CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

BOG: Filmens København

Skrevet den 18/9-2017 af Niels Roe

En by kan let fremstå som et levende væsen i en film. Det er byen, der giver filmen en særlig stemning og glød samt sætter karaktererne i en bestemt følelsestilstand. København er en vidunderlig by, lyder det slidte turistslogan. Det er den bestemt. Men den er ikke kun vidunderlig. Den er ligeledes magisk, dyster, poetisk, skræmmende, idyllisk, barsk, pittoresk, farlig, fortryllende og uhyggelig.

Copyright:
Gyldendal
Scener fra København
I den flotte og velskrevne bogudgivelse Filmens København af Katrine Sommer Boysen og Sophie Engberg Sonne tages læseren med på en indsigtsfuld vandring til steder i København, der har dannet kulisse for danske spillefilm. Snittet er overvejende placeret på film fra anden halvdel af det 20. århundrede. Valget begrundes umiddelbart ikke, og det er nok bogens største svaghed. Modsat er det fine potpourri af danske film, der foregår i København aldeles glimrende og grundigt beskrevet.

Kalejdoskop af indfaldsvinkler
Bogens fortællegreb er faktisk ganske originalt – forfatterne har ikke valgt at gå kronologisk, men derimod tematisk til værks. Således præsenteres København gennem kapitler som Nordic Noir, Urolige forstæder og Virkelighedsbilleder. Dette kalejdoskop af indfaldsvinkler fungerer drøngodt og er med til at bevidstgøre læseren om de mange fælles tematikker i danske film. Hvis man er til lange snirklede og intellektuelle analyser, så går man dog galt i byen. Bogen foregiver heller ikke at være en tilbundsgående og akademisk gennemgang. Heldigvis for det. Derimod er den spækket med korte interessante oplysninger og koncise iagttagelser, der uvægerligt vil være med til at give København flere nuancer.

Copyright:
Gyldendal
Røg fra kloakdækslerne
Det var nok ikke nogen tilfældighed, at den amerikanske instruktør Tom Hooper valgte at skildre historien om den første kønsskifteoperation i filmen The Danish Girl. Hovedrollen Einar Wegener (Eddie Redmayne) boede nemlig i København, og mon ikke Hooper hurtigt indså, at han kunne realisere sin film via overdådig historisk scenografi? Det er ikke kun et glitret glansbillede, der tegnes af København i bogen. Smudsige baggårde og lurvede bodegaer i København optræder således i flæng i danske film. Tænk bare på Pusher, Mord i mørket, tv-serien Forbrydelsen eller Mordets melodi. Alle filmene portrætterer en fordækt korrumperet kriminel verden med lange mørke skygger og evig røg fra kloakdækslerne.