K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-12-2010, 19:23   #1
kim strand
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Indlæg: 11
Styrke: 15
kim strand er ny på vejen
Cool flex job/ pension

Hej med jer.håber der er en eller flere der kan hjælpe mig, har nogle forskellige spørgsmål
Jeg har været i flex job siden 1988 med 2/3 del nedsat arbejds evne, nu kommer mit første spørgsmål.
Er der regler for hvor mange timer jeg må have,på den ordning?
2 :Hvor få timer kan man komme ned på, med den ordning?
3:Hvis man går ned i tid, skal man så ikke få ændret sin ansættelse kontrakt,til det rigtige timetal?

Mit helbred er blevet forringet og måske ender det med pension,håber det ikke,skal man vurderes på ny? arbejdsprøvning osv.
Og er der nogen der kan fortælle mig hvilke regler jeg skal gå efter mht. pensionen størrelse?
Håber mine spørgsmål er til at forstå
VH Kim
kim strand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2010, 19:34   #2
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Spørsmål 1 og 2

Du kan sådanne set godt have 37 timer med en evne på 2/3 og flex visiteret kan man vist bliv helt ned til 5-6 timer om ugen.

Det hele handler om arbejdsevnen.Om du skal igemmen en arbejdsprøvning kommer and på mange ting,så det kan man nok ikke vide med mindre spicallæger siger det ikke må ske.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2010, 19:53   #3
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Med mindre du har en unik viden der gør en arbejdsgiver vil betale mere, end det antal timer du kan arbejde.
Så er grænsen 12½ time for at kunne få en job.
Ellers kan det ikke svare sig at ansætte dig, desværre lidt hårdt men sådan er det. Sidder selv i den klemme, at jeg ligger et sted mellem 8 og 10/11 timer. Hvor kommunen så nu er ved at vurdere om det hedder pension eller ej.

Hvis dit timetal er faldet, så skal din kontrakt ændres. For din arbejdsgiver får jo tilskuddet, ud fra hvor mange timer du kan klare.

Omkring pensions størrelse, så er der ikke alle de regler mere. Men man får en fast takst, hvor indtægt modregnes også den din kone/samlever har.
Dem kan du se her
https://www.borger.dk/Emner/pension-...-ordning.aspx?

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2010, 20:52   #4
kim strand
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Indlæg: 11
Styrke: 15
kim strand er ny på vejen
Takker for svarene
Er det sikkert at arbejdsgiver får efter timetal??
Det jo mega svært at finde en arbejdsgiver der vil have en ansat på f eks 15 timer.
Bliver f eks ens pension beregnet efter hvor mange timer man har haft i flex jobbet?
Hvem i givet fald ud over mig selv fastsætter mit timetal det da kun en selv der kan sige når man ikke kan klare mere?? eller rafler de om hvor mange timer en person kan arbejde?
Den pensions beregner man kan finde forskellige steder på nettet, jeg syntes det er svært??kan man få nogen til at hjælpe med sådan en beregning?
Takker endnu en gang for jeres hjælp
kim strand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2010, 21:03   #5
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Ja det er sikkert de får efter timetallet, altså alt efter in du er over 12½ og under 20 og igen under 25 og over 20.

Men hvis du mener time for time så nej.

Citat:
Det jo mega svært at finde en arbejdsgiver der vil have en ansat på f eks 15 timer.
Det kan lade sig gøre, fandt faktisk et men kommunen sagde nej.

Nej din pension bliver ikke beregnet ud fra dit timetal

Dit timetal fastsættes ud fra arbejdsprøvninger, handicap, osv. hvor man deraf fastsætter et tal. Men du har selve meget indflydelse på timetallet, for arbejder du mere end du kan holde til så bliver det tallet som man gør ud fra. Man er nød til at have sammenspil mellem arbejde og fri, hvilket også lovbestemt. Så de kan ikke sige at du skal arbejde alt det du kan, og så er det dit problem at du ikke er noget værd resten af dagen.

Den her er ok til det
https://pensionsguiden.borgerservice...tBeregning.asp
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2010, 21:21   #6
kim strand
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Indlæg: 11
Styrke: 15
kim strand er ny på vejen
Hej Jsn, det lyder til du ved hvad du taler om dejligt, men jeg har altid fået at vide for mit vedkommende at når jeg er nedsat lige PT med 2/3 del at arbejdsgiver så betalte 1/3 del af min løn??har du/ i derude nogensinde hørt om det?
kim strand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2010, 21:40   #7
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Tror vi har snakket lidt forbi hinanden...

For hvis du arbejder 12½ altså 1/3 skal kommunen betale de sidste 2/3
Men du kan læse alle reglerne her http://www.dch.dk/publ/fleksjob/fleksjob19.pdf

har indsat det omkring løm og timer
Citat:
Løntilskud
Kommunen betaler et løntilskud til arbejdsgiveren. Tilskuddet er 1/2 eller 2/3 af lønnen afhængig af graden af den nedsatte arbejdsevne hos den ansatte. Hvis den ansatte eksempelvis har en arbejdsevne på 1/3, vil arbejdsgiveren modtage et tilskud på 2/3 af lønnen. Tilskuddet kan dog maksimalt udgøre 1/2 eller 2/3 af den lokale mindste overenskomstmæssige timeløn på det aktuelle ansættelsesområde, eller af den løn der sædvanligvis gælder for tilsvarende arbejde. Mindstelønnen i landsoverenskomsten skal alene anvendes, hvis der ikke er en lokal aftale, der supplerer overenskomstens bestemmelser på dette punkt.
Desuden refunderes arbejdsgiverens bidrag til ATP samt eventuelle udgifter til andre arbejdsgiverbidrag med samme andel som lønudgiften.
Hvis der i overenskomsten indgår en aftale om en obligatorisk arbejdsmarkedspension, vil arbejdsgiverens bidrag også blive refunderet med samme andel som lønudgiften.
På Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside www.ams.dk, under Regler og satser, Regler, vejledninger mv. - kronologisk, Regelarkiv, Skrivelser, findes skrivelse nr. 9036 af 31. januar 2008, der oplister eksempler på, hvilke ydelser der kan indgå ved beregningen af løntilskuddet.
18
For fleksjob oprettet efter 1. juli 2006 kan løntilskuddet højst beregnes ud fra en løn på 429.112 kr. (2009) på årsbasis eller 223,03 kr. (2009) på timebasis. Det betyder i praksis, at man som lønmodtager i fleksjob godt kan aftale sig frem til en løn, der ligger over 429,112 kr. på årsbasis, men virksomheden vil maksimalt få et løntilskud fra kommunen på 286.075 kr., hvis der gives et løntilskud på 2/3. Herudover gives tilskud til udgifter til ATP samt eventuelle udgifter til andre arbejdsgiverbidrag. Da loftet er beregnet ud fra en fuldtidsansættelse, er det timelønnen på 223,03 kr. (2009), der skal lægges til grund for beregningen af lønloftet for deltidsansatte.
Hvis der senest den 30. juni 2006 er indgået aftale om et fleksjob, eller personen allerede er i et fleksjob, får reglen om loft over løntilskuddet kun betydning, såfremt man mister det nuværende fleksjob og bliver ledig. Ved indgåelse af aftale om et nyt fleksjob, vil man blive omfattet af den nye regel om loft over løntilskuddet. En person, der overgår direkte fra et fleksjob til et andet uden ledighed, berøres ikke af loftet over løntilskuddet. Det samme gælder for selvstændige erhvervsdrivende, der overgår fra økonomisk tilskud til fleksjob uden forudgående ledighed.
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2010, 21:48   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Kim Strand

Man får løn svarende til fuld tid (hvis ikke deltids-fleksvisiteret) efter gældende overenskomst fra arbejdsgiver, uanset hvor mange timer, du er ansat til at arbejde der. Arbejdsgiver får refusion fra kommunen... Har du ikke fået det indtil nu? Hvis ikke, så synes jeg, du bør henvende dig til fagforeningen, hvis du er i en eller henvende dig til kommunen. Arbejdspladsen skal overholde kontrakten med kommunen mht. løn og skånehensyn.

Du kan læse mere om løn og tilskud mv. fra denne fleksjob pjece:
http://www.clh.dk/?id=1474#c3999

Ang. det at ændre timetal, må du hellere få snakket med din jobkonsulent/sagsbehandler fra kommunen. Også om at dit helbred er blevet forringet....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2010, 21:49   #9
fillemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2009
Indlæg: 102
Styrke: 15
fillemusen er ny på vejen
Hej

Jeg havde flexjob i ca. 8 år....først 25 timer med 1/2,så 19 med 2/3,og endte med 12,5 timer og 2/3.

Jeg fik det også værre og kunne ikke passe mit job desværre,så søgte fp og fik (efter 2 år) og uden arbejdsprøvning,tildelt fp her pr. 1. april

Som min flexkonsulent sagde,så var min forhistorie en "arbejdsprøvning" i sig selv.

Og de lagde stor vægt på at jeg selv har været aktiv,og fundet flexjob på egen hånd. Jeg havde 3 forskellige flexjob i den periode på 8 år.

Jeg fik at vide,at 12.5 time var min.,for els kan det ikke betale sig for arbejdskiveren.

Pøj pøj med det hele

Mvh
fillemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2010, 17:39   #10
kim strand
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Indlæg: 11
Styrke: 15
kim strand er ny på vejen
Hej med jer alle, tak for de fine svar, jo jeg har været i flex job siden 1988 altså 22år, hvor jeg den gang, fik beskeden om jeg var 2/3 del nedsat, i 1988 startet jeg på 37 timer som håndværker til fages mindste løn, men er gået støt ned af bakke siden og nu 23 timer og skal sættes yderliger ned til de ca 15 timer, hvis de ikke sætter mig til Fp hvilke jeg ikke håber.
Et spørgsmål mere kan arbejdsgiver fyre en pga. jeg skal sættes ned i tid??
kim strand er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flex/ pension Pilkington Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-03-2013 18:00
Fra flex til pension. alberta Din historie 3 15-06-2011 16:02
Fra flex til pension tossen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 27-11-2010 00:37
Flex før pension???????? Mouse Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 25-01-2010 17:48
Hvad gør jeg ? flex el. pension puttenu Spørgsmål ang fleksjob 11 19-10-2009 11:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension