Anmeldt af:Sisse Thomsen

Alfred Bjerre LarsenAlfred
Liv BrandorfVega
Paw HenriksenNiels
Marie AskehaveAgnete
Se komplet creditliste her

Til julebal i sommerland

Hugo ønsker sig en god og almindelig jul med sin familie, men hans far kan ikke fordrage julen. Desværre for ham, og til stor glæde for Hugo, farer en nisse juleaften vild fra sin flok og flytter ind i Hugos families hus. Nissen Pixy bliver Hugos bedste ven. Hugo og hans søskende holder Pixy skjult for deres julehadende far, og de tager ham blandt andet med på en hæsblæsende sommerferie.
For en julefilm synes præmissen næsten at være et scenarie af sne, rensdyr og tætpyntede juletræer. Familien Jul tager i stedet deres nisse med på sommerferie, og det er unægteligt lidt svært at mærke julehyggen på en strandstol i 30 graders varme. Det er synd, at 2/3 af spillelængden går med at se på en nisse med hedeslag, når filmens resterende dele i vintertid og snevejr byder på rigtig meget atmosfære og den helt rigtige juelånd.

Copyright:
Angel Films
Humor for børn og voksne
Familien Jul er en utrolig morsom film. Humoren retter sig både mod et ungt og voksent publikum. For de voksne byder filmen både på en forfriskende høj grad af sarkasme og hårdkogt ironi. Pixy, der er forsøgt skjult for omverdenen i familiens campingvogn, efterlyses eksempelvis som illegal indvandrerdreng, der er kommet til byen for at ødelægge husfreden i det fine Fredensborg. Far Niels’ lysterapilampe taler med tyk arabisk accent og har derfor langt fra den ønskede beroligende effekt. Nabopigens datter forsøger sig som børnepoliti, da hun råber efter Hugo og Pixy, at de ikke må være to på en cykel. Hun overhøres fuldstændigt og må stå alene tilbage på villavejen uden det mindste medhold i sin anklage. Det oser af ironi og samfundskritik – og det virker.
For børnene er humoren nede på et klassisk juvenilt identifikationsniveau: De unge karakterer prutter, kaster med snebolde og spiser lagkage med fingrene. Humoren er letforståelig, og selvom det kan virke plat, vil den uden tvivl tage kegler hos de yngre publikum.

Børneskuespil og følelsen af et venskab
Hovedrolleindehaveren Pelle Krusbæk er ikke mere end 8 år gammel og godt på vej til at blive et stort skuespillertalent. I Familien Jul leverer han sine replikker med stor naturlighed og mestrer at tillægge troværdighed og barnlig charme i selv de mest intime og følelsesladede scener. Hugos pragmatiske storebror Alfred, spillet af navnebroren Alfred Bjerre Larsen, brillerer desværre ikke på lige fod med Pelle. Han overspiller og har svært ved at få sine følelser og replikker formidlet naturligt. Ikke desto mindre vejer Alfreds skuespil ikke særlig tungt i en film, hvor de resterende roller præsterer. Særligt Paw Henriksen skal have ros for sin portrættering af den julehadende familiefar Niels. Han spiller rollen med en fin balance af sarkastisk bittersødme og faderlig varme.
I den røde nissedragt forsøger den 7-årige spillefilmsdebuterende Herman Knop sig som Pixy. Herman gør det godt, men når ligesom Alfred ikke helt op på niveau med Pelle Krusbæks skuespil. Deres tætte bånd er desværre først rigtigt til at føle på ved filmens slutning, hvor Pixy hjælper Hugo af med sine plageånder i skolen. Her forstår vi endelig, hvorfor Hugo har insisteret på at holde Pixy boende i et helt år, og hvorfor deres afsked er så svær for dem begge. Det trækker dog desværre lidt ned, at en film om et særligt venskab ikke formår at formidle dette så centrale tema før helt til sidst.

Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg: