Husk mig
▼ Indhold

Public Service..??


Public Service..??17-09-2023 13:59
Jakob
★★★★★
(9297)
­




TV2 skal vi betale for at se, så det er ikke public service, vel.?


Men jeg mener måske, at det er for længe siden, at DR har fået den kærlige kritik, som et fuldblods public service hjertebarn fortjener.

Lad os tjekke deres hjemmeside og se, hvordan det går.
Måske skal vi til en begyndelse teste, hvor mange klik vi skal bruge herfra for at få adgang til et link til deres sidste nye Radioavis:

https://www.dr.dk/

Hvem er frisk på at tælle.?





­
12-11-2023 19:03
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Er det tankevækkende omkring skribenterne på denne side, at ingen gider at interessere sig for vores fælles nyheds hjemmeside og radio, som alle betaler til.?

Døm selv.




­
15-11-2023 21:14
Euro
★★★☆☆
(445)
OK så legede jeg med på din leg, er der præmie til 4 klik før videoen starter. Altså 3 klik fra man er inde på siden til man ser videoen. Det er vel ikke så slemt?
16-11-2023 08:55
Jakob
★★★★★
(9297)
­




Euro skrev:
OK så legede jeg med på din leg, er der præmie til 4 klik før videoen starter. Altså 3 klik fra man er inde på siden til man ser videoen. Det er vel ikke så slemt?



Mange tak for svar. Jeg kunne da heller ikke forstå, hvor du blev af.


Det må blive en meget samfundsnyttig leg, hvis vi gør det rigtigt.

Hvad siger du til, at vi begynder med at sætte fokus på energiforbruget og dissekerer siden med henblik på at få det bragt ned.?


Det er allerede begyndt.

Linket til den sidste nye Radioavis findes slet ikke i en stabil form.
Hvis du indsætter det her, så vil det være ugyldigt, før der er gået en time.

Jeg skulle bruge 2 klik et scroll og derefter 3 klik mere.
Altså 5 klik.

Jeg ville gerne have en shortcut på mit skrivebord med link til den sidste nye Radioavis, men det findes ikke.

Vil jeg derimod se den sidste TV-Avis, så kan det gøres med kun et enkelt klik på et stabilt link.

Sådan:
https://www.dr.dk/drtv/kanal/tva-live_192099


Jeg mener, at det fortæller meget slemt om, at DR overhovedet ikke tænker seriøst på energiforbrug og brugervenlighed i deres opsætning.
Kan du finde andre forklaringer.?




­
22-11-2023 11:27
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Jeg vælger at gå tørt videre, uden det store parodiske show, som jeg havde håbet på.



Hvor mange Windows og iOS brugere ved mon, hvor meget energi deres computer forbruger, og hvor hårdt den belastes, når den arbejder.?

Jeg bruger MX-Linux Xfce, hvor jeg kan se det ganske tydeligt.
Det rammer mig som en torn i øjet, hvergang jeg besøger en hjemmeside, som fråser hensynsløst med min computers processorkraft.


Der er altså mindst to ting at holde øje med. Både hvor meget der downloades, og hvor hårdt computeren arbejder.

MX-Linux Xfce er meget nøjsom i sig selv. Når jeg f.eks. sidder og skriver som nu, så bruger den kun ca. 1% CPU kraft.



Og så tilbage til DR for at se video...

Jamen for pokker, har jeg overhovedet en mulighed for at vælge opløsning, så der kan spares download.?
Jeg kan ikke finde den.!

Jeg synes, at det begynder at blive lidt pinligt for DR, at de endnu ikke har taget hånd om det.
I stedet har de udviklet en "Se sammen" pop-op, som jeg klikker væk hvergang.
Det er langt fra imponerende.

Og når der downloades i høj opløsning, så er der også mere arbejde til CPU'en (op til 40%) i al den tid, hvor videoen kører.

Hvis jeg downloader og ser en video fra Youtube i lavere, men stadig seværdig kvalitet, så er forbruget kun 5-10%




Og så er der den øvrige del af hjemmesiden..

Alt for meget lir.!

20-30%
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/co2-aftrykket-stiger-hos-de-rigeste-danskere-og-falder-alle-andre

40%
https://www.dr.dk/drtv/

46%
https://www.dr.dk/

Og nu kører blæseren for fuld kraft i min computer, så jeg er den, der er skredet.


Men DR... se lige at få alt det lir fjernet.
Det er unødvendigt, og det giver siden et uroligt og useriøst præg samtidigt med, at det skader klimaet og miljøet og koster skatteyderne penge. De borgere, som gerne vil have den slags kan gå til andre sider og betale for det.



Billedforklaring: De fire gule søjler viser den øjeblikkelige belastning på hver af de fire processorkerner.
Grafen under de gule søjler viser summen over tid med nyeste sum helt til højre.
Tilknyttet billede:

22-11-2023 15:14
Per7B
☆☆☆☆☆
(9)
Qm en person sidder 3m fra en 50 tommer fjernsynsskærm er det fysisk ikke muligt at skelne mellem opløsning på 720p og HD - så er enig i at dr.dk må give mulighed for borgeren at vælge kvalitet af video, således at miljøbevidste borgere kan minimere både båndbredde og processorkraft.
23-11-2023 10:26
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Per7B


Tak for dit svar.
Godt at se en skribent, som udviser omsorg for energiforbrug og vores allesammens DR.



Det afhænger lidt af, hvad det er, men jeg kan som regel godt nøjes med 360
Jeg er nok også delvist ramt af "Stegelmann-syndromet", for jeg kan ofte godt nyde at se en ældre B-film i halvdårlig kvalitet.



En ting mere, som sætter DR tilbage i forhold til Youtube er den manglende mulighed for at downloade en video, så den senere kan ses off-line.
Med mange af deres film går det måske ikke på grund af rettigheder, men jeg ved ikke, hvad der skulle være i vejen for at gøre det med videoer, som de selv producerer f.eks. nyheder, deadline, explainere og dokumentar.

Når jeg gør det på den måde på Youtube, så kræver fremvisningen betydeligt mindre processorkraft, end hvis jeg ser videoen on-line.
Jeg kan også vælge at optage videoen, så den kan ses off-line, men gør jeg det, så er det dobbelt eller måske nærmere tredobbelt hårdt arbejde til computeren.




­
24-11-2023 18:06
Per7B
☆☆☆☆☆
(9)
Jakob - det er et interessant hvad du bringer på banen!

For at uddybe hvad jeg skrev ovenfor, da har øjets nethinde et begrænset antal tapper og stave, og har en begrænset "opløsning". Jeg lavede en gang et regnestykke m.h.t. fladskærme og afstand til seeren og vil ikke gentage, men "HD" er i daglig sammenhæng kejserens nye klæder, hvor høj opløsning og følsomme højopløselige sensorer selvfølgelig har sin plads, f. eks. inden for astronomi og medicin.

En stationær PC genererer ganske megen varme. For en del år siden var det muligt at "donere" processorkraft fra en hjemmekomputer til et netværk som f. eks lyttede efter ekstraterratorielt liv (SETI) eller bearbejde klimamodeller. Jeg husker fra den tid at en tiloversblevet stationær komputer på mit hjemmekontor der stod på 24/7 dedikeret til en klimamodel varmede rummet op, hvor dog den møjsommeligt opsatte (linux) PC brændte sammen efter nogle uger.

En biting - af nysgerrighed installerede jeg den MX linux du nævner på en bærbar med to-kernet Intel processor hvor "htop" viste at systemet i ro brugte 0.7 Gb af tilgængelige hukommelse. Jeg modtog i går automatisk en opdatering med Intel microcode - en software som kompenserer for sikkerhedshul i den bærbares Intel processor - hvor nu systemet bruger 1.1 Gb af tilgængelig hukommelse.

Men - formanden for FN udtalte for ikke så længe siden at selv en beskeden reduktion i energiforbrug har betydning, hvor dr.dk da passende kan gå i spidsen for sådanne energibesparende tiltag som du foreslår.
Redigeret d. 24-11-2023 18:32
24-11-2023 21:47
Jakob
★★★★★
(9297)
­­

Per7B

Ja nemlig. :-)
Det kan også have stor betydning for, hvor mange ældre computere, der bliver smidt væk, før de burde.
Jeg har netop købt en brugt til MX:
Dell lat e7240

Linux kan hurtigt blive møjsommelig, hvis man har travlt, eller man vil noget, som ikke er helt mainstream.
God, pålidelig og tryg support kan være fuldstændig afgørende, og den er desværre alt for ofte en mangelvare.
Jeg ved ikke særlig meget (jeg fornemmer, at du ved mere), men hvis du har lyst, så er jeg med på en ny råhyggetråd om det. :-)

Jeg har også fået den opdatering, som du nævner, men jeg ser ikke et betydeligt større forbrug af hukommelse af den grund.
Det skyldes måske forskel i hardware, at vi ikke får samme resultat, men du kører måske også MX23, hvor jeg endnu er på MX21. Jeg ved ikke, om det gør en forskel.
Forbruget ligger i hvile stadig på knap 1 Gb hos mig. Jeg har 8 Gb, og det bruger ikke meget energi, så det gør ikke noget.
Men din ældre computer har nok mindre.?
Hvis du har under 4 Gb, så bliver det måske lidt tungt, men du kan afhjælpe noget med valg af software eller antiX kan være en mulighed.




­­
24-11-2023 23:17
Per7B
☆☆☆☆☆
(9)
Jakob - MX linux 23.1 kører fint på denne maskine (1800 MHz og 4 Gb RAM).

Jeg tog fejl m.h.t. Intel microcode - nærmere er det nok at MX linux - til forskel fra ældre linux varianter - ikke sætter op en fysisk swapfil på harddisken til brug ved kraftig belastning af systemet, men i stedet i hukommelsen (RAM). Da slides de nyere SSD diske mindre, og det kan forklare hoppet i brugt hukommelse - at systemet automatisk har sat af en passende virtuel swapfil tilpasset den beskedne processor på denne bærbare.

Jeg må indrømme at jeg et par gange i tidens løb har "nalret" en kasseret komputer på genbrugspladsen når jeg afleverede affald, hvor linux da har blæst nyt liv i dem. Min erfaring er at et godt tastatur og batteri og en rimelig skærm er vel så vigtig på en PC som kører linux, hvor god sikkerhed og stabilitet af operativsystemet jo sikrer at komputeren kan bruges i mange år, når først installeret.

Så ja, meget brugbart er indtil nu blevet smidt væk. Måske vil folk i disse tider alligevel fremover tænke sig om en ekstra gang inden man kasserer ellers udmærkede komputere med Windows 7 eller 8 installeret, der jo som bekendt ikke opdateres længere.

Hygge


P.S.: MX linux har til forskel fra en del andre linux varianter en vældig god understøttelse af hardware, bl. a. indbyggede wi-fi adaptere. Så et udmærket førstevalg!
Redigeret d. 25-11-2023 00:06
25-11-2023 11:42
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Det er en smagssag, men jeg må ærligt indrømme, at jeg i første omgang blev skuffet, da jeg installerede MX-Linux 21.3 Wildflower Xfce. Jeg synes, at den er mere rå end smuk, og der er mange defaults i konfigurationen, som jeg stadig undrer mig over.
Men grundsubstansen ser jeg som top klasse, og med lidt hyggekonfiguration kan desktoppen blive ligeså smuk, som i enhver anden distro med Xfce-desktop.
Og derefter, da jeg så nærmere på de kvantespring, som MX-Tools har at byde på, blev jeg ramt af en computerglæde, som jeg ikke har oplevet i mange år.
F.eks. med et værktøj som Snapshot kan man tage backup af hele computeren incl. konfiguration til en USB-stick, og efterfølgende kan man plugge den i en anden computer og boote på den og køre live, eller man kan installere og få samme installation som på den computer, hvorfra backuppen er taget.
Har man flere computere, hvor man ønsker den samme konfiguration, så er det en mulighed for at spare tid og tilmed en del download. :-)


Men da underligt, at DR ikke har justeret ind endnu, når de har haft flere uger til det.?



­
25-11-2023 17:02
Per7B
☆☆☆☆☆
(9)
Ja, man kunne tænke sig at DR gjorde en undersøgelse hvor et tilfældigt men repræsentativt udvalg af seerne blev præsenteret for den samme udsendelse i 720p, HD og 4K.
Et repræsentativt panel vil da bestå af overvejende godt voksne mennesker der som bekendt udgør majoriteten af seere.
Undersøgelsen kan gøres med paneldeltageren siddende i hjemmemiljøet hvor DR i en kort udsendelse afspiller klip fra f.eks. "Deadline" i forskellige opløsninger, og hvor panelet via SMS først besvarer spørgsmål som f. eks.

1. hvor gammel er du?
2. ser du TV på en iPad?
3. hvor stort er dit fjernsyn?
4. hvor langt fra skærmen er din fjernsynsstol placeret?

hvorefter det afspilles klip fra "Deadline" i flere opløsninger i tilfældig rækkefølge, og panelet - igen via SMS - vurderer billedkvaliteten på en skala fra 1 til 6.

Som 0-reference kan klip fra "Matador" benyttes hvor panelet på tilsvarende vis anmodes om at vurdere billedkvalitet af flere klip.

Resultatet af en sådan undersøgelse vil da være et oplagt emne at tage op til debat i "Deadline", gerne med en øjenlæge. statistiker og meteorolog som gæster.
Redigeret d. 25-11-2023 17:48
25-11-2023 19:17
Jakob
★★★★★
(9297)
­
­

Ja, du er inde på noget. En så stor sag må DR nok skulle behandle meget grundigt.
Så efter et års intern behandling med diverse undersøgelser og Deadline vil sagen måske være klar til at blive sendt videre til Folketinget, som efter tre behandlinger kan sende den videre til folkeafstemning. Og når folkeafstemningen efter endnu et års tid viser et rungende ja, så vil DR sende sagen hjem til deres EDB-afdeling, som meget beklageligt må indrømme, at dens ansatte skal på et par års kursus, før de er kompetente til at programmere den efterspurgte software.




­
26-11-2023 17:30
Per7B
☆☆☆☆☆
(9)
Jakob - det var efter lidt "web-research" for øvrigt endnu en gang forkert hvad jeg skrev m.h.t. swap hukommelse og MX linux - MX sætter op en swapfil på harddisken, men på en anden måde end jeg er vant til (skal fremover ikke gøre mig klog på noget jeg ikke har pejling på!).

Jeg er nu tilbage på min faste bærbare hvorpå dokumenter af betydning er lagret og hvorfra kritisk kommunikasjon ( netbank, signeringer o.s.v.) foregår, stort set via Firefox og en variant af Thunderbird.
Denne bærbare har specifikationer tilsvarende den "ny" MX linux maskine. hvor jeg nu ser at denne PC, med Thunderbird kørende i baggrunden, kun bruger 330 Mb af tilgængelig RAM, mod de 1400 Mb som MX brugte.

Komputeren fungerer perfekt med en XFCE desktop ovenpå en linux Slackware 14.2 32 bit (fra 2016) hvor der fortsat en lille stund vil blive lagt sikkerhedsopdateringer ud, men hvor Firefox - den eneste browser som understøttes - til efteråret slutter at udgive deres 32 bit versjon.

For kort tid siden måtte jeg købe ny iPhone da jeg behøvede en enkelt men vigtig app som ikke blev understøttet af min iPhone 6. For mig er det vanskeligt at give slip på noget som fungerer, men der findes intet alternativ - livscyklus for meget er i dag kort!

Før muren faldt var jeg på ferie i DDR i min Wartburg stationcar, model 1984. En søndag formiddag traf jeg en indbygger som stod og vaskede sin bil, fuldstændig magen til min, men hvor hans model var en årgang 1963 (hans speedometer var dog rundt, til forskel fra mit mere aflange). En Lada blev dengang leveret med nærmest et helt værksted i bagagerummet som tilbehør.

Jeg har sympati for de indstillinger som lå bag sådant - at ting kan vedligeholdes og ikke ses på som kortvarige brug og kast objekter. Det er dog vanskeligt at gøre noget med sligt i vort nuværende samfund, hvor dit fokus på re-vitalisering af ellers kassationstruede Windows 7 og 8 komputere ved overgang til linux har min fulde støtte.
26-11-2023 19:16
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Per7B

Vi kommer langt omkring, men tak for et rigtig godt grin om biler. :-)
Det er ikke biler, som jeg ønsker dem. Men du rammer noget meget vigtigt og tiltrængt, som jeg er helt enig i, og som jeg håber, at du vil brede mere ud over klimadebatten. Prøv at se dette:
https://www.klimadebat.dk/forum/produkters-holdbarhed-d20-e382.php#post_32082

Jeg har iOS mistænkt for, at de forælder deres hardware med vilje.

Hvis vi havde været i en tråd om MX-Linux, så havde jeg nok forsøgt at protestere imod din opfattelse a swap.
Det burde jeg måske have gjort alligevel, fordi det kunne være en hjælp til dig, som vil spare ram.
Men vi er jo kun mennesker.
Ved du, om man sandsynligt kan klunse en netværksprinter, som er kompatibel med MX-Linux.?


Ny idé til DR:

DR bør gå i forhandling med Youtube med henblik på at leje eller købe software af dem.



­
27-11-2023 08:32
Per7B
☆☆☆☆☆
(9)
Intet er nyt under solen, kan jeg se - det er en fin tidligere diskusjon angående brug-og-kast mentalitet du henviser til!
For en del år siden var det muligt udefra efter lidt fix-fax at se BBC's iPlayer som var knaldgod, med indhold i verdensklasse. Fra iPlayer kunne det publicerede ses og endda lastes ned til harddisken i valgfrie opløsninger.
Mest indtryk gjorde magasinet "Horizon", David Attenborough's naturprogrammer og de mange udsendelser som var del af englændernes "Open University".
Jeg vil sige at DR som "public service" i mange år var ganske nær BBC i kvalitet, indtil DR3 blev sparet væk.
Så teknologien har eksisteret længe, men det skorter antagelig på vilje.
Hvad angår printere og linux forbinder "Cups" fint en trådløs wi-fi printer tll denne maskine.
28-11-2023 21:14
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Per7B

Ja måske, men det er en gammel rodet tråd. Der kunne være mange flere tråde med mere fordybelse i enkelte eksempler.
Jeg kan også se, at du er så imponerende dygtig til at spare hardware, at det er synd, at du endnu ikke har startet en tråd, hvor du stiller din ekspertise til rådighed.
Jeg har også et klimarelevant Linux projekt om hjemmeautomatisering, som jeg tumler med, og som godt kunne bruge lidt/meget mere viden og tankekraft.





Angående DR, så vil jeg i dag bare sige, at jeg IKKE har givet samtykke til, at TV-Avisen bruger 70% af min processorkraft.!
Godt politiet et tilstede.


­
Tilknyttet billede:

22-12-2023 16:56
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Jeg tror måske, at DR har arbejdet lidt på at reducere forbruget på videoer og live udsendelser, og det er jo godt.
Men der er stadig ingen valgmuligheder, så der er lang vej endnu.

Prøv f.eks. også at se denne side:

https://www.dr.dk/drtv/program/flammen-and-citronen_421112

Den forbruger 10-15% af min CPU-kapacitet.

Hvorfor.?

Jeg kan ikke finde andre forklaringer, end at DR vil have animeret julesne på en reklame for sig selv nederst på siden, hvor ingen læser.

Det må da være mentalt, det er galt...

Når sådan en side er downloadet, så burde den forbruge 0%


Hvem vil hjælpe med at klage til DR over DR's klimaskadelige hjemmeside.?



­
25-01-2024 13:37
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Per7B skrev:
Qm en person sidder 3m fra en 50 tommer fjernsynsskærm er det fysisk ikke muligt at skelne mellem opløsning på 720p og HD - så er enig i at dr.dk må give mulighed for borgeren at vælge kvalitet af video, således at miljøbevidste borgere kan minimere både båndbredde og processorkraft.


Vi har stadig ikke en valgmulighed, men ser det ikke ud til, at DR alligevel har lyttet til dig.?





---




Mere public service.


Jeg savner et statsligt tilbud om en almindelig gratis mailadresse til alle danskere.

Er det ikke også en værdig opgave for DR at tage sig af.?




­
06-02-2024 13:17
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Og hvad sker der så nu på Nord Pool angående visning af eltimepriser.?

Jeg har dette link som bogmærke:
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/DK/Hourly/?view=table

Det plejer at vise en fin overskuelig liste med de rå eltimepriser for Danmark.

Men nu henvises der til dette link, hvor jeg skal klikke rundt for at få vist en enkelt time af gangen:

https://data.nordpoolgroup.com/?deliveryDate=2024-02-06&currency=DKK&market=DayAhead&mapDataType=Price&resolution=60

Sikke dog noget skrammel, de har lavet.
Eller også er det bare mig, der ikke har fundet ud af det endnu.?


Men burde det ikke også være en oplagt public service opgave for DR at bygge en overskuelig side med rå eltimepriser for både Vest- og Østdanmark.?



Energinet har stillet en pærevælling data til rådighed, hvor alle må klikke rundt eller downloade:
https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/Elspotprices

Det er indtil videre ikke muligt at indstille arket, som man skal bruge, og kopiere linket, så det er nemt at finde samme format igen.
Det er også meget vanskeligt at komme i kontakt med Energinet via mail.
Det ser borgervenligt ud med mailadresser til alle, men fordi Energinet er en forsyningskritisk virksomhed, så sendes de fleste indgående mails direkte til spambakken, hvorfra de forsvinder sporløst.
Jeg har f.eks. i mere end en måned forgæves forsøgt at få et link til en side, som kun viser starttidspunkter for de billigste tre timer for Vestdanmark 24 timer frem.

Energinet har som udgangspunkt en høj stjerne hos mig, så jeg er ked af at fortælle, at det er den dårligste service, jeg nogensinde har oplevet fra en offentlig virksomhed.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det vil være godt for både borgere, DR, Energinet og ikke mindst den grønne omstilling, hvis DR sætter sig for at bygge en brugervenlig side med eltimepriser efter alle kunstens regler. Og når Energinet ikke har en disse pligt til at hjælpe borgerne med at downloade de data, som de har behov for til hjemmeautomatisering, så må det nok være på sin plads, at DR overtager opgaven og får en meget alvorlig snak med Klimaministeren om det!



­
06-03-2024 17:23
Jakob
★★★★★
(9297)
­



Jakob skrev:
­

Mere public service.


Jeg savner et statsligt tilbud om en almindelig gratis mailadresse til alle danskere.

Er det ikke også en værdig opgave for DR at tage sig af.?

­



Jo, DET er det.!

Fantastisk god idé.!


Ligesom DR bestemt også bør tilbyde arkivering af danskernes private billeder og videoer.

Det ligner ingenting, at danskerne ikke har andre muligheder end at gøre det selv eller lægge det hele i hænderne på multinationale selskaber.

Kom nu DR.!




­
17-03-2024 09:23
Jakob
★★★★★
(9297)
­


I mine øjne er det for få af DR's madprogrammer, som hjælper borgerne med at spise klima- og miljøvenligt og samtidigt holde vægten.
Det går bedre med at hjælpe de overvægtige med at blive fødevare- og medicinalindustriens nye generation af junkier på fed kost og slankemedicin.



­
20-03-2024 21:12
Jakob
★★★★★
(9297)
­


Jeg bliver så glad, når DR forstår mine vognstangsvink.


Se dette er public service, der dur til noget:

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/en-koekkenhave-der-overlever-lidt-af-hvert-faa-plantetips-fra-vikingerne
En køkkenhave, der overlever lidt af hvert: Få plantetips fra vikingerne
De planter, som dine forfædre dyrkede, kunne både give mad om vinteren og overleve våde somre. Der er meget at lære af fortiden, når du gør køkkenhaven klar til sommeren.


Godt begyndt er halvt fuldendt.!

Nu skal DR bare føre det videre og skalere op. De bør tærske så meget grønlangkål og koge så meget suppe på børnelærdommen, at vi drømmer om det om natten, og ingen nogensinde glemmer den igen.




­
01-04-2024 11:22
Jakob
★★★★★
(9297)
­


1.april 2024
https://www.dr.dk/nyheder/indland/nu-er-det-lovligt-fra-i-dag-maa-tyskerne-baade-dyrke-og-ryge-cannabis
Nu er det lovligt: Fra i dag må tyskerne både dyrke og ryge cannabis
Efter mere end 40 års forbud mod cannabis er rusmidlet blevet lovligt hos vores nabo i syd.
Alle, der er over 18 år og bosiddende i Tyskland, må fra i dag både dyrke og være i besiddelse af cannabis.


Hvem hopper på den aprilsnar.??

Jeg ved godt, at Vater Scholz er en fornuftig mand med sans for proportioner, og det må ligge ham fjernt at køre grundløst had imod fredelige minoriteter. Han er ikke typen, der bunder en håndbajer på arbejde, hvorefter han stiller sig op overfor en journalist og kæver løs om, at han faktisk ikke synes, at det er særlig fedt med stoffer.

Men enhver idiot ved da, at Tyskland er langt mere snerpet og mindre frigjort end Danmark. Og i Danmark er kampen imod cannabis jo netop højeste prioritet for Justitsministeren, og der er nærmest ingen grænser for, hvor mange skattekroner, han må bruge på den krig.

Jeg mener faktisk, at det er hån imod fredelige danske hamperygere og småkagespisere, at DR vælger at bringe sådan en aprilsnar.
De går med et håb om, at de en dag ikke mere behøver at blive betragtet som kriminelle udskud, der skal jagtes ned af politiet, og at give dem falske forhåbninger om morgenluft fra syd må betragtes som public service langt under lavmålet.



­
03-04-2024 16:02
Jakob
★★★★★
(9297)
­


DR fremturede, så jeg kommer helt i tvivl om, hvorvidt det er mig, der var aprilsnaren:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/massevis-af-tyskere-fejrer-nye-cannabis-regler-det-kommer-til-kraeve-lidt-tolerance
Massevis af tyskere fejrer nye cannabis-regler


Men jeg tror stadig ikke helt på det. Jeg mener også, at hamperygerne generelt vil være for kloge til at gøre en "pridefest" ud af det.
En lovliggørelse vil oplagt være en stor glæde og lettelse for de berørte. Men der er absolut ingen grund til, hverken at provokere eller reklamere for et rusmiddel.
Indtagelse af alkohol, cannabis, tobak og andre skadelige stoffer bør under alle omstændigheder i kraft af almen dannelse minimeres i det offentlige rum.



­
07-04-2024 12:01
Jakob
★★★★★
(9297)
­


https://www.dr.dk/nyheder/indland/pusher-street-er-vaek-se-dagen-i-billeder
Med møje og slid er hver eneste sten i Pusher Street blevet vristet løs og fjernet, så der nu kun ligger et blotlagt sandet underlag tilbage.


Måske staten også skal betale for en ny gulvbelægning til Krudttønden på Østerbro og synagogen i Krystalgade, så der ikke bliver flere skyderier.?




Det er også en sjov logik, der lægges til grund for ikke at legalisere cannabis i Danmark.
Man er ikke sikker på, at det vil udrydde det ulovlige marked helt, og de kan da bare lade være...
https://www.dr.dk/stories/1288510966/explainer-hvorfor-goer-politikerne-ikke-cannabis-lovligt-i-danmark

Det samme kan vi sige om alkohol og tobak, som stadig i et vist omfang bliver indsmuglet.
Bør det så ikke også forbydes helt, og så kan politikerne da bare lade være med at drikke alkohol.?
Det vil jeg gerne støtte.


Måske vil det til en begyndelse være rimeligt at bede DR producere en Explainer, som kan forklare, hvorfor der med vold og magt skal gøres sådan en forskel.?



­
09-04-2024 11:09
Jakob
★★★★★
(9297)
­


https://www.dr.dk/nyheder/politik/daarligt-foder-sikrer-minkavler-seks-millioner-kroner-mere-i-erstatning
Dårligt foder sikrer minkavler seks millioner kroner mere i erstatning
---
En række avlere hævder i erstatningssagerne, at en ændring i sammensætningen af foderet i 2019 gav færre hvalpe i 2020.


Det er helt uroligt, som de kan blive ved. Ros til DR for at blotlægge det.

Man kan vel også hævde, at foderkvaliteten var for nedadgående, så den sandsynligt ville blive endnu ringere året efter.
Eller foderprisen ville stige, så indtjeningen ville blive mindre.

Det er måske ikke pænt at puffe til konen med æggene, men er der nogensinde blevet rejst et erstatningskrav imod minkavlerne for de danskere, som deres besætning gjorde langvarigt syge og evt. dræbte.?
Er det blevet anslået, hvad det ville have kostet samfundet og andre borgere, hvis deres drift have fået lov til at fortsætte.?
Hvis det er gisninger om fremtiden, der skal lægges til grund for at øge erstatningen, så må gisninger også kunne bruges til at reducere den, så vi måske ender på et pænt stort negativt tal.



­
20-04-2024 22:47
Jakob
★★★★★
(9297)
­



https://www.dr.dk/nyheder/politik/venstre-kandidat-hyret-af-omdiskuteret-landbrugsorganisation-bliver-betalt
Venstre-folketingskandidat Iben Kiilerich Krog er hyret som lobbyist for Bæredygtigt Landbrug, der aktivt bekæmper den CO2-afgift, hendes eget parti vil indføre, viser internt dokument.


Det håber jeg også, at DR vil gøre et stort nummer ud af at udskamme.
Det undergraver og kan handlingslamme vores demokrati, hvis de folkevalgte politikere ikke mere har ret til at blive klogere og ændre standpunkt alt efter situationen.
Fri os fra mere amerikanisering fra bædygtig landbrug og alle andre undergravende organisationer!
I USA bliver republikanere bedt om at skrive under på, at de aldrig vil stemme for, at skatten skal stige. Der burde være en streng lov imod sådan en form for demokrati ødelæggende korruption.



­
24-04-2024 08:31
Jakob
★★★★★
(9297)
­


I øvrigt vil jeg gerne protesterer imod, at DR bruger alt for meget Scanpix.

Det kan f.eks. ikke passe, at DR ikke selv har nogle billeder af en solcellepark:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-vil-ud-af-putins-kloer-vindmoeller-og-solceller-skal-kunne-opfoeres-meget

Det er fordyrende for skatteyderne at leje billeder, og det er dårlig public service til den demokratiske debat i et forum, når rettigheder til billeder forhindrer, at de kan bruges.



­




Deltag aktivt i debatten Public Service..??:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik