Larsen & Furious Jane - I'm Glad He's Dead

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
jesper
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:48
Geografisk sted: Berlin
Kontakt:

#111 Indlæg af jesper » 21 apr 2004 18:30

Marty McFly skrev:Med sindssyge tænkte jeg vel egentlig på kollektiv psykose. For meget Satan eller hvad man nu vælger at kalde det. Jeg havde glemt, at Figurines er fra Ålborgs omegn (for at være præcis). Jeg tænkte bare på dem som en del af Morningside Crew. Jeg mener, at der kommer nogle ganske fede ting ud af Morningside Recs, men det eneste rigtig fede, opsigtsvækkende, fandenivoldske er efter min mening Strumm. Jeg spår dem en stor fremtid, og forhåbentlig begår gammelby ikke selvmord - han er nok også for noller til at blive en rigtig star type.

Altså, jeg synes, at det er på sin plads at sætte spørgsmålstegn ved det fede i, f.eks., at skrive en bog om "scenen". Jeg har ikke læst diddies bog endnu, men det huer mig ikke, at der er så megen falden på halen over det der tam tam, når den egentlige talentmasse virker så begrænset. Alene forsiden med de to Jesperes ansigter siger vel noget om bogens budskab: Morningside Records har fået Århus til at blomstre på ny. Jeg har stor respekt for dem og deres flid og initiativ, men så stort er det sgu da heller ikke. Er det virkelig på sin plads at smække dem op på forsiden af en bog allerede? Morningside kan vokse sig til noget rigtig godt, men lad os nu se. Det er der sgu så meget andet i dette land, der også kan med lidt held. Men måske er det bare en sensation, som skal markeres, at der overhovedet sker det mindste i Århus...?
Nu har jeg ikke laest denne traad i lang tid fordi jeg heldigvis har bedre ting at give mig til. Men en ting maa McFly og andre forstaa: Gu har vi da ej faaet Aarhus musikscene til at blomste igen! Vi udgiver ting, vi kan li, om andre kan li dem, lader vi op til andre at vurdere. At vi saa ender paa forsiden af en bog rager mig en hoestblomst!!! Helt aerligt; skal man skydes det i skoene, at vi nu fremstaar som ikoner for en bys musikscene?! Det ved alle forhaabentlig er ude i skoven. Og hvem der end skrev, at MRs band hjaelper hinanden frem til succes: Den tanke er jo lige til at skyde ned. Du tror vel helt serioest ikke paa, at det er det, der er tilfaeldet? Maaske skaber de mere opmarksomhed omkring et nyt band, at de er paa MR, men det er jo ikke noget kvalitetsstempel i sig selv. Bliver det det, bliver vi jo ogsaa et forudsigeligt pladeselskab. Jeg er da i hvert fald udmarket tilfreds med, at der er flere, der har svaert ved at kapere vores udgivelser.
Ikke mere snak om Aarhus. Det er musik, ikke geografi, vi taler...
mvh Jesper
Business up front, party out back!

dennis b
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 08 sep 2003 15:00

#112 Indlæg af dennis b » 21 apr 2004 19:45

Jep! Jeg må nikke anerkendende i jespers retning!

...og så går vi ud og klapper hinanden på skulderen bagefter og drikker bajer og lægger planer for det næste træk! Jeg siger bare: pas på Kbh, London, Berlin, New York, Tokyo og alle verdens metropoler! Snart vil i alle bøje jer i støvet for alle der kender nogen der kender nogen på MR!!!
Snart vil der stå MR over det hele. Og ingen vil kunne købe eller sælge uden dette mærke! Og alle der har viden skal kende mærker, for det er et menneskelig nummer!
muahahahahahahaaHAHAHAHAHAHAHAAAAAAHAHAHAHAAAAAA! :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil:

...sådan er vi nemmelig i 8k!

Vogt jer!!!!!!!!!!

Jesper B
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 jul 2002 22:16
Geografisk sted: Stavanger
Kontakt:

#113 Indlæg af Jesper B » 22 apr 2004 10:09

Jeg har fulgt med i denne tråd. Startede for en tre dage siden også på at skrive mit indlæg i debatten. Så kom der mange andre ting på skrivebordet og Casper kom mig i forkøbet i forhold til nogle af mine indvendinger... Nu håber jeg, at jeg når at gennemføre inden nogen ringer.

”Marty McFly”, hvis det drejer sig om at du ikke kan se, "at kvaliteten i og omkring disse grupperinger i Århus skulle være så fantastisk", er det til at tale om. Så kan vi få nogle begrundede smagsdomme og noget konstruktiv kritik måske. Det er jo en masse værd. Så snakker vi om musik.

Jeg er kun for at kvalificere forummet og undgå at "forfalde til vennefis i sin kritik af musikken". Du skriver, at kom Figurines ”fra Seattle eller Portland eller hvor ved jeg, så havde ingen af os jo givet en fuck for dem." Når der nu er nogle (få, ganske vist) stykker fra U.S.A. som skriver til os fordi de synes Figurines er et fremragende band, når der er nogen fra Tyskland der synes det samme og albummet for tiden får rigtig gode anmeldelser dernede, hvad betyder det i forhold til din grundige kritik af orkestret?

Jeg mener, når du efterlyser grundig kritik, forventer jeg at du som den første burde praktisere den. ”Reckoner” giver dig ret og forkaster musik fordi den kommer fra Danmark?!? Du godeste. Du selv er lynhurtig til at fælde en dom over Århus: nu: ”Alene forsiden med de to Jesperes ansigter siger vel noget om bogens budskab: Morningside Records har fået Århus til at blomstre på ny.” Det er ganske enkelt en dum kommentar. Har du læst bogen siden da?

Og så snakker vi om Århus-scenen. En scene der ikke er en genre eller en musikalsk bevægelse, men en social gruppering. Det er godt nok lige at få det defineret, som ”Reckoner” gør det. Men det er en noget svag definition: ”En række bands deler pladeselskaber og fans og hjælper hinanden med at få succes.” Hvilke bands, hvilke pladeselskaber? Morningside Records? Tak for tilliden, men der vil jeg bare henvise til Jespers indlæg. Der er da tale om at hjælpe hinanden frem i det omfang man kan det og vil det. Men mener du vi har magten til det? Og dele fans? Tja, der er et publikum der vender tilbage, men er ”Marty McFly” måske ikke lige så repræsentativ i dette tilfælde? Han kan lide Strumm, men bryder sig ikke om resten.

Og hvad har det med Århus at gøre?! Prøv lige at tælle efter: 4 ud af 10 orkestre på Morningside Records kan betragtes som Århus-bands. (Delicia Mini, Larsen & Furious Jane, Strumm, The Morningside.)

Hvad er det så for en social gruppering I tænker på? Ljud, Noise Jihad, Bird Hits Plane, Morningside Records? Er der nogen forskel mellem Århus:nu bogens indholdsfortegnelse og jeres opfattelse af Århus' scene? Futastic/Drive-folkene har været aktive i musikmiljøet i årevis. Route66 som pladeselskab. RECession. Voxhalls profil i løbet af de seneste år har også betydet noget for musiklivet i byen. Og der er flere aktører.

Der sker noget i Århus. Forstået på den måde, at jeg synes der er en del arrangementer som kan lokke mig ud i byen. Og selvom det måske er relativt få folk der tegner begivenhederne (ca. under 100), tror jeg nok man gør sig selv og os en tjeneste ved i sin kritik at skelne mellem de forskellige initiativer. Århus er ikke nogen stor by, men stor nok til at vi ikke kan betegnes som én gruppe eller gruppering.

Så jeg undrer mig over hvad det er der bliver kritiseret. En hype omkring byen? Hvem hyper? Lars og Co. med deres bog? Prøv lige at huske på at bogen hedder Århus:nu. At foreningen bag kalder sig Signalement. At det skulle være "en bog, der manifesterer en ny og ualmindeligt sprængfarlig Århus-scene", synes jeg er misforstået. Snarere ser jeg den som et snit i tiden hvor nogle initiativer er blevet valgt ud fordi de bliver betragtet som værdifulde. Så kan man diskutere hvad der er blevet valgt ud osv., men når du, ”Marty McFly”, skriver, "en bog, der manifesterer" en scene, så prøv at trække bogen ud af den ligning og se hvad der er tilbage. Initiativerne var der før bogen og fortsætter efter bogen.

”McFly” du insisterer på at du ikke bitcher, men konstruktiv eller grundig har du heller ikke været endnu. Jeg mener snarere at du rammer alt og ingenting med din kritik. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad du siger til nogle af mine mange spørgsmål. I særdeleshed vil jeg gerne vide hvor det med hypen kommer fra. Vi er glade for den anerkendelse det er at være med i den bog, og nej, du har ret i, at så store er vi sgu ikke. Men det mener jeg heller ikke er bogens mening, og jeg ved, at det ikke er vores. I det hele taget synes jeg det er et stort problem i alle dine indlæg at du kommer meget tæt på at sætte lighedstegn mellem Århus og Morningside Records.

Lidt apropos vil jeg til sidst gerne lige hive ”Gentleman Bock”s kommentar frem:

""Scenen" i Århus forekommer mig lige nu mere primitivt selvforherligende end nogensinde før.. Jeg ved ikke, hvad der har sat det i gang. Men med et selskab som MSRecs har mange af de musikalske grupperinger, som miljøet i forvejen bestod af fået et fælles og mere massivt eksponeringsgrundlag. Dette har sandsynligvis medvirket til den nye selvforståelse blandt århusianske musikinteresserede."

Det bliver du nødt til at uddybe lidt, Caspar. Det kan være at det er måden du formulerer det, men jeg bryder mig ikke om at du på den måde vælter en ”primitivt selvforherligende” scene i gryden sammen med Morningside Records. Det kan godt være at jeg ikke kommer nok ud, men hvad er det for en ny selvforståelse blandt århusianske musikinteresserede du taler om? Hvordan kommer den til udtryk?

Med venlig hilsen,
Jesper.

P.S. ”Leif Erektion”, det lyder som om du har skrevet en god anmeldelse. Tak for det. Lad mig lige få din adresse så du kan få en check ligesom de andre!

Brugeravatar
Ali Pilfinger
Indlæg: 7601
Tilmeldt: 15 feb 2004 21:38

#114 Indlæg af Ali Pilfinger » 22 apr 2004 10:51

Jeg må give Jesper B ret.

Og tilføje at det forekommer mig, at den århusianske mentalitet er blevet overtaget af København i denne affære. Efter snart 26 år i Århus er jeg pissetræt af byens evindelige, utrætteligt provinsielle wannabeisme, mindreværdskompleks og følen sig forfordelt. Jaks. Århus er ikke verdens mindste storby, men verdens største landsby. Men der er noget, der tyder på, at man ikke behøver komme fra Århus for at have ondt i røven.

Jeg synes ikke, Under Byen er fede, selvom de er fra Århus. Jeg synes ikke, Strumm er fede, fordi de er fra Århus. Jeg har ikke lettere ved at finde ud af, om jeg kan li Larsen & Furious Jane, fordi jeg ved at hr. Larsen er rødhåret.

NT: Jeg gider ikke blande mig i den her diskussion.

Brugeravatar
Marty McFly
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2003 02:12
Kontakt:

#115 Indlæg af Marty McFly » 22 apr 2004 11:32

Jesper & Jesper,

Jeg forstår ikke, at I føler jer trådt på.

Jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for fjendtlighed i forhold til hverken Århus eller MR. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal opfylde dit ønske om grundigere smagsdomme, Jesper B. Det er fint, at de laver, det de laver. Jeg har klart sympati for forsøgende, men jeg mener bare, at Larsen og Figurines (i mine øjne - kan det være andet? - og nej, det betyder ikke noget, at nogle folk fra det store udland har sagt, at Figurines spiller godt, det siger man også om Raveonettes, for Christ's sake!!!) er to eksempler på danske bands, som (i mine øjene!) forsøger sig med projekter, som er stærkt inspireret af amerikanske ting. For mig lyder det endda som om, de forsøger at lyde som amerikanere, hvilket er a-ok, men for mig betyder det bare, at jeg så også må bedømme dem på linje med amerikanske projekter. Det synes jeg, er en helt fair indgang. Der er jo mange danske kunst-projekter, som er ligeså spændende som det, der foregår i resten af verden. Jeg kan ikke blive mere grundig i mit sprog end at sige, at det meste af det, som jeg har hørt af de nye ting fra Århus (IKKE FJENDTLIGHED!!! Nu er det jo bare Århus der tales om) lyder uoriginalt og kedeligt. Det er min opfattelse. Der er også en del gode ting. Strumm er ikke det eneste gode, de er bare de eneste, jeg ville have lyst til at skrive en bog om.

Det her kan jeg faktisk slet ikke se, hvor du vil hen med:

"Du skriver, at kom Figurines ”fra Seattle eller Portland eller hvor ved jeg, så havde ingen af os jo givet en fuck for dem." Når der nu er nogle (få, ganske vist) stykker fra U.S.A. som skriver til os fordi de synes Figurines er et fremragende band, når der er nogen fra Tyskland der synes det samme og albummet for tiden får rigtig gode anmeldelser dernede, hvad betyder det i forhold til din grundige kritik af orkestret?"

Hvorfor skulle det betyde noget for min kritik af bandet?

Jeg erkender, at det med jeres hoveder på forsiden var lidt dumt skrevet, men det gjorde bare et indtryk, da jeg så dem. De er så store, de hoveder. Lidt lissom det der "Mount... something" i USA med 'The Founding Fathers" (er det ikke dem?), som er hukket ud i en klippe. Det billede kom jeg lige til at tænke på, da jeg så forsiden.

"når du, ”Marty McFly”, skriver, "en bog, der manifesterer" en scene, så prøv at trække bogen ud af den ligning og se hvad der er tilbage. Initiativerne var der før bogen og fortsætter efter bogen."

Der er vi jo rørende enige. Gå tilbage og læs et af mine indlæg. Jeg har givet klart udtryk for, at jeg respekterer alle initiativerne (eller jeg skrev i hvert fald MR - jeg respekterer også de andre, som jeg kender). Det er helt fint, at de er der. Om der er kvalitet i dem kan naturligvis altid diskuteres. Jeg mener ikke, at der er nok til at skrive en hel bog om. Det er alt, hvad jeg siger. Og mht. til hypen, så er det jo netop det. Jeg mener ikke, man skal skrive bøger om sådan noget, før der virkelig er noget spændende at skrive om - eller det må man da gerne, det er bare ikke så interessant i mine øjne (og det her bygger jo på, hvad jeg ser, ikke?). Den diskussion jeg gerne ville lægge op til var simpelthen om det virkelig var på sin plads at sende sådan et værk ud på nuværende tidspunkt.

Og det kan sgu også godt være, at det var en åndssvag diskussion at lægge op til. Ved ikke, hvorfor jeg pludselig er interesseret i det.

Mvh,

Jesper E

PS: Hvor i Hævlede er mine skiver? Jeg har bestilt dem for en evighed siden, og I lovede for et par uger siden, at de var på vej i posten. Hvis I holder dem tilbage pga. mine debatoplæg, så er det satme for barnligt. :wink:
årh, må jeg være fri

Brugeravatar
Mons Kolahoj
- inaktiv -
Indlæg: 3605
Tilmeldt: 03 nov 2003 23:39
Geografisk sted: 2300 århus c

#116 Indlæg af Mons Kolahoj » 22 apr 2004 12:46

var der ikke et langt indlæg, der lige forsvandt. det var vel endnu en gang århus ævl, kæwl.
jeg har en pik i min hånd som en brændende tiger.

Gentleman Bock

#117 Indlæg af Gentleman Bock » 22 apr 2004 13:00

Jesper B skrev: ""Scenen" i Århus forekommer mig lige nu mere primitivt selvforherligende end nogensinde før.. Jeg ved ikke, hvad der har sat det i gang. Men med et selskab som MSRecs har mange af de musikalske grupperinger, som miljøet i forvejen bestod af fået et fælles og mere massivt eksponeringsgrundlag. Dette har sandsynligvis medvirket til den nye selvforståelse blandt århusianske musikinteresserede."

Det bliver du nødt til at uddybe lidt, Caspar. Det kan være at det er måden du formulerer det, men jeg bryder mig ikke om at du på den måde vælter en ”primitivt selvforherligende” scene i gryden sammen med Morningside Records. Det kan godt være at jeg ikke kommer nok ud, men hvad er det for en ny selvforståelse blandt århusianske musikinteresserede du taler om? Hvordan kommer den til udtryk?
Hej Jesper.

Min kritik er ikke rettet mod Jer som selskab - eller for den sags skyld Jer som personer.

Den er rettet mod de folk, der faktisk tror, at Århus med sin vennekreds på 200 musikinteresserede humaniora-studerende rummer potentialet til at være en musikalsk metropol.

Det er jo naivt. Og misforstået.

Personligt har jeg ofte været pinlig over at have base i Århus. Ikke fordi jeg har noget imod byen som sådan - men fordi folk ofte konfronterer mig med den århus-hype, som blandt andet herinde har kørt på et fuldstændig overdrevet plan.

Århus ER altså ikke særlig interessant. Det er fint, at de folk der bor i byen har noget at hygge sig med - men når man begynder at være selviscenesættende overfor folk i f.eks. Cph - de har for øvrigt heller ikke særligt meget at have det i - så virker det bare så ynkeligt.. Virkelig ynkeligt.

Og der er jeg enig med den anden Jesper (Majdall). Det bør handle om musikken - for byerne (både Århus og Cph) har virkelig ikke det store at byde på set i et internationalt perspektiv...

Brugeravatar
Rocco Sifredi
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 mar 2004 11:40

#118 Indlæg af Rocco Sifredi » 22 apr 2004 13:26

Marty McFly skrev:Det er fint, at de laver, det de laver. Jeg har klart sympati for forsøgende, men jeg mener bare, at Larsen og Figurines [...] er to eksempler på danske bands, som (i mine øjene!) forsøger sig med projekter, som er stærkt inspireret af amerikanske ting. For mig lyder det endda som om, de forsøger at lyde som amerikanere, hvilket er a-ok, men for mig betyder det bare, at jeg så også må bedømme dem på linje med amerikanske projekter.
Skal musik ikke altid bedømmes ens ligemeget hvor det er lavet?
Har aldrig rigtig fået hørt Figurines, men mht. Larsen, er det da ikke noget musik jeg lytter til fordi det er lavet i Århus, og jeg tilfældigvis selv er århusianer. Jeg lytter til det fordi jeg synes det er godt.
Vel er der da tale om klassisk sangskrivning, men jeg synes ikke jeg kan identificere specifikke inspirationskilder i musikken, sådan som du lægger op til (øhm... ok, kan godt høre noget Josh Haden i Cupid Stunt, men ellers...). I de anmeldelser jeg har læst, sammenlignes pladen med bands/artister som Smog, Jayhawks og Lambchop. Nu ved jeg ikke hvor meget du egentlig har hørt pladen, men umiddelbart har jeg i hvert fald lidt svært ved at høre, at Larsens kompositioner skulle være lavet i et forsøg på at lyde som nogle af disse bands. For mig at se kunne numrene på "I'm Glad He's Dead" have været lavet på snart sagt et hvert tidpunkt indenfor de sidste 40 år. Om man så sætter pris på en sådan "traditionel" sangskrivning er jo en anden sag. For mig virker det i hvert fald, idet jeg finder at Larsen og co. (indenfor nogle erkendt traditionelle rammer) har formået at skabe deres eget særegne udtryk, og har så gode sange, at de netop ikke fremstår som en bleg kopi af udenlandske forbilleder.

Men nok om musikken. Lad os vende tilbage til Århus-diskussionen.
Ahem...
Pussy is for you. Ass is for me.

Brugeravatar
james carr jr
Indlæg: 842
Tilmeldt: 20 aug 2002 14:07
Geografisk sted: københavn

#119 Indlæg af james carr jr » 22 apr 2004 13:28

Gentleman Bock skrev:
Jesper B skrev: ""Scenen" i Århus forekommer mig lige nu mere primitivt selvforherligende end nogensinde før.. Jeg ved ikke, hvad der har sat det i gang. Men med et selskab som MSRecs har mange af de musikalske grupperinger, som miljøet i forvejen bestod af fået et fælles og mere massivt eksponeringsgrundlag. Dette har sandsynligvis medvirket til den nye selvforståelse blandt århusianske musikinteresserede."

Det bliver du nødt til at uddybe lidt, Caspar. Det kan være at det er måden du formulerer det, men jeg bryder mig ikke om at du på den måde vælter en ”primitivt selvforherligende” scene i gryden sammen med Morningside Records. Det kan godt være at jeg ikke kommer nok ud, men hvad er det for en ny selvforståelse blandt århusianske musikinteresserede du taler om? Hvordan kommer den til udtryk?
Hej Jesper.

Min kritik er ikke rettet mod Jer som selskab - eller for den sags skyld Jer som personer.

Den er rettet mod de folk, der faktisk tror, at Århus med sin vennekreds på 200 musikinteresserede humaniora-studerende rummer potentialet til at være en musikalsk metropol.

Det er jo naivt. Og misforstået.

Personligt har jeg ofte været pinlig over at have base i Århus. Ikke fordi jeg har noget imod byen som sådan - men fordi folk ofte konfronterer mig med den århus-hype, som blandt andet herinde har kørt på et fuldstændig overdrevet plan.

Århus ER altså ikke særlig interessant. Det er fint, at de folk der bor i byen har noget at hygge sig med - men når man begynder at være selviscenesættende overfor folk i f.eks. Cph - de har for øvrigt heller ikke særligt meget at have det i - så virker det bare så ynkeligt.. Virkelig ynkeligt.

Og der er jeg enig med den anden Jesper (Majdall). Det bør handle om musikken - for byerne (både Århus og Cph) har virkelig ikke det store at byde på set i et internationalt perspektiv...
Jeg fatter altså ikke helt det her. Der er sgu da ingen tvivl om, at der er flere gode bands i Århus nu, end der var for fem år siden, og at der i det hele taget sker mere. At sagerne ikke har internationalt potentiale er måske nok en smagssag, men hvis man lytter til, hvad folk siger rundt omkring, så er det altså ikke rigtigt.
Hvis der er noget, som er latterligt og Århus-agtigt, så er det fandme, at der altid står et helt fodboldhold klar til at svine til og snakke pølsesnak, lige så snart der er nogen, som kan noget. :x

Brugeravatar
Kong Gulerod
Indlæg: 1063
Tilmeldt: 18 jul 2002 23:40
Geografisk sted: Himmelbjerget

#120 Indlæg af Kong Gulerod » 22 apr 2004 17:43

Og hermed beklager jeg udtrykket "blodbroderligt partisk"! Det var en fejl at indrømme min fuldkommen ukritiske forgabelse i Larsen & Furious Jane for åben skærm. Jeg undlod at tage stilling til et detaljeret lydbillede, opfindsomme arrangementer, flerstemmighed, klare melodilinjer, varieret instrumentering og sikkert meget mere.

Jeg synes pladen er brandgod fordi Torsten er rødhåret.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst