K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-03-2016, 13:20   #11
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
1 Bed teknisk skole om at uddybe præcist hvad det er de mener han ikke kan klare... de kan ikke bare sige at det mener de altså ! bla fordi de meget ofte vurderer det ud fra en almindelig elev der skal ud og arbejde på fuld tid og lige fod med de øvrige ansatte...
Så bed dem om at præcisere helt ned i detaljer - hvad mener de ikke din søn kan. I må IKKE acceptere at de på denne måde "fejer" ham af bordet, for de har INGEN ide om hvordan "systemet" er indrettet med div mentorordninger, og støtte ordninger til arbejdstagere, og det skal de sådan set heller ikke vide noget om, men som sagt er deres vurderinger meget ofte helt firkantede i forhold til det ordinære arbejdsmarked.

2 - hvor langt er processen med at stoppe din søns revalidering? Har I fået partshøring på at forløbet slutter? at det skal ændres? har I fået noget som helst på skrift? (e-boks)..?

3 - har samarbejdet med kommunen tidligere været godt? er der gode mennesker "på sagen" derfra?

4 - vend tilbage her - og vid at vi her på siden gerne vil hjælpe og derfor sommetider stiller mange spørgsmål for at kunne dette... OG at der sommetider går lidt tid før I får svar...

Gana (har selv en handicappet søn på revalidering - de forsøgte at stoppe!)
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 14:11   #12
Aspmor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2016
Indlæg: 9
Styrke: 0
Aspmor er ny på vejen
Tusind tak - for at have jer i ryggen

Super forslag mht at få skolen til at beskrive hvad han ikke kan... de skal ikke slippe.

1. Pt. er prosessen der, hvor han skal interviewes til en beskrivelses af funktionsevne, dette skal foregå på kommunepartners kontor. (her d. 6 og 20/4). Og planen er at firmaet skal interviewes.
Min søn skal aflægge prøve i Maj/juni måned og inden da vil de ha afdækket ham og fået ham bevilget til fleksjob inden hans prøve afslutning i maj/juni, hvorefter de vil stoppe hans forløb hos mester - så vil de tilmed ha fundet ham et fleksjob inden han stopper hos mester.
Men alt det tror jeg at de vil have svært ved at nå.
Der er ikke indhentet lægelige oplysninger eller noget andet (lægen har intet på ham da der ikke har været noget forløb siden han fik sin diagnose i 2010) Vi har intet hørt fra sagsbehandler mht at få udfyldt skema 265.. (hvilket vi selv kan downloade fra nettet)
Der har så vidt jeg ved ikke været parts høring eller noget andet indtil videre.

Samarbejdet har været nogenlunde indtil videre - her i kommunen har vi et unge hus som han har været tilknyttet siden han kom hjem fra efterskole.

Jeg har været sat lidt ud på et sidespor da min unge mand gerne har ville vise at han kunne selv så jeg kæmper lidt for at komme banen igen da det viser sig at han ikke magter/hører alt til disse indtil nu afholdte møder. Hans mentor som følger ham på virksomheden(er ikke faguddannet)hun virker fin nok. Jeg har svært ved at bedømme sagsbehandler og chef for unge huset.

Stil gerne mange spørgsmål - det er ikke altid selv til at vide hvad der er relevant for sagen
Aspmor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 14:16   #13
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aspmor:
Den 265 du omtaler er LÆ265. Det er en kommunen henter fra læge, og man skal have en tid ved lægen, så lægen kan snakke med en om den.

Der skal dog besvares en række spørgsmål, til rehabiliteringsteamet. Kan dog ikke lige huske hvad det hedder. Ved bare at LÆ265 er den lægen udfylder, og det kræver at kommunen spørger lægen efter den. Den forespørgsel fra kommunen gør nemlig, at kommunen betaler lægens løn for at udfylde den, og at de rigtige spørgsmål bliver stillet
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 15:08   #14
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Vender lige tilbage i aften
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 16:01   #15
Aspmor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2016
Indlæg: 9
Styrke: 0
Aspmor er ny på vejen
Kan man skrive sådan?

På baggrund af telefonsamtale vil jeg på vegne af xxxxx
gerne bede om en skriftlig udtalelse, hvori det beskrives, hvilke mangler xxxxx har i forhold til at kunne gennemfører skoleforløb på møbelsnedkeruddannelsen. xxxx har de sidste 2½ år haft tilknyttet teknisk skole under sit revaliderings forløb. Han har haft tilknyttet en mentor på teknisk skole samt yderligere 1 mentor til at være behjælpelig med kontakten til virksomheden. Han skal igang med sit 3 hovedforløb - men i vurdere ikke at det vil give mening at fortsætte hans uddannelse.


Handler det om manglende forståelse af instruks?

Handler det om mangel på sociale færdigheder?

Handler det om manglende udførelse af den givne opgave?

Beror disse udtalelser på baggrund af sammenligning med en ordinær elev?

Hvad beror denne udtalelse på ? Hvilken tilknytning har den der udtaler sig til xxxx




Kom venligst med kommentar inden jeg videre sender denne mail til undervisnings lederen på teknisk skole.
Aspmor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 16:08   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aspmor:
Har din søn givet samtykke til at du kan kontakte kommunen på hans vegne? (eller andet lignende)
For ellers vil de nok ikke lige udlevere oplysninger om hans sag til dig

Ved selvfølgelig ikke hvor meget du har været med ift hans sag, og om den del allerede er ordnet
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 16:30   #17
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
I skal hvis i ikke allerede have gjort det lave et stykke papir, hvor han gør dig til patsrepræsentant i din sag og sende til skole/jobcenter, Ellers kan de ikke udlevere oplysninger til dig.

Han skal bare være klar over at så risikere i at kommunen kun retter henvendelse til dig og at du kan træffe beslutninger på hans vegne.

Istede kan du evt. Være bisidder ved en samtale, hvor I får svar på jeres spørgsmål eller skrivelsen kan være fra ham selv istedet for fra dig
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 17:05   #18
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Vender tilbage senere...
Men kiggede lige kort og kan se at du skriver hvilke mangler xxxx... har ! den skal du lige have vendt rundt... xxxx har INGEN mangler, han er præcis lige så perfekt og hel som du og jeg !
MEN der kan være nogle faglige ting han ikke magter (det er kun det faglige der er relevant her) og dem vil du gerne bede om at få uddybet
specifikt og konkret...
OG du vil også gerne have uddybet hvad skolen har gjort for at afhjælpe de specifikke faglige problemer, altså hvilken indsats de har gjort i forhold til at løse dette problem


Du behøver IKKE at lægge dem ord i munden, de har kun godt af at tænke lidt selv

(Teknisk skole HADER mig af et ærligt hjerte ) Gana
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 18:40   #19
Aspmor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2016
Indlæg: 9
Styrke: 0
Aspmor er ny på vejen
Jeg har været været inde over siden folkeskolen i tidernes morgen (2009) udtrykte deres bekymring, skrev selv indstilling til skolepsykologen. Fik selv formidlet udredning. Skrev selv til Viso (da skolepsykologen ikke anede hvad Viso var) da den special klasse han var blevet placeret i ikke ville give ham en afgangseksamen med begrundelse i at han skulle have den på ekstraordinære vilkår. Men han fik sin afgangseksamen :-)) Har selv bekostet 2 år på special efterskole, osv... Men fair nok at få skrevet et stykke papir med parts repræsentant.
Aspmor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2016, 19:57   #20
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
At få afdækket hans funktionsevne lyder jo meget godt og fornuftigt – men med den sædvanlige skepsis herfra tænker jeg : hvad mener de helt præcis med det? Hvis han er i lære nu og har været det igennem længere tid, i hvilken retning mangler de så oplysniner om funktionsevne?

At de vil huhej visitere ham til fleksjob handler nok om at de vil gøre det så godt som muligt for ham, forstået på den måde at hvis hans uddannelse stopper, så er han lidt lost i forhold til forsørgelse – han vil gå en del ned i indtægt hvis man forestiller sig at han blot fortsætter revalideringen i form af en praktik et andet sted feks. Jeg tror at de med dette forsøger at ”holde hånden under” ham så han ikke lander der. Det er meget positivt at man på denne måde gør en indsats.

MEN som jeg opfatter det – handler det om at de har lyttet ganske meget til Teknisk skole og på den baggrund ikke vurderer at han kan gennemføre sin uddannelse. Og det kan da godt være at det er rigtigt, (hvad siger han selv til det?) men jeg synes at du (han) skal tjekke op på dette. For hvis de i 2½ år har haft ham tilknyttet som elev – med de skoleophold der nu er undervejs – og så først nu, så tæt på mål – trækker ”i land” så bør de godt nok komme med en rigtig rigtig god grund til det. Og de må komme med en rigtig rigtig god grund til at de ikke har meldt ud noget før, og de må komme med en rigtig rigtig god forklaring på hvad de helt konkret har gjort for at hjælpe ham tidligere. Jeg synes at den unge mand har krav på en meget god forklaring på hvad det præcist og helt nøjagtig er de mener at han ikke kan rent fagligt. (Husk at de KUN skal vurdere ham fagligt her – de har IKKE ekspertise til at vurdere ham i forhold til arbejdsmarkedet, uanset hvad de selv mener).

Der må ligge nogle lægepapirer til grund for revalideringen?

Bed evt om at få dem tilsendt fra kommunen, så kan I se hvad der står fra dengang. Og dermed selv vurdere om I mener noget er ændret og skal tilføjes.

Bliver han på nogen måde fulgt af sundhedssystemet? I form af psykiater, psykolog, neurolog eller andet?
Måske spørger jeg dumt – undskylder i så fald, men jeg ved ikke så meget om din søns handicap...

Den LÆ265 er godt nok en man selv kan downloade, men det er praktiserende læge der skal udfylde den – EFTER anmodning fra kommunen. Din søn får brev fra kommunen med besked om at de har sendt en anmodning til lægen, og skal først derefter kontakte lægen for at få en tid – han skal huske at sige at det er til udfyldelse af den lægeattest (så sætter lægen tid nok af til det). Men han skal altså vente på brevet (e-boks) fra kommunen.

Få gerne mentor fra arbejdspladsen i spil også – uanset at hun ikke er faglært – så må hun have en ide om hans uddannelse og hans virke på arbejdet. Bed hende om en skriftlig vurdering ...

Mentor på skolen – bør også komme i spil – bed også der om en skriftlig vurdering...

Tag en snak med de to mentorer, eller skriv til dem og fortæl at du synes det er helt hen i vejret at man nu efter 2½år vil stoppe din søns uddannelse og at du har brug for støtte til at få klarlagt helt præcist hvad det er man mener at din søn ikke kan i forhold til at fuldføre denne sidste del af uddannelsen. Fortæl dem at det undrer dig og at du ikke forstår det.
(En del af disse mentorer er dejligt fri af ”budgetter” og andre snærende ”kommunebånd” og rigtig mange går op i deres arbejde med liv og sjæl – de kan meget ofte være guld værd (både for vores ”unger” i det daglige og i samarbejdet med kommunen)

Super at din unge mand gerne vil selv/ kan selv. Næste skridt i den udvikling er erkendelsen af at hmmm noget er alligevel nemmere når mor er med
MEN ja det er sindssygt vigtigt at han ikke på noget tidspunkt føler at der bliver talt hen over hovedet på ham, så din kontakt til kommune osv skal være 120% åben - forstået på den måde at han skal være med inde over i ALT.

Her hos os har vi gjort det på den måde at jeg er partsrepræsentant for min voksne søn, MEN skrev ikke een eneste mail uden at sende den til ham først... alternativt har jeg nogen gange ringet til ham og læst op hvad jeg har skrevet FØR det er sendt afsted. Og har jeg været nødt til at ringe til nogen om hans ”Sag” har jeg snakket med ham først og holdt mig strengt til hvad vi havde aftalt på forhånd. Og han har været sååå træt af mig
I dag er det sådan at han helst ikke vil ”være med” længere, han ”gider” ikke godkende mails længere, men jeg sætter ham altid på som cc alligevel. Og vi snakker meget om hvad og hvordan hele tiden, for kun på den måde kan jeg følge med i hvad og hvordan han ønsker sig det hele (de ”flytter” sig jo hele tiden og bliver ældre/mere voksne osv) OG nogen gange aftaler vi så at han kommer hjem en tur og i dag skal vi IKKE snakke om ”sagen” men bare hygge os...

Der ligger her på K10 en partsrepræsentanterklæring lige til at printe ud (please vil en anden sætte link ind?) – print den ud, vis den til din søn og snak med ham om det?

Undskylder den lange smøre

Gana
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension