K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-05-2009, 11:18   #1
lok
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2009
Lokation: Horsens
Indlæg: 2
Styrke: 0
lok er ny på vejen
ingen feriepenge efter barsel

Hej, jeg er i flexjob og skal snart på barsel og der er i denne forbindelse opstået et spørgsmål om hvor jeg optjener min ferie, da jeg vil afholde barsel 1 år. Min arbejdsgiver dækker de første 20 uger, MEN hvad med resten af forløbet fra 20. uge ?
Normalt er det ens A-kasse, men ved flexjob er det kommunen, MEN de mener ikke at de skal udbetale ledighedsydelse ved afholdelse af ferie. Alle regler jeg har fundet siger dette, men kommunen siger at det ikke gælder i forbindelse med barsel.
Så Pt. skal jeg afholde ferie året efter barsel for egen regning. KAN DET VIRKELIG PASSE. HVEM KAN HJÆLPE ??

Hilsen Louise

PS. Både Odder og Vejle kommune samt en fuldmægtig ved arbejdsdirektoratet siger: udbetaling af ledighedsydelse ved afholdelse af ferie BARE IKKE MIN KOMMUNE ??
lok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 11:43   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
hejsa og velkommen til.

Først vil jeg sige, at du som flekser følger ferieloven mv., som alle andre medarbejdere... ordinært ansatte.

Ellers kan jeg anbefale, at du taler med fagforeningen, eller kontakter www.sr-bistand.dk eller www.dukh.dk


Citat:
Fleksibel barselsorlov
Reglerne afhænger af, om der er tale om en kvinde eller mand, som ønsker barselsorlov på ledighedsydelse.

Kvinde: Har ret til ledighedsydelse fra det tidspunkt, hvor der skønnes at være fire uger til fødslen. Efter fødslen har hun pligt til fravær i to uger. Herefter har hun ret til yderligere 12 uger efter fødslen. Når barnet er blevet 14 uger, har kvinden yderligere ret til 32 ugers orlov, hvor hun kan få ledighedsydelse. Disse 32 uger skal holdes umiddelbart efter, at barnet er blevet 14 uger gammelt.

Mand: Har ret til fravær i to uger efter fødslen og dermed også ret til ledighedsydelse. Når barnet er 14 uger gammelt, har manden igen mulighed for 32 ugers forældreorlov, som skal afholdes umiddelbart efter, at barnet er 14 uger gammelt. Manden har dog mulighed for at tage en del af disse 32 ugers fravær sideløbende med eller i stedet for, at moderen holder sine 14 ugers barselsorlov.

Hvis det kun er den ene af forældrene, der modtager ledighedsydelse, følger den anden af forældrene de almindelige regler i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.

Der kan læses mere om reglerne om fleksibel barselsorlov på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside www.bm.dk

Børnepasningsorlov
Børnepasningsorlov gælder for forældre, der i 2004 skriftligt til Arbejdsformidlingen har tilkendegivet, at de ønsker at bevare retten til børnepasningsorlov, og som har modtaget bekræftelse på, at de er tilmeldt ordningen.

Personer, der modtager ledighedsydelse før første fleksjob eller mellem to fleksjob, har ret til børnepasningsorlov. Er barnet mellem 0-8 år, har personen adgang til orlov i op til 52 uger pr. barn. Personen har ret til orlov i en sammenhængende periode på 13 uger (op til 26 uger, hvis barnet ikke er fyldt et år ved orlovens begyndelse). Orlov i den resterende periode skal aftales med staten i jobcentret.

Orlovsydelsens størrelse svarer til det, den pågældende er berettiget til i ledighedsydelse. Orlovsydelsen kan dog højst udgøre et beløb, der svarer til 60 % af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb. Der foretages fradrag i orlovsydelsen på samme måde, som der foretages fradrag i ledighedsydelsen. Dog foretages der ikke fradrag for eventuelt supplerende tilskud til orlovsydelse, som kommunen udbetaler efter lov om social service § 39 og § 40.

Der kan læses mere om reglerne om børnepasningsorlov på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside www.bm.dk


Citat:
Under ferie
Personer, der er ansat i et fleksjob, eller som modtager ledigheds-ydelse, har ret til udbetaling af ledighedsydelse under ferie på følgende måde i det ferieår (ferieåret går fra 1. maj til 30. april), hvor personen første gang ansættes i fleksjobbet, eller via visitation til et fleksjob opnår ret til ledighedsydelse:

■Er ansættelsen sket i perioden 1. maj til og med 31. juli, har personen ret til 15 feriedage.
■Er ansættelsen sket i perioden 1. august til og med 31. december, har personen ret til ti feriedage.
■Er ansættelsen sket i perioden 1. januar til og med 30. april, har personen ret til fem feriedage.
I de efterfølgende ferieår har personen ret til 25 feriedage med ledighedsydelse.

Har personen allerede optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn til brug i samme ferieår, fradrages de i antallet af dage med ret til ledighedsydelse. Dette sker hvis den optjente ferie med feriegodtgørelse eller løn sammen med retten til ferie med ledighedsydelse overstiger 25 feriedage. Det kan være vigtigt at være opmærksom på, at eventuelle feriedagpenge ikke kan udbetales, når en person er ansat i et fleksjob.

En person, der holder ferie i en periode med ledighedsydelse, får udbetalt det samme beløb i ledighedsydelse under ferien som under ledigheden. Dog vil der ikke ske en modregning i ledighedsydelsen på grund af løn fra arbejdsgiver eller Lønmodtagernes Garantifond i forbindelse med ophør af ansættelse, sådan som tilfældet normalt er ved udbetaling af ledighedsydelse. Se ”Hvordan beregnes ledighedsydelse?”.

Personer, der ønsker at holde ferie, mens de er ledige, skal melde ferie til kommunen senest dagen før ferien ønskes afholdt. Personer, der er ansat i et fleksjob, men som ønsker ledighedsydelse udbetalt under afholdelse af ferie, skal rette henvendelse til kommunen, inden ferien afholdes.

Antallet af dage er opgivet i forhold til en “femdagesuge”.

Ferie med ledighedsydelse bortfalder, hvis den ikke er afholdt inden ferieårets udløb.
http://www.clh.dk/?id=1414#c3622

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 11:49   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis alle siger det så skal du få det på skrift og så skal du gøre det at du skriver til din kommune og gør opmærksom på følgende , du skal så bede dem om at give dig afslag på ledighedydelse under barsel (ferie ) med en ankevejledning også anke det afslag ...

Må indrømme at jeg ikke kender reglerne omkring forlænget barsel ..

Men ved ferie og hvor man ikke har optjent feriepenge er det rigtig nok ledighedsydelse men om det kan bruges til barsel ved jeg godt nok ikke

Nå kan se at det Zuza har sat ind at du har lov til ledighedsydelse, så er det at sende det til kommunen som Zuza har skrevet og er de uenige må de give dig et skriftligt afslag på det med ankevejledning
  Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 16:44   #4
lok
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2009
Lokation: Horsens
Indlæg: 2
Styrke: 0
lok er ny på vejen
tak for de fine citatet, som iøvrigt er fra bogen "flexjob" udgivet af det centrale handicapråd, som jeg har læst igennem adskillige gange.
1. citat omhandler kun selve retten til barselsorlov(ikke hvad man optjener til næste års ferieperiode).
2. citat omhandler hvormeget ferie du har ret til hvis man er ansat i flexjob eller som modtager ledighedsydelse(altså heller ikke hvad man optjener til næste ferieperiode ifbm afholdelse af barsel).
Har lige snakket med kommunen igår som stadig mener at der ikke er klare regler på området, fordi man yderst sjældent(i Horsens aldrig) oplever en flexjobber afholde barsel.Man har åbnet op for at man kan modtage ledighedsydelse mellem 2 flexjob, da man her ikke har haft mulighed for optjening af ferie. Andet siger denne skrivelse IKKE.
Det bedste forslag kommunen er kommet med, er at gemme optjent ferie fra den forgangne år og bruge dette efter endt barsel, men det stiller jo mig ringere end alle andre på arbejdsmarkedet ?
lok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 17:54   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er godt nok lidt af et spørgsmål , hvis jeg var dig så ville jeg skrive til arbejdsmarkedsstyrelsen og stille dem spørgsmålet de burde kunne svare dig ...

Du får lige adresser her ...

http://www.ams.dk/

og deres kontakt adresse er [email protected]

Jeg har flere gange kontaktet dem ang spørgsmål der er dukket op her på siden og de plejer at være hurtige til at svare (og ellers er det en rykke af sted)

MEN du skal være meget specifik når du spørger ikke for meget udenoms forklaring for så forstår de det ikke
  Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 18:05   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej, jeg har fundet nedenstående lov om at have ret til ledighedsydelse:

§ 74. Ledighedsydelse udbetales af kommunen til personer, der er berettiget til fleksjob. Ledighedsydelse kan udbetales

1) i perioden efter visitationen, indtil den pågældende ansættes i fleksjob,

2) ved ledighed efter et fleksjob,

3) i perioder med sygdom eller barsel,

4) ved afholdelse af ferie eller

5) ved midlertidige afbrydelser i arbejdet, som ikke kan tilregnes den pågældende.


Ovenstående er i denne link: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=19354#K4

Jeg mener også, at kommunen bør udbetale ledighedsydelse til dig, efter du har fået udbetalt ferigepengene fra din arbejdsplads for det år, det gælder. Tænker på, at hvis du får ledighedsydelse under din barsel, så er det dét samme beløb, når du holder ferie... sådan mener jeg det er.
Og efter barsel, hvis du ikke har optjent nogen feriepenge, så burde kommunen som alle andre situationer også udbetale dig ledighedsydelse i din ferie, indtil, du har fået optjent nogen feriepenge på arbejdspladsen igen.

Sidst redigeret af curls; 19-05-2009 kl. 18:10. Årsag: Kom i tanke om mere..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpenge, ret til barsel? ingen a-kasse sabjohnsen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 17 13-12-2012 22:06
Ingen sygedagpenge mere, ingen penge Mivsen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 35 05-01-2012 12:20
Ansøgt efter §17 – sagsbehandlet efter § 20 - afgørelse efter § 17? Mitochondrie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 12-11-2011 01:10
Ingen post betyder ingen sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 22-12-2008 13:10
Ingen ferie før end efter august 2009 Susanne2412 Alt det andet 4 11-12-2008 00:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension