Login | Bliv medlem
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
Nyheder
Nyheder totalt: 8294
i dag: 0
25624 skribenter.

123nu.dk sommerhus

Tip en fiskekammerat! Tilføj Lystfisker Forum til foretrukne Gør Lystfisker Forum til startside

Søg i Laesestof:

Seneste tilbud
indtastet af grejbutikkerne

flere tilbud

Danmarks største Grejbutik på nettet

Lars Aagaard i Norge
Mandag d. 30 juli 2001 - af  Lars Aagaard  Læst 882 gange.
Her følger så den første beretning fra min tilbagevenden som lystfisker...;o) langs en "hemmelig" norsk elv.

Mange af jer har måske læst Laust Nielsens beretninger på Godtgrej.dk men her følger altså min egen version...

Dag 1. Efter en lille køretur på 1450 km. ankommer vi, 4 mand, til vores bestemmelsessted langt oppe mod nord. Godt trætte og klar til at smide os i soveposerne, da vi opdager at hytten endnu ikke er ledig... Dem der havde hytten før os havde fået lov til at blive til kl. 8.00 næste dag. Så søvn blev der ikke meget af (3-4 timer i bilen). Der var selvfølgelig også den mulighed at fiske natten igennem. Det valgte Laust og Jens Ove, resultatet blev en pæn bækørred på ca. 1 kg. samt en Laks på 1,5 kg.

Dag 2. Fiskeriet starter omkring kl. 10. Folk er endnu lidt trætte efter gårdagens køretur, og mangel på søvn. Efter at Jens Ove har vist os lidt rundt langs elven, forlader han os, og vi går igang på egen hånd.

Der går ikke længe før jeg har kontakt med en pæn laks, anslået til 4-5 kg. Jeg fighter den i 10-15 min. Min far (Kurt) kommer til under fighten, med en masse "gode råd" og da vi mener at den er klar til landing, gøres der klar med nettet. Fisken mente desværre ikke at den var helt klar. Den slår et slag med hovedet, og stille og roligt glider spinneren ud af kæften...

Efter at have sundet mig, og spist lidt middag, går jeg ned til samme høl med den samme spinner. I det femte kast hugger fisken igen. Fighten bliver ikke lang denne gang, den var udtrættet under den første fight, og jeg var alene denne gang, så det blev forholdsvis udramatisk... Min første laks var i sikkerhed.

Jeg var noget stolt, da jeg kom gående ind til hytten, hvor de andre endnu ikke var færdig med middagen. Laksen vejede præcis 4,0 kg. og var 70 cm. lang, sølvblank og endnu med havlus.
Jeg er den eneste der får laks denne dag.

Dag 3 Starter dagen opstrøms ved et stryg, med noget kraftigt strømvand, ude i strømmen er der nogle store sten, med noget strømlæ hvor laksen kan ta' sig en "puster", på rejsen op af elven. Efter ca. 1 times kasten til disse sten, får jeg et pænt hug, jeg anslår fisken til ca. 2 kg. og bliver derfor noget overrasket da jeg ser den tættere på, den var jo næsten dobbelt så stor... Fighten bliver VILD i det stømfulde vand, først ca. 15 min. senere glider den i nettet, vægt 3,3 kg. Under fighten tænkte jeg flere gange på, hvordan det måtte være at stå med en 15-20 kg. laks i sådan et vand...Min beundring for folk der vitterligt har overlevet sådanne fights, er i hvertfald ikke blevet mindre... Mister senere en lidt større ved en anden sten (p.g.a. krampe i skulderen.. ;-))

Dagen byder også på min første fluefangede laks, en flot lille springfyr på 1,5 kg. samt en bækørred på ca. 1 kg. Men dagens højdepunkt bliver Jens Oves 7 kg. sølvblanke laks, taget i et dybt høl, med en efterfølgende løbetur ned af elven, hvorefter han "selvfølgelig" håndlander den. Så jeg lykkelig ud efter min første laks, var det vand i forhold til Jens Ove. De 7 kg. og 86 cm. var personlig rekord for Jens Ove, som ellers har mange laks på samvitigheden.

Dag 4.Jeg lægger ud med at fange den jeg mistede i går, ved samme sten, vægten siger 4,1 kg. Fighen var om muligt vildere end i går, så jeg overvejer at søge lægehjælp til min skulder...;-) Derudover byder dagen på Kurts første laks i hans lange lystfisker liv, så glæden her var også meget stor!!!

Alt i alt må jeg sige at det er noget at et drømmevand, vi her er kommet til, jeg er 100% sikkert "tilbage som lystfisker" efter flere år som "netfisker" bag tastaturet... :o)
Inden jeg slutter herfra, skal jeg da lige ha' med at min far tog sin laks nr. 2 her til morgen (Mandag 30/7) kl. 8.15.

Mere følger senere, når jeg kan finde tid mellem "laksfightene".

Lars Aagaard
udsendt laksfisker i Norge.