Synes i øvrigt det er ret godt, overordnet set.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst